Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SCHOLEN TE OPHEUSDEN BREIDEN UIT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SCHOLEN TE OPHEUSDEN BREIDEN UIT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Eben-Haëzerschool en de Rehobothschool te Opheusden zijn beide het nieuwe cursusjaar gestart met een uitgebreide locatie. De scholen groeien nog steeds. In november 1997 zal het leerlingenaantal van beide scholen samen de 700 passeren. Bijna 300 van deze leerlingen bevolken de Rehobothschool, die het snelst groeit.

Rehoboth

De Rehobothschool heeft er twee kleuterlokalen bij gekregen. Daarmee stijgt het aantal lokalen naar tien. Het noodlokaal in de gemeenschapsruimte moest echter direct na de totstandkoming van de nieuwbouw al weer in gebruik worden genomen. De Rehobothschool werkt op dit moment met elf groepen. Daar de Rehobothschool nabij een nieuwbouwwijk is gesitueerd, ei worden er veel kleuters aangemeld, waardoor de groei van de onderbouw bijna niet bij te benen is.

De Rehobothschool had formeel nog geen recht op twee lokalen. De gemeente Resteren nam de argumenten van het schoolbestuur om twee lokalen ineens te bouwen over. Het is veel goedkoper en het scheelt veel overlast. Het 'lokaal onderwijsbeleid' wierp dus al snel vruchten af.

De nieuwbouw was een goede gelegenheid om ook het plein aan te pakken. Een prachtige schoolhof is gelijktijdig gerealiseerd. Hiervoor is veel werk verricht door het personeel en diverse vrijwilligers onder de ouders. Het schoolbestuur heeft de vrijwillige ouderbijdrage voor dit doel aangewend.

Eben-Haëzcr

De Eben-Haëzerschool werkt met zestien groepen. De groepen 1 en 2 gebruiken de vier lokalen van de dislocatie aan de overkant van de straat. Deze lokalen zijn dermate groot (70 m2), dat de leerkrachten geacht werden de l spellessen in de eigen lokalen te houden, zoals dit bij speelwerklokalen altijd gebeurde. Het onderwijsgevend personeel vond dit niet erg praktisch. Het ministerie wilde echter om deze reden geen speellokaal toekennen. Wel mocht er een lokaal bij het hoofdgebouw worden gebouwd. Gelukkig kwam op dat moment het 'lokaal onderwijsbeleid' tot stand. In overleg met de gemeente

Kesteren is besloten toch een speellokaal te bouwen bij de dislocatie. Tevens werd er toestemming gegeven een personeelskamer aan te bouwen, waar de logopedist, de remedial teacher en de onderwijsassistent aan het werk kunnen.

Daarnaast kregen de vier kleutergroepen nieuw meubilair en buitenspeelmateriaal.

Toen de kleuters na de vakantie op school kwamen, had het gebouw een metamorfose ondergaan.

Schoolplein Eben-Haëzer

Het speellokaal is gebouwd op het schoolplein. Het plein rondom het lokaal is opnieuw aangelegd, maar is nu een stuk kleiner. Vandaar dat aan de gemeente het verzoek is gedaan de groenstrook aan de Lindelaan in te richten als kleuterplein. De gemeente toonde begrip voor deze vraag, maar wilde niet meewerken. Er ligt namelijk een rapport bij de gemeente met de naam 'Spelen in Kesteren'. Volgens dit rapport biedt de omgeving van de Lindelaan onvoldoende speelgelegenheid. Vandaar dat de gemeente van plan was om in 1999 een openbare speelplaats te maken op de groenstrook aan de Lindelaan. In 1999 worden de Lindelaan en de Rosea Albastraat namelijk geheel opnieuw ingericht.

Daarom is er een overeenkomst gesloten met de gemeente Kesteren. Een school heeft immers alleen wat aan een plein onder schooltijd en een openbare speelplaats wordt alleen gebruikt buiten de schooltijden. Nu is afgesproken dat er een openbare speelplaats aangelegd zal worden, die onder schooltijd niet openbaar is. Het nadeel is dat er twee hekken moeten komen. Een

hek naar het schoolterrein, dat onder schooltijd openstaat en na schooltijd op slot is, en een hek naar de openbare weg, dat alleen na schooltijd open is. Op het schoolplein zijn een schommel, een glijbaan, een speelhuisje, een boter-kaas-en-eieren-toestel en een zandbak geplaatst. Verder ontbreken de knikkerpotjes niet. Het is dus echt voor (kleine) kinderen. Om te voorkomen dat de oudere jeugd er gaat rondhangen, zijn er geen zitbanken geplaatst. Om het de kinderen wat gemakkelijk te maken is een nieuw berghok gebouwd, zodat het (nieuwe) speelmateriaal vanaf het nieuwe plein makkelijk te bereiken is.

Alle betrokkenen zijn blij met de gerealiseerde uitbreidingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1997

Criterium | 69 Pagina's

SCHOLEN TE OPHEUSDEN BREIDEN UIT

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1997

Criterium | 69 Pagina's