Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CHRISTELIJK GESCHIEDENIS ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CHRISTELIJK GESCHIEDENIS ONDERWIJS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

christelijk onderwijs

Heel het onderwijs zal gegrond moeten zijn op Gods Woord, overeenkomstig de belijdenisgeschriften der kerk en de nadere uitwerking daarvan in het gereformeerde denken, wil het met recht christelijk onderwijs zijn. Op die grondslag zal de leerstof vanuit een christelijke levens-en wereldbeschouwing doordacht moeten worden, plaats en betekenis moeten krijgen, uitgewerkt moeten worden en overeenkomstig de resultaten op een juiste pedagogisch-didac tische wijze moeten worden aangeboden en verwerkt. Alleen zo zijn de voornaamste voorwaarden vervuld om tot een verantwoorde kennisoverdracht te komen. Hoewel dit op zichzelf genomen geldt voor alle leerstof, zai het evenwel duidelijk zijn, dat niet ieder vakgebied zich evengoed leent voor een principiële doordenking, uitwerking en aanbieding van de leerstof. Maar waar het ook maar enigszins mogelyk is, zal alles in het werk gesteld roeten worden om de eigen identiteit van het christelyk onderwijs tot uitdrukking te brengen. In de eerste plaats moet daarbij gedacht worden aan de vakken, waarop de invloed van iiet levens-en wereldbeschouwlyk denken het grootst is. Daai openbaart zich de invloed van het moderne denken en gevoelen zodanig, dat vrywel niets en niemand eraan schijnt te kunnen ontkomen. Het eigen karakter van het christelyk cnderwys vervaagt daar het allereerst en het allermeest. Maar met name daar kan het ook optimaal tot uitdrukking worden gebracht, wat dan ook onder geen enkel beding mag worden nagelaten.

geschiedenis onderwijs

Afgezien van het godsdienstonderwijs kan in het bijzonder in het geschiedenisonderwijs de eigen identiteit van het christelijk onderwijs naar voren worden gebracht, gezien het doel der geschiedenis: de voltooiing van het Koninkrijk Gods en de vernietigende verwerping van het satansrijk; gezien het wezen der geschiedenis: de stryd in tal van vormen, die alle herleid kunnen worden tot de strijd tussen het Gods-

rijk en het satansrijk; gezien de betekenis der geschiedenis: de komst en uitbreiding van het Koninkrijk Gods en de afbraak van het rijk van de satan en getuige de zin der geschiedenis: Christus in Wie de vervulling van het doel der geschiedenis ligt. Zo kan het karakteristieke van zowel het christelijk onderwijs als van de geschiedenis geïntegreerd worden tot chris telijk geschiedenisonderwijs , wat gestalte krygt in de doelstelling, de inhoud en de methode.

doelstelling

De doelstelling van het christelyk geschiedenisonderwijs is in het algemeen de leerlingen teiaten kennisnemen van het verleden zoals dat voor ons toegankelijk is en wel in het licht van het handelen Gods in en met deze wereld, dooe Gods Woord beschreven als strijd in tal van vormen die alle te iierieiden zijn tot de stryd tussen het Godsrijk en het satansrijk, waarin de komst en uitbreiding van het Koninkrijk Gods en de afbraak van het satansrijk plaatsvindt, totdat het ene met de wederkomst van Christus voltooid zal worden en het andere vernietigend verworpen.

Vervolgens moet het bovenstaande toegespitst worden tot het laten kennisnemen van het verleden onzer natie, niet uitoverwegingen van chauvinistische aara of nationale gevoelens, maar op grond van de wetenschap, dat ons volk een eigen identiteit heeft te midden der volkeren, die zich in het verleden vormde onder Gods bijzondere leiding. Zowel de "wonderen des Allerhoogsten" als de straffende hand Gods zullen daarin blijken.

Ten laatste moet het geschiedenisonderwijs een proces van bewustwording by de leerlingen op gang brengen, versterken en verdiepen van de eigen identiteit, de eigen geaardheid en de eigen plaats die wy innemen binnen het geheel van ons volk op grond van de levenswijze naar Gods Woord en de gereformeerde beginselen, die daarin verankerd liggen. Naast deze drieledige algemene doelstelling zijn nevendoelstellingen aanwijsbaar als: politiek-staatkundige, culturele en sociaal-economische vorming.

inhoud

het spreekt, vanzelf dat niet de wereldgeschiedenis in haar geheel tot de leerstof kan worden gerekend, evenmin als de gehele vaderlandse geschiedenis. Kr zal duidelijk een keuze moeten gemaakt worden. Üin tot een verantwoorde selectie te komen, zal rekening gehouden moeten worden met drie factoren: de doelstelling-van het onderwijs, het belang van de leerstof en

dat we in ons maatsciiappe 1 yk handelen op dit Godsryk moeten anticiperen", Er vindt zo een ongeoorloofde ineenschuiving plaats van net Koninkrijk Gods als het ryk der Genade en het rijk der Natuur met alle gevolgen van dien. "Het koninkrijk Gods komt niet rnet uiterlijk gelaat. En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, iiet Koninkrijk Gods is binnen ulieden". liet is geen werk dat met mensenhanden gemaakt wordt, maar gave Gods en wie is het die denkt hierop te kunnen vooruitlopen?

Het Koninkrijk Gods "is niet van deze wereld" en naar aanleiding daarvan schreef Brilleriburg Wurth: "Dat heeft ons dus, evenals Calvijn in zijn dagen, op onze hoede te doen zijn voor elke anabaptis tische religieuze anticipatie, voor elke voorstelling alsof reeds nu het onze taak zou zijn in radicale geest de openbaring van dat Koninkrijk met geweld te forceren of in de geest van protestants cultuur-optimisme geleidelijk hier met menselyke middelen te realiseren".

De betekenis der geschiedenis ligt. in de komst en uitbreiding van het Koninkrijk Gods als een ryk der Genade, een bovennatuurlijk ryk. Het is noodzakelijk dit te zien in onderscheid met het rijk der Natuur. Christus Zelf maakte niet alleen net onderscheid, maar stelde ook de prioriteit: "Zoekt eerst het koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid en al deze dingen zuilen u toegeworpen worden".

Bij oe betel snis der geschiedenis als komst en uitbreiding van het Koninkrijk Gods is altijd ook de afbraak van het satansrijk inbegrepen. Naarmate de uitbreiding van het Godsryk toeneemt, vermindert de machtsinvloed van satan. Zyn geldingsdrang neemt daardoor echter toe met het gevolg, dat ook zyn heerschappij schynt toe te nemen. Tenslotte zal echter : .et tegendeel blrken en de vernietigende verwerping van het satansrijk verwerkelijkt worden. En ook hierin ligt de verheerlijking van de deugden Gods.

de zin der geschiedenis

De historicus Toynbee stelde, dat by de eind-visie "de historie overgaat in de theologie". De filosoof Berdjajew gaf als zyn mening te kennen, dat de geschiedenis een proloog en een epiloog in üe hemel heeft. Maar zowel de oorsprong als de inhoud en het doel der geschiedenis zyn het werk Gods. Alles wat geschied is, door alle eeuwen heen, is uit God, door God en tot God. Het doel der geschiedenis ligt nu hierin, dat net alles is om het eeuwig welbehagen: de verheerlïjking van Gods deugden, met name de goedheid, de rechtvaardigheid en barnhartigheid Gods in liet oprichten, uitbreiden en voltooien van riet ho-

ninkrijk Gods en het afbreken en vernietigend verwerpen van het ryk van de vorst der duisternis. De zin der geschiedenis ligt in de zekere vervulling van het doel der geschiedenis. Zo is dan Christus de zin der geschiedenis.

Christus is gekomen om het welbehagen Zyns Vaders te doen, wat Hij vervulde door in Zijn lijden, en sterven, opstanding, hemelvaart en verheerlyking te triumferen over satan. Zo is Hijzelf het vaste fundament van het Koninkrijk Gods, dat Hy in de tyd door de onwederstandelyke werking van Gods Geest opricht en uitbreidt, totdat Hy zal wederkomen en het KoninkrijK Gods voltooit in voile heerlijkheid. Het satansrijk zal Hy in de tijd afbreken en tenslotte vernietigend verwerpen. Christus staat aan het hoofd van het rijk der Genade. In het ryk der Natuur regeert en onderhoudt God de Vader alle dingen door Christus, waardoor alles moet medewerken ten goede.

Zo vervult Christus het doei der geschiedenis.

Zo bepaalt Hij het wezen der geschiedenis.

Zo geeft Hy de geschiedenis betekenis.

Zo is dan Christus de zin der geschiedenis.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1973

Criterium | 44 Pagina's

CHRISTELIJK GESCHIEDENIS ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1973

Criterium | 44 Pagina's