nieuws van de vereniging
Verslag van de Voorjaarsvergadering van de sectie KBO der KLS, gehouden 15 april j.1. te Gouda.
In zijn openingswoord sprak de voorzitter, de heer W. van den Dikkenberg, er zijn blijdschap over uit dat we deze middag weer een praktisch onderwerp kunnen behandelen: Muzikale vorming in het basisonderwijs. Een onderwerp wat ook gevaarlijke kanten kent. In een bijlage van een onder ons bekend dagblad werd een duidelijke gereformeerde toonzetting gemist. Een reden temeer om ons deze middag bezig te houden met genoemd onderwerp, en zodoende op te roepen tot een principiële doordenking van de muzikale vorming binnen ons onderwijs.
Na gewezen te hebben op enkele facetten van de huidige ministeriële onderwijspolitiek, waardoor ons onderwijs doelbewust wordt tegengewerkt, wees de heer Van den Dikkenberg met nadruk op enkele interne gevaren welke in onze kring ondergravend werken: de acceptatie van "neutrale" leermethoden dient te worden afgewezen, juist het goede moet worden voorgesteld. Kennis en ervaring van de ware leer wordt, overeenkomstig de eis van de Dordtse Synode, verlangd van iedere leerkracht, waarbij tevens geldt dat de genade van God komt.
Na de gebruikelijke agendapunten te hebben afgewerkt, werd de heer G. Bor te Rhenen wederom bestuurslid van de sectie KBO. Door ziekte van één der inleiders had de heer E. Kooijmans uit Barneveld zijn inleiding zodanig bewerkt dat het geheel der referaten bewaard bleef.
De inleider constateerde allereerst dat de leerkrachten van het basisonderwijs tot voor kort alleen maar hadden gezongen, terwijl de theorie in de boekjes bleef. Dat toch ook dit laatste onderwezen dient te worden was mede de aanleiding tot de oprichting van de werkgroep muziek.
Hoe de muzikale vorming zijn huidige vorm kreeg, werd duidelijk uitgelegd vanuit het muziekonderwijs in de Middeleeuwen tot de vijftiger jaren. Via het onderwijs werd weinig of geen theoretische kennis verkregen. In onze tijd zullen we toch een antwoord moeten geven op het aanleren van enige theoretische kennis. Als redenen ter motivering noemde de heer Kooijmans onder meer: het toenemen van de vrije tijd bij de jeugd en de binding met het huisgezin. Schriftuurlijk verduidelijkte de referent dat kunstzinnige gaven ook kunnen strekken tot eer van God waardoor muzikale vorming een diepgaand perspectief kan krijgen, al geldt dit niet voor allen. Ter afsluiting werden enige kriteria bij het kiezen van een lied
besproken nl. het onderwijs-didactische, het esthetisch en het ethisch criterium.
Op zijn geheel eigen wijze vervolgde de heer W. Jumelet uit Alblasserdam het onderwerp van deze middag. Allereerst beproefde hij de aanwezige leerkrachten door samen een lied uit de laatste katern van onze muziekwerkgroep in te studeren. Naar aanleiding van een jarenlange ervaring door het werken aan een schoolwerkplan voor muzikale vorming behandelde de inleider een aantal praktische onderwerpen als algemene aandachtspunten bij de zangles, het aanleren van een nieuw lied, de beweging, de ritmische vorming en het gebruik van instrumenten. Het geheel van de inleiding werd verlevendigd door de gezongen voorbeelden. Na de pauze volgde een uitgebreide discussie waaruit bleek dat het vak muzikale vorming een middag als deze ten volle verdiend had.
G.R.J. van Heukelom, secr.
Verslag van de inleiding van ir. C. van Bochove op de regio-avond te Rotterdam. Onderwerp: "Onderzoek van de natuur".
Onder de natuur verstaan we alles wat de mens met zijn zintuigen waarneemt en met zijn verstand onderzoekt.
Als we de geschiedenis van de natuurwetenschappen, zoals natuurkunde, scheikunde en geneeskunde, nagaan, valt direct op dat het natuuronderzoek niet is los te zien van de religieuze opvattingen van de wetenschapper. Zo was voor onze jaartelling, bij volkeren met een polygodendom, natuurwetenschap gelijk aan theologie. Men beschouwde de natuur als goddelijk, met als gevolg dat hiermee niet geëxperimenteerd mocht worden. De Griekse filosoof Plato redeneerde alleen verstandelijk over de natuur. Aristoteles deed waarnemingen vanuit de natuur om daarop theorieën te bouwen, maar toetste zijn theorie niet. In de middeleeuwen waren de wetenschappers voornamelijk geestelijken die eindeloos discussieerden over allerlei nietigheden. De grote doorbraak in het wetenschappelijk onderzoek vond plaats in de Renaissance. Toen kwam men, mede onder de invloed van de Reformatie, los van verouderde ideeën. In die tijd is de methode ontstaan die nu nog door de moderne wetenschappen wordt gevolgd. De methode van de natuurwetenschappen werd toen als volgt: op grond van ervaringen die men opdoet bij experimenten, stelt men een theorie op die de verschijnselen die men waarneemt tracht te verklaren; de aldus gevonden theorie gaat men weer met behulp van experimenten toetsen, om te zien of deze theorie de werkelijkheid inderdaad verklaart. Juist het experimentele karakter van de moderne wetenschappen is mogelijk gemaakt door het Christendom, waarin de natuur van God gegeven om te bewerken en te onderhouden wordt beschouwd.
In Christelijke landen nam de wetenschap dan ook een hoge vlucht. Er ontstonden wel wrijvingen met de kerk toen men genoodzaakt werd
sommige dingen anders te verklaren dan men gewend was. Een Voetius echter, wees nadrukkelijk op de plicht om te studeren indien men hiervoor gaven en middelen heeft ontvangen.
In het wetenschappelijk bedrijf heeft men steeds hypothesen en uitgangspunten nodig. Deze zijn noodzakelijkerwijze gebaseerd op de levensbeschouwing van de wetenschapper. Men spreekt van zuiver wetenschappelijk onderzoek indien het de onderzoeker alleen gaat om zijn kennis te vermeerderen. Er is sprake van toegepast onderzoek indien men praktische toepassingen wil vinden. Het zuivere onderzoek blijft steeds noodzakelijk en kan vaak ook tot praktische vindingen leiden. We moeten de pogingen van de huidige regering om het onderzoek op de universiteiten praktischer gericht te maken, dan ook met de nodige argwaan bezien.
G. Boonzaaijer.
Ledenadministratie:
Dorpsstraat 7, 2959 AG Streefkerk. Tel. 01848-3619.
Geachte leden,
Wij verzoeken u vriendelijk doch zeer dringend uw gegevens op de ledenlijst van vorig jaar te controleren en alle wijzigingen vóór D.V. 15 augustus a.s. aan ons door te geven.
Wijzigingen die op 15 augustus niet zijn doorgegeven kunnen niet in de nieuwe ledenlijst worden verwerkt.
Overzicht der mutaties van 22 maart t/m 24 mei 1983
Nieuwe leden:
Ende, D.D. van der, Molenstraat 20a, 4031 JS Ingen mavo/Ito Houtekamer, L.W., Van Dusseldorpstr. 43, 4461 LT Goes mavo/havo Logmans, H. Rustenburgweg 59, 8096 AA Oldebroek bo Rijksen, Mej. A. (Aartje), Buurtsteeg 5, 3953 LP Maarsbergen middenst. Vugt, Mej. J. van (Joke), Groenestraat 8, 5314 AK Bruchem havo Jong, Mej. A. de (Annette), Mercatorsingel 54, 2803 ER Gouda havo Bekenkamp, Mej. W. (Wilma), Jasmijnweg 5, 8072 EN Nunspeet/Isoldestraat 2 2805 VH Gouda pa Kool, Mej. M. (Maagje), Kortgerecht 18, 4145 NL Schoonrewoerd havo Schipper, Mej. A. (Annette), Rijssenseweg 29, 7468 AB Enter pa Vos, P. (Pieter), Nw. Veenendaalseweg 150, 3911 MN Rhenen havo Beynum, Mej. M. van (Marry), Nederstr. 31, 3958 CS Amerongen mavo Versteeg, Mej. H. (Henny), Zeugstraat 30b, 2801 JC Gouda pa Leerdam, J.A. van, Achterstraat 70, 4147 AD Asperen hbo
Blankestijn, Mej. L. (Lia), Molenparkweg 25, 6741 ZP Lunteren pa Bos, H. (Henk), Tuindorpweg 6, 3953 BC Maarsbergen midd. vaksch. Wingerden, J. van, Rivierdijk 576, 3371 EC Hardinxveld hts
Bedankt:
Dekker-Houtekamer, Mw. J., Voorstad 54, 4461 KP Goes ko
Wijzigingen:
Broek, C. van den, Lindedreef 11, 3137 CJ Vlaardingen wordt:
Alexanderpark 11, 3253 LD Ouddorp.
Schee, Ir. A. van de, Anjerstraat 19, 3905 ZB Veenendaal wordt:
Gouveneurslaan 11, 3905 HE Veenendaal.
Schouten, J., Ubaksland 7, 7951 GM Staphorst wordt:
Schaapherder 1, 3844 CG Leusden.
Bakker, T. (Tom), studieadres vervalt.
Pronk, F.H. (Frits) en Mej. S.M. (Annemarie), Dordrecht wordt: Bergweg 56, 6711 DG Ede.
Hartelijk groetend, Pieta de Jong.
Attentie:
De Administratie beschikt nog over een 40-tal komplete jaargangen 11 (1981-1982). Is dit iets voor u om uw kennissen kado te doen?
Een belletje naar Streefkerk (tel. 01848-3619) en wij sturen een jaargang voor maar f. 12, 50 aan u op.
Inhoud o.a.:
Ref. over "Ds. G.H. Kerstenen het onderwijs", door dhr. L.M.P. Scholten.
'Tien jaar K.L.S.", door dhr. J. van Beek.
Vraaggesprek met "Piet Prins".
Ref. over "Aanbod en belofteprediking", door ds. F. Mallan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1983
Criterium | 61 Pagina's