Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BASISVORMING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BASISVORMING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kinderen die nu in groep acht van de basisschool zitten, zullen D.V. in het volgende schooljaar als eerste leerlingen gaan kennismaken met de basisvorming in de eerste leerjaren van het voortgezet onderwijs. Op dit moment zijn de voorbereidingen volop gaande. Tot de zomer van het afgelopen jaar was het nog steeds onduidelijk of de basisvorming al dan niet door de Eerste Kamer zou komen, met als gevolg dat veel scholen voor voortgezet onderwijs zich pas daarna intensief met basisvorming zijn gaan bezighouden. Behalve een inhoudelijke verandering van de eerste fase van het voortgezet onderwijs betekent basisvorming voor nogal wat scholen ook fusie met andere scholen. Een en ander veroorzaakt veel onrust in het onderwijsveld omdat zowel aan het een als aan het ander personele consequenties vast kunnen zitten.

Basisvorming beoogt alle leerlingen dezelfde vakken aan te bieden, zij het op onderscheiden niveaus, en de beroeps-en studiekeuze op een later moment te doen plaatsvinden. Ook dienen goede doorstromingsmogelijkheden tussen de diverse schooltypen te ontstaan vandaar ook dat de vorming van brede scholengemeenschappen gestimuleerd wordt. Gelijktijdig wordt het lager beroepsonderwijs(lbo) omgezet in het voorbereidend beroepsonderwijs(vbo).

Vergeleken met de huidige situatie ontstaan er drie nieuwe vakken binnen het algemeen voortgezet onderwijs(avo), namelijk techniek, verzorging en informatiekunde. De vakken natuur-en scheikunde worden samengevoegd in de eerste fase van het voortgezet onderwijs. Verder zal meer dan voorheen aandacht besteed worden aan leedingbegeleiding. In het vbo komen, in tegenstelling tot het huidige lbo, dezelfde vakken op het lesrooster te staan als bij het avo. Dit betekent dat alle leerlingen in het vbo nu ook kennis zullen maken met twee vreemde talen. Behalve Engels krijgen deze leedingen nu ook twee jaar duits. Daar staat tegenover dat lbo-leerlingen nu ook al te maken hebben met het vak techniek.

Het ziet er naar uit dat in het avo het vak Duits in de basisvorming al in het eerste leerjaar gegeven gaat worden om de doorstroming met het vbo goed te laten verlopen, maar het laatste woord is daarover nog niet gesproken. Om leerlingen in het eerste jaar niet te belasten met drie

nieuwe moderne vreemde talen zou het vak Frans dan dienen te verhuizen naar het tweede leerjaar. Dit vak wordt overigens weer niet gegeven in het vbo. Door deze verschuiving en het geven van Duits in het vbo zal er de komende jaren waarschijnlijk een groot tekort aan leraren Duits ontstaan binnen het reformatorisch onderwijs en dreigt bovendien een overschot aan leraren Frans. Overigens kan dit natuurlijk per school sterk verschillen, vooral ook omdat er leraren zijn die voor beide vakken bevoegd zijn. Er komen niet alleen nieuwe vakken, maar ook de inhoud van de bestaande vakken wordt in een aantal opzichten anders. Meer dan voorheen dient het onderwijs gericht te zijn op de ontwikkeling van tal van (sociale) vaardigheden. Het dient aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind, bij de dagelijkse omgeving waarin het leeft. Verder dient er aandacht geschonken te worden aan de samenhang tussen vakken waarbij de mogelijkheid tot integratie van een aantal vakken geopend is. Door het invoeren van nieuwe vakken kwam er een behoorlijke druk op de lessentabel; het aantal lesuren is dan ook verhoogd tot 32 uur. Dit betekent dus een verlenging van de schooldag. Scholen die nu nog vijf lesdagen van zes uur per week hebben, worden daardoor gedwongen voor een andere indeling te kiezen. Dat brengt gezien het regionale karakter van de meeste reformatorische scholen weer gevolgen met zich mee voor het leedingenvervoer. Al met al doet de basisvorming een behoorlijk beroep op het organisatievermogen van een school en brengt het ook voor sommige docenten behoorlijke spanningen met zich mee.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Criterium | 52 Pagina's

BASISVORMING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Criterium | 52 Pagina's