Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Redactioneel

'Dewijl de kennis Gods uit de natuur niet genoegzaam is tot zaligheid (...), zo was het nodig, dat, zo de mens tot zaligheid zou komen. God een weg openbaarde, waardoor de mens de zaligheid kon deelachtig worden', zo begint Wilhelmus è Brakel het tweede hoofdstuk van de Redelijke Godsdienst. Ds. Molendijk beveelt in zijn meditatie over de woorden 'Onderzoekt de Schriften ...' (Joh. 5 : 39), ons allen aan kennis te nemen van dit tweede hoofdstuk. Zoals gebruikelijk wordt aan het begin van een nieuwe jaargang een meditatie opgenomen. En welke oproep kan beter gedaan worden aan het begin van een nieuw jaar dan de Schriften te onderzoeken die van Christus getuigen? Op de Schrift, Gods Woord, worden vele aanvallen gedaan. Deze aanvallen gaan veelal sluipend. Eerst devaluatie van dogmatische begrippen wat in de praktijk in een verder stadium leidt tot het loslaten van de Statenvertaling. De stap naar kritiekloos aanvaarden van wat de moderne theologie ons voorhoudt, is dan niet groot meer. Drs. Van der Garde vraagt in 'Optiek' aandacht voor dit afbraakproces. Het geven van cathechisatie kan één van de middelen zijn om het afbraakproces tegen te houden. Niet dat tijdens cathechisaties heel veel onderwerpen van allerlei aard aan de orde moeten komen. Juist tijdens cathechisatie is het de plicht de gereformeerde geloofsleer duidelijk aan de orde te stellen. De gereformeerde geloofsleer dient centraal te staan en als deze zuiver aan de jeugd wordt voorgehouden, kan dat duidelijkheid geven in deze tijd. In dit nummer vindt u het vervolg van het gesprek over het geven van cathechisatie.

Mr. L. Vogelaar heeft, naar aanleiding van een artikel in een blad, een artikel geschreven met de titel 'andere opvoeding, andere leerlingen'. De geponeerde stellingen zullen voor velen herkenbaar zijn. De stellingen kunnen gezien worden als een spiegel van de moderne maatschappij. Een maatschappij waar wij ook deel van uitmaken en die haar sporen trekt, ook in onze gezindte. In onze huidige maatschappij en in ieder geval in de politiek is veel te doen rondom artikel 23 van de grondwet, het artikel waarin de vrijheid van onderwijs is geregeld. Prof. Koekoek heeft op een studiemiddag, ter gelegenheid van het afscheid van prof. Vermeulen, aangegeven dat dit grondwetsartikel van grote betekenis is, geen sta-in-de-weg, maar een kader en basis of grondslag voor de wetgeving. Wat is er nog meer gezegd op deze middag? Lees het artikel in de rubriek van de VBSO.

In dit nummer treft u inmiddels al de zesde aflevering van de 'In de praktijk gebracht...'. Een gewaardeerde rubriek, vooral vanwege het praktische gehalte en de grote mate van herkenbaarheid. Dyslexie: welke school heeft er niet mee te maken? 'Het lastige blijft echter de praktische vraag, hoe help ik deze leerling, voor wie veel dingen te snel gaan en die altijd fouten zal blijven maken, temidden in een groep van zo'n dertig leerlingen.' Vele leerkrachten kunnen wellicht deze zin, een zin uit het interview met Nellie de Jong en haar specialisatie 'dyslexie', beamen. Nellie wil er verder over nadenken. Wie weet, lezen we er D.V. in de toekomst meer over. Op de school op Texel is het moeilijk om bepaalde specialisaties over de leerkrachten te verdelen. Dat betekent wel dat de twee leerkrachten samen heel veel moeten weten, want ze kunnen met allerlei zaken te maken krijgen; delegeren is er niet bij. Maar zoals het artikel van dhr. T. van Middelkoop, directeur van de basisschool Timótheüs, aangeeft, lijkt er ruimte te zijn binnen het taakbeleid om zich te specialiseren en/of de verworven kennis op peil te houden. Vriendelijk van dhr. Van Middelkoop ons uit te nodigen voor een bezoek, hopelijk voor hem en zijn vrouw niet allemaal tegelijk. Texel lijkt voor velen van ons al ver weg. Dhr. W. Korevaar is, samen met redactielid dhr. Bronkhorst, in het kader van de opleiding Bovenschools Management in Finland en Rusland geweest om kennis te nemen van het onderwijs aldaar. Hij heeft zijn impressies van deze intensieve studiereis voor ons op papier gezet.

De meeste nummers van Criterium worden (op)gevuld met boekbesprekingen, zo ook dit nummer. Daarnaast treft u een apart katern aan met boekbesprekingen van kinderen jeugdboeken. Bij de verschijning van Criterium in nieuwe uitvoering is besloten om zoveel mogelijk boekbesprekingen in nr. 1 op te nemen, zodat iedereen tijdig is geïnformeerd over de vele boeken die rond de jaarwisseling verschijnen.

Als u dit nummer leest, ligt de jaarwisseling alweer enige tijd achter ons. Dat weerhoudt ons er niet van u alsnog een voorspoedig 2003 te wensen. Daarnaast wensen we u veel leesgenoegen toe met dit eerste, gevarieerde nummer van de 32ste jaargang!

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003

Criterium | 76 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003

Criterium | 76 Pagina's