Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. G.H. Kersten onderwijscentrum

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. G.H. Kersten onderwijscentrum

DE GROEPSMAPPEN ZIJN VERSCHENEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo'n 13 jaar geleden is de Stichting Initiatiefgroep Taalmethode (SIT) opgericht, Het doel van de stichting was een methode te doen verschijnen waarmee de leerkrachten van onze scholen verantwoord taalonderwijs kunnen geven. Er waren op dat moment geen verantwoorde methodes voor taalonderwijs. Op het moment dat de auteurs van de methode aan de slag gingen, bestonden er nog geen kerndoelen en van nieuwe opvattingen over taalonderwijs en van het Directe Instructiemodel had nog nooit iemand gehoord. Intussen zijn we zo'n 13 jaar verder. De ontwikkelingen in het onderwijs hebben niet stilgestaan: de kerndoelen zijn verschenen, moderne opvattingen over o.a. begrijpend lezen zijn gepropageerd en het directe instructiemodel is gemeengoed geworden in de nieuwste methodes. Daarnaast nam de SLO enkele jaren geleden het initiatief een Gids voor onderwijsmethodes voor het basisonderwijs - Nederlandse taal te laten verschijnen. Daarin werden de taalmethoden beoordeeld op diverse aspecten, zoals: kerndoelen, didactische kwaliteit, onderwijs op maat, evaluatie, multiculturaliteit en onderwijstijd.

Het was te begrijpen dat de methode Tong en teken aan de meeste van deze aspecten niet kon voldoen. Daarom nam de SIT gepaste maatregelen om de methode zoveel mogelijk te laten voldoen aan de eisen die door de SLO gesteld werden.

Vandaar dat besloten werd om naast de leerlingboeken en handleidingen allereerst een 'Algemene verantwoording' te laten verschijnen, waarin het doet en de uitgangspunten van de methode verwoord worden. Daarnaast is een hoofdstuk opgenomen waarin de uitwerking van de kerndoelen in de methode wordt verantwoord. Tevens wordt veel algemene informatie over de methode gegeven, zoals: de diverse leergangen, de leerlijnen en de opbouw van de methode. Toch waren met de verschijning van de 'Algemene verantwoording' niet voldoende handvatten gegeven om de methode volgens de nieuwste inzichten te kunnen gebruiken. Bovendien kwamen uit het veld signalen dat er bij enkele onderdelen te weinig oefenstof was. Tenslotte was er dringend behoefte aan registratie en analyse van toetsresultaten. Vandaar dat gekozen is voor de uitgave van Groepsmappen, waarin veel ideeën gerealiseerd konden worden. De Groepsmappen voor de groepen 4 en 5 zijn nu verschenen; die voor groep 6 is bijna gereed en die voor de groepen 7 en 8 zullen hopelijk D.V. in augustus verschijnen. Toch zullen bij de verschijning van de Groepsmappen voor groep 7 en 8 niet alle onderdelen compleet zijn: er moeten nog enkele onderdelen uitgewerkt worden. Nu nog iets over de inhoud van de Groepsmappen.

Bij de volgende leerstofonderdelen zijn in de Groepsmappen extra materialen opgenomen:
* begrijpend lezen
* spelling
* stellen
* grammatica

De Groepsmappen bestaan uit drie onderdelen:

1. Didactiek
- aanwijzingen voor de hantering van het directe instructiemodel met een in te vullen lesmodel en een voorbeeld van een les begrijpend lezen volgens het Directe Instructiemodel.
- werkbladen voor de zelfstandige verwerking van de lessen begrijpend lezen;
- een overzicht van de lesdoelen van begrijpend lezen, wat gebruikt kan worden bij de voorbereiding van de lessen volgens het Directe Instructiemodel
- het Schrijfplan: wat een leerling moet doen: 1. voor het schrijven 2. tijdens het schrijven 3. na het schrijven
- extra werkbladen voor het zelfstandig oefenen van het woordpakket
- een vergelijking tussen de toetsdictees van Tong en teken en de Cito-toetsen

Vooral het werken volgens het Directe Instructiemodel bij de lessen begrijpend lezen die onder leiding van de leerkracht verlopen, is voorwaarde voor goed didactisch handelen.

2. Registratiematerialen
- analyse van de toetsresul-taten van begrijpend lezen en spelling; in groep 7 en 8 zullen ook de toetsresul-taten van grammatica geanalyseerd kunnen worden. Als het groepsoverzicht van de toetsen ingevuld wordt, kan vastgesteld worden welke leerlingen extra instructie en/of oefening nodig hebben.
- voor stellen bestaat geen toets, maar een observatieformulier. Aan de hand van een vijftal observatiepunten kan vastgesteld worden op welke stelvaardigheid leerlingen uitvallen

3. Moderne kinderliteratuur
Als nieuw onderdeel is in de Groepsmappen de leergang 'moderne kinderliteratuur' opgenomen. Deze leergang heeft onder andere als doelstellingen: - het stimuleren van het begrijpend luisteren - genietend/waarderend luisteren - kritisch luisteren

Er wordt in alle jaargroepen gebruikgemaakt van poëzie en proza van hedendaagse auteurs. In groep 4 t/m 6 zijn er 8 lessen beschikbaar, in de groepen 7 en 8 zullen 16 lessen komen. De lessen bestaan uit een handleiding en een werkboekje. De eerste reacties van de experimenteerscholen zijn erg positief. De inspectie heeft gezegd dat ze bij IST of RST zal controleren of de groepsmappen daadwerkelijk geïntegreerd zijn in het taalonderwijs. Dat is nog een reden te meer de groepsmappen in te voeren!

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

Criterium | 68 Pagina's

Ds. G.H. Kersten onderwijscentrum

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

Criterium | 68 Pagina's