Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Mount Cheam Christian School in Chilliwack

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Mount Cheam Christian School in Chilliwack

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

In onderstaand artikel wil ik wat wetenswaardigheden weergeven over het onderwijs in Canada in het algemeen en op de Mount Cheam Christian School in Chilliwack BC in het bijzonder. In Nederland bestaan er wel eens misverstanden en onduidelijkheden over het Canadese onderwijs en op deze manier kunnen ze uit de weg geruimd worden. U zult merken dat er naast veel overeenkomsten ook verschillen zijn met het Nederlandse onderwijssysteem. Mijn ervaringen met het Nederlandse onderwijs dateren uit de jaren 1968-1989, terwijl ik vanaf 1989 tot heden in Canada werkzaam ben. Dus aan heb ik aan het eind van dit schooljaar 2008 D.V. een totaal van 40 jaar onderwijs ervaring.

De geschiedenis van de Mount Cheam Christian School (MCCS)

Na enkele jaren van voorbereiding werd de school opgericht in 1980 door de kerkenraad en leden van de Reformed Congregation in North America (RCNA) Er werd begonnen met 47 leerlingen verdeeld over 8 klassen, verdeeld over 2 groepen (Grades 1-4 and Grades 5-8) en 2 leerkrachten, Mr. A Stoutjesdyk en Mr. B Klop. Een groep was gehuisvest in het catechisatielokaal en de andere achter in de kerk. Gelukkig werd er spoedig een betere ruimte gevonden in een leegstaande school, die echter voor het volgende jaar met meer beschikbaar was, zodat er weer naar een andere ruimte gezocht moest worden. De school vond nu onderdak in Rosedale, in een soort dorpshuis, dat aangepast kon worden voor het geven van onderwijs. De groepen konden opnieuw verdeeld worden, omdat een leerkracht uit Holland overkwam om haar diensten aan te bieden, namelijk Miss C. de Jonge Ook de kleuterklas (Kindergarten) kreeg een nieuwe leerkracht in de persoon van Mrs. E. Barten, die in de plaats kwam van Mrs. F. Neels. Maart 1982 was een blijde maand voor de schoolgemeenschap, toen na veel ambtelijk touwtrekken, een nieuw gebouw betrokken kon worden aan de Yale Road naast het kerkgebouw. Met veel speelruimte om de school en een functioneel gebouw waarin lesgegeven werd, duurde het niet lang of iedereen voelde er zich thuis. Dit eerste gebouw doet nog steeds dienst, hoewel het totale schoolgebouw in de loop der jaren fors uitgebreid is. Door de groei van de kerkelijke gemeente breidde ook het aantal leerlingen sterk uit, zodat momenteel ongeveer 320 leelingen de school bezoeken. W e mogen nu een volledige K-12 school hebben, m.a.w. de leeftijd van de leerlingen varieert van 5-18 jaar. Het is te begrijpen dat dit zekere aanpassingen vereist in organisatie en aanpak. Om praktische redenen is de school nu verdeeld in een K-6 (elementary) en een 7-12 (secondary) afdeling. De uitbreiding van het aantal leerlingen en de vergroting van het schoolgebouw vereisten ook vermeerdering van het personeel. Meer dan 50% van het lesgevend personeel bestaat uit ex-leerlingen van onze school, die hier een universitaire opleiding genoten hebben, terwijl de rest grotendeels uit Nederland komt en naar Canada geëmigreerd is. leder jaar is er weer een zekere spanning of alle vakatures weer vervuld kunnen worden, maar tot nu toe zijn we altijd weer uitgeholpen.

Bestuur en direktie

De schoolleiding wordt gevormd door een bestuur dat gekozen wordt door de mannelijke kerkleden, die automatisch stemgerechtigd zijn. Twee bestuursleden zijn afgevaardigden van de kerkenraad, zeven worden gekozen uit een voordracht, zodat het bestuur nu bestaat uit negen leden. De direktie, die de dagelijkse leiding van de school heeft, bestaat uit de principal (Mr. A. Stoutjesdyk, vanaf het begin) een elementary vice-principal (Mr. J. Neels), een secondary vice-principal (Mr. D. Oostenbrink) en een administrative viceprincipal (Mr. P. Ter Haar). Dit is te vergelijken met de Nederlandse directeur en adjunct-directeuren.

Vervoer

Bijna alle leerlingen van de school worden vervoerd met 6 grote gele bussen, die eigendom zijn van de school. De langste route die gereden wordt is naar Laidlaw, een buurtschap dicht bij Hope, ongeveer 30 km van Chilliwack. De meeste kinderen worden bij huis afgehaald en afgezet. Hoewel sommigen op fietsafstand wonen, wordt er niet veel van de fiets gebruikgemaakt, omdat er bijna geen fietspaden en veiligheidsvoorzieningen voor fietsers zijn. De bussen volgen een strak tijdschema en worden gereden door betaalde gemeenteleden, die een special cursus hebben moeten volgen. Alle leerlingen arriveren ongeveer 10 minuten voor de school begint (8:20) en worden na schooltijd (14:45) direct weer opgehaald en thuis afgeleverd.

Financiën

De school draait op een budget van ongeveer 1,8 miljoen dollar, waarvan iets meer dan de helft komt van een provinciale regeringssubsidie. Die bijdrage is gebaseerd op het bedrag per leerling dat openbare scholen in een bepaald schooldistrict ontvangen. De helft daarvan wordt uitgekeerd aan 'independent schools', die dan ook aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. In het Chilliwack schooldistrict is het bedrag per leerling rond de $6.500,00  zodat het bedrag dat wij voor onze school ontvangen $3.300,00 bedraagt. (Een totaal van $950.00,00). Dat betekent dat het resterende bedrag uit eigen middelen moet komen. Iedere maand betalen de ouders een aanzienlijk bedrag aan schoolgeld, afhankelijk van het aantal kinderen uit het gezin die de school bezoeken De rest wordt aangevuld met maandelijkse collecten in de kerk, speciale giften, verkopingen georganiseerd door de 'LadiesAid' en giften uit Holland die ook altijd zeer welkom zijn. Van dit geld moet alles betaald wordengebouwen, bussen, salarissen, leermiddelen, kortom alles wat met school te maken heeft. Tot nu toe konden we altijd nog rond komen, maar door noodzakelijke uitbreiding van het gebouw moet er weer veel aan de nodige fondswerving gedaan worden. uit verschillende kleuren, donkerrood donkerblauw, wit en kaki. Een combinatie is verplicht, we noemen het een 'Standard uniform', dat bij speciale gelegenheden gedragen moet worden, terwijl gedurende normale schooldagen verschillende combinaties mogelijk zijn. Na aanvankelijke aarzelingen bij sommige ouders, is iedereen nu tevreden en zijn we blij deze weg gegaan te zijn.

Schooluniform

De Canadese en Nederlandse situatie met betrekking tot kleding zal wel niet veel verschillen. Ook hier is de invloed van wereldse kleding en mode groot. Na lang beraad, veelvuldige besprekingen en enquêtes onder de ouders, kwam het schoolbestuur en ook het personeel tot de conclusie dat we moesten proberen een dam op te werpen tegen al deze invloeden. De enige mogelijkheid was de invoering van het schooluniform, een gewoonte die uit Engeland komt en ook op verschillende 'independent schools', zelfs op enkele 'public schools' ingevoerd werd Nu zijn er verschillende variaties mogelijk m kleur en model, zodat er een commissie aangesteld werd om alle mogelijkheden van leveranciers, modellen en kleuren te onderzoeken. Na enige tijd kwam deze commissie met een voorstel dat aangenomen werd, met als resultaat dat de leerlingen de mogelijkheid hebben te kiezen

Zorgbreedte

Canadese scholen zijn wettelijk verplicht leerlingen die het geregelde onderwijs om welke reden dan ook niet kunnen volgen op te nemen. Dus proberen we op onze school deze leerlingen, geheel of gedeeltelijk, een aangepast leerpakket aan te bieden Momenteel hebben we een ondersteuningsteam van een leerkracht met verscheidene onderwijsassistenten, die een groep van ongeveer 30 leerlingen, in leeftijd variërend van Kindergarten tot Grade 12, aangepast onderwijs geeft in bepaalde vakken. Zoveel mogelijk laten we de leerlingen functioneren in hun eigen klas zodat ze alleen op vaste tijden uit de klas gehaald worden om extra hulp te ontvangen. In enkele gevallen vereist de leerling time toezicht en hulp, met name rolstoel-leerlingen. Wanneer de noodzaak zich voordoet dat een leerling hulp nodig heeft, wordt er een Individual Education Plan opgesteld in samenwerking met de ouders, de betrokken leerkracht en indien mogelijk, de leerling zelf. Dit IEP beschrijft de leer-, sociaalemotionele, en soms fysieke, doelen; de wijze van aanbieding en ondersteuning en de manier van evaluatie. Natuurlijk zijn deze verschillend voor iedere leerling en bij de hulpverlening kan dan ook lichamelijke verzorging, interne klassenhulp en ondersteuning of training van maatschappelijke vaardigheden en technieken inbegrepen zijn. Gelukkig kunnen we ook de hulp van buitenschoolse deskundigen inroepen, zoals een Speech-Language Pathologist, Occupational Therapist, Physiotherapist, Supportive-Technology Team, Educational Psychologist en een Child and Family Counsellor. In sommige gevallen nemen we contact op met deze deskundigen om direct met de leerlingen te werken, terwijl in andere gevallen ze functioneren als raadgevers met betrekking tot het IEP van de leerlingen.

De leerstof

In vergelijking met de Nederlandse scholen zijn er niet veel verschillen aan te wijzen met betrekking tot de leerstof. Vooral de Elementary afdeling (Kg-Grade 6) is vergelijkbaar met het Nederlandse systeem. Een verschil is het kleuteronderwijs dat maar een jaar duurt, zodat de leerlingen naar school komen als ze 5 jaar zijn. Elke dag wordt begonnen met Bijbelseof Kerkgeschiedenis. Voor de maandagmorgen is het leren van een psalter (of een Nederlandse psalm), Bijbeltekst of een vraag en antwoord uit de Heidelbergse Catachismus aan de orde. Vervolgens nemen leeren creatieve vakken een voorname plaats in. Om enkele te noemen: rekenen, taal, schrijven, geschiedenis/aardrijkskunde (Social Studies), natuurkunde (Science), tekenen/handenarbeid, en daar we de beschikking hebben over een groot gymlokaal, gymnastiek. Het speelveld beslaat 2 ha, zodat we bij mooi weer vaak buiten actief zijn. De provinciale regering heeft voor alle scholen die subsidie krijgen een test-systeem verplicht gesteld. In Grade 4 en 7 wordt de FSA (Foundation SkillsAssesment) test gemaakt. Deze is te vergelijklen met de CITO-test in Nederland. De leerlingen worden getest op het gebied van Math, Reading en Writing (opstel, brief, verslag). De school krijgt een overzicht van de resultaten. De leerlingen worden verdeeld in drie categories: 'Does not meet expectations', 'Meets expectations' en 'Exceeds expectations'. Het geeft ons als school ook een idee hoe ons niveau is in vergelijking met andere scholen. Voorbeeld

van een rekenprobleem FSA Grade 4 A dog breeder sold 5 puppies that are either spotted or brown in colour. He sold the spotted ones for $80 each and the brown ones for $90 each. He made $420. How many brown ones did he sell? Show ALL your work. Are there any other possibilities? Explain how you know.

Gelukkig zijn de resultaten goed te noemen. De laatste uitslag plaatste onze school in de top 10% van alle scholen in Britsch Columbia. 'Nederlands voor Canadezen' is de methode die we opgezet hebben om Nederlands aan te leren in de Grades 4-8. Als tweede taal die we verplicht zijn te geven hebben we voor Nederlands in plaats van Frans gekozen om voor de hand liggende redenen. Ons programma is goedgekeurd door de inspectie en waarschijnlijk zijn wij de enige school in Canada waar gedurende 3 lessen per week in het Nederlands lesgegeven wordt. De Secondary-afdeling van de school bestaat uit twee groepen van drie Grades. De eerste groep (Intermediate) bestaat uit de Grades 7, 8 en 9, terwijl de tweede groep de Graduation Classes worden genoemd. Het lessenpakket van Grade 7-9 is voor alle leerlingen hetzelfde, met dien verstande dat Practical Arts (techniek) een deel van dit pakket uitmaakt. Houtbewerking, auto-techniek, koken en naaien vormen'een uitdaging voor jongens en meisjes in gemengde groepen. Leervakken zijn Bible History, Math, English, Social Studies, Science, aangevuld met Physical Education Fine Arts en Music. In de laatste drie klassen kunnen credits gehaald worden die tellen voor het eindexamen en de Graduation. Iedere leerling is verplicht een minimum aantal credits te halen om een officieel Grade 12 diploma in ontvangst te nemen. Voor bepaalde vakken moet een staatsexamen afgelegd worden, dat gedeeltelijk meetelt voor het eindcijfer, zoals English 10, Math 10, Science 10, Social Studies 11 en English 12 ' Gedurende deze laatste drie jaren is er voor de leerlingen de mogelijkheid een vakkenpakket te kiezen dat aansluit bij hun vaardigheid en interesse. Om universitair onderwijs te volgen zijn de leerlingen verplicht bepaalde vakken in hun pakket op te nemen.

Maandelijke bijeenkomsten

Om de onderlinge band van de hele school te handhaven en te versterken hebben we de laatste vrijdag van de maand een bijeenkomst in het gymlokaal. Ongeveer 375 klapstoelen worden de dag ervoor klaargezet en op vrijdagmorgen, als de school begint, worden de leerlingen van Kindergarten tot Grade 12, klas voor klas door de leerkrachten binnengebracht. Belangstellenden, zoals ouders en grootouders, mogen deze bijeenkomsten ook bijwonen. W e beginnen met het zingen van het Canadese volkslied en een psalter (staande), waarna de directeur, na de schriftlezing,' een verhaal vertelt, een variatie van Bijbelse-, Kerken Zendingsgeschiedenissen. Hierna volgt een muzikale voordracht (zang en instrument) van een combinatie van twee klassen. Iedere klas krijgt een beurt per schooljaar. De bijeenkomst wordt gesloten met het zingen van 'Mijn Schild ende Betrouwen'. Soms hebben de bijeenkomsten een bepaald thema, zoals Thanksgiving Day, Remembrance Day, Christmas, etc.

Conclusie

Ik heb geprobeerd in het kort onze school te beschrijven. In het kader van dit artikel kunnen we de meeste dingen maar even aanstippen. Om een goed beeld te krijgen, zou u tenminste een maand mee moeten draaien in ons schoolleven, maar gezien de afstand zal dit voor de meesten een te groot probleem zijn. Niettemin hartelijk welkom! Soms voelen we ons eenzaam als enige school van onze kerk in Canada, maar w e mogen niet klagen over Gods kennelijke hulp en bijstand die we mochten ervaren. W e moeten alleen klagen over onszelf. W e zijn allen zeer erkentelijk die blijk geven van hun materiele en geestelijke steun en ik hoop dat het onderwijs dienstbaar mag zijn tot nut van onze en uw leerlingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2008

Criterium | 44 Pagina's

De Mount Cheam Christian School in Chilliwack

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2008

Criterium | 44 Pagina's