Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Redactioneel

3 minuten leestijd

Een nieuw, dik nummer ligt voor u. De thema-overdracht van de geloofsleer, de bijbelvertelling, het aanleren van psalmversjes, enzovoort krijgen in dit nummer de nodige aandacht. Dat is het ook wel waard.

Een interview met ds. Geuze geeft voor het catechiseren en het doen van de bijbelvertelling veel waardevolle gedachten en suggesties. Het is niet verkeerd de betekenis van moeilijke woorden uit te leggen, maar de diepste betekenis is niet zomaar over te brengen. De leerkrachten moeten bijbelse kernbegrippen zoals 'verzoening' en 'bekering' stap voor stap in de bijbelvertellingen toelichten. Een boekje met bijbelse kernbegrippen met een eenvoudige toelichting erbij kan zeker geen kwaad. Hij is er geen voorstander van dat de leerkrachten beeldmateriaal gebruiken tijdens de vertelling. Wel kan dat bij de evaluatie van de les gebruikt worden. Ook over de prediking geeft ds. Geuze zijn gedachten weer. Vanouds bekende terminologie moeten we zeker wel gebruiken in de prediking. In de leesdiensten is het goed preken van oudvaders te lezen mits verouderde woorden wel worden vervangen door eigentijdse. W a t het bijbellezen betreft: stimuleer dat al op jonge leeftijd. Voor het catechiseren beveelt hij aan een vaste lesstructuurte hanteren. Catechisanten moeten ruimte hebben om vragen te stellen.
Vervolgens geeft een aantal leerkrachten zijn visie op dit thema weer. De heer Dorresteijn merkt op dat de Moorman niet om taalkundige uitleg vroeg, maar om een verklaring van de inhoud. Het is niet zo dat als de leerlingen de taal beheersen om de context te begrijpen, ze tot het verheven doel komen van de overdracht van de geloofsleer. Een kind dat verstandelijk weinig begrijpt, zou dan niet tot dat doel kunnen komen en een ander wel. Zo is het natuurlijk niet. Ontdekkend genadelicht is nodig. W e hebben wel de verplichting de kinderen te onderwijzen en moeten dan ook de betekenis van moeilijke woorden verklaren en begrippen uit de geloofsleer toelichten. Bij de praktische opmerkingen komt het zelf laten lezen van de Bijbel weer terug. Ook andere leerkrachten zeggen dat. Zeker bij het heel jonge kind is het nodig moeilijke woorden uitte leggen. Het woord staat centraal, maar platen kunnen bij kleuters toch wel een goede ondersteuning van de vertelling bieden. Ook het vragenboekje van ds. Ledeboer wordt door diverse leerkrachten wel als aanvulling voor het bijbelonderwijs gebruikt. 'Laat doorklinken dat het hoogste goed is het kennen en liefhebben van God,' zegt een leerkracht. 
Het vervangen van termen als 'zonde' door 'stoute dingen' is niet goed, vinden de geïnterviewden. Probeer deze termen wel toe te lichten. Aan de hand van het vragenboekje van ds. Ledeboer kunnen bijbelse kernbegrippen goed worden uitgelegd.

In de rubriek VBSO dit keer geen artikel over besturen of onderwijsrecht, maar aansluitend bij het thema een artikel over de Bijbel Gods Woord. Hoe belangrijk is het om vast te houden aan de betrouwbaarheid van dit Woord. De waarheid en goddelijkheid daarvan kan verdedigd worden met allerlei argumenten, maar het komt aan op het geloof. Calvijn heeft erop gewezen dat w e een inwendige Leermeester nodig hebben. Luther heeft met andere woorden hetzelfde gezegd. Er is geen andere Uitlegger dan de Auteur van dit Woord. De najaarscontactdag van de KLS had als thema 'Daar zit muziek in'. In deze rubriek is een interessante samenvatting van de daar gehouden lezingen te vinden. Naast de informatie over de Sébaschool bevat dit nummer nog diverse boekbesprekingen, waarbij de bespreking van de kinderen jeugdboeken een groot deel inneemt.
Al met al een interessant nummer met praktische artikelen die de bezinning op dit onderwerp zeker zullen stimuleren.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2008

Criterium | 52 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2008

Criterium | 52 Pagina's

PDF Bekijken