Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het verstaan van de Bijbelse boodschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het verstaan van de Bijbelse boodschap

Interview met een leerkracht uit de middenbouw die liever anoniem wil blijven

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Hoe vaak leert ueen psalm, geestelijk lied of catechismus aan? Hebt uhierbij een les-leerrooster of maakt uzelf bepaalde keuzes?

 Psalm: wekelijks, volgens het op onze school gebruikte rooster. Geestelijk lied: ongeveer een keer in de drie weken, uit een keuzemap voor gr. 3-5 die met de betreffende collega's en de directie is samengesteld; vaak naar aanleiding van de bijbelvertelling. Daarnaast: het vragenboekje van ds. Ledeboer, elke week vijf vragen uitleggen en uit het hoofd leren.

2. Schenkt utijdens het aanleren aandacht aan de uitleg van de psalmversjes, bijbelteksten en bepaalde moeilijke woorden?

Soms leg ik tekstgedeelten uit door ze te parafraseren, soms door het gebruik van voorbeelden, soms door de kinderen een vervangend woord aan te reiken. Op maandagmorgen leg ik altijd de psalm uit. Daarna schrijven de kinderen de psalm over, zodat de tekst al min of meer verinnerlijkt wordt. In de loop van de week kom ik nog regelmatig kort terug op de inhoud.

3. Kunt ueen omschrijving geven van uw uitleg bij de woorden als 'genade', 'rechtvaardigheid', 'zonde', 'bekering', 'heiligmaking' en 'verbond'?

Genade is: als onverdiend, straf en schuld wordt weggenomen en het leven wordt geschonken.
Rechtvaardigheid / gerechtigheid: recht tegenover God staan, er ligt niets tussen, vrijmoedige omgang met God; door Christus verdiend.
Zonde is: doel missen: geschapen om met heel ons leven God te dien, maar we dienen onszelf, de zonde en de wereld. Bekering en wedergeboorte is: een nieuw hart krijg en (Ezech. 36); van dood levend gemaakt worden, door God alleen; verdriet om de zonde en haten en vlieden van de zonde, liefde tot God en vreugde in God door Christus (H.C. zondag 33).
Heiligmaking betekent: rein, schoon voor God gemaakt worden door Christus' bloed; steeds meer vragen om Gods wil en niet eigen wil doen.
Verbond: 'afspraak' die God maakte, waarin Hij de mens het leven biedt; in het werkverbond door onderhouding van Zijn gebod, in het genadeverbond door geloof in Zijn Zoon; waarin Hij met de dood straft bij ongehoorzaamheid en ongeloof.

4. Gebruikt uspeciale middelen om een psalmvers of bijbeltekst uit te leggen of doet udit juist niet en waarom? (aan de hand van een verhaal, een plaat, een voorwerp)

 Af en toe gebruik ik een plaat, bijv. over een herder of de heel mooie platen over de tabernakel. Meestal past de psalm bij de bijbelvertellingen van de omliggende weken. Dan biedt de vertelstof voldoende aanknopingspunten.

5. Gebruikt ubeeldmateriaal bij de bijbelvertellingen? Welk materiaal gebruikt u? Of als je geen materiaal gebruikt: waarom gebruikt ugeen beeldmateriaal?

Zie boven. Daarnaast teken ik af en toe een landkaart op het bord, maar dat gaat begrip nog een beetje te boven in groep 4. Meestal houd ik het bij 'schilderen met woorden'. Dat biedt de gelegenheid om bepaalde aspecten extra onder de aandacht te brengen en andere dingen (die maar zouden afleiden) buiten beeld te laten.

6. Gebruikt utijdens uw bijbelles moeilijke, maar bijbelse woorden, zoals 'genade', 'zonde', 'rechtvaardigheid', 'barmhartigheid', 'bekering'? Wat vindt u ervan om deze woorden in eenvoudig taalgebruik om te vormen zoals: zonde zijn stoute dingen ...?

Meestal gebruik ik in de loop van de dag (dus niet per definitie in het bijbelverhaal) deze woorden wel. Ik houd daarbij rekening met wat de perikoop van die dag aanreikt. Soms vallen er dan veel 'termen' en soms maar weinig. Het inscherpen van het vragenboekje van ds. Ledeboer biedt veel gelegenheid om de begrippen te gebruiken. Ik probeer dan ook dit te verweven, zodat vertellingen, vragenboekje, psalmen, gebed en gesprek één geheel vormen. 'Zonde' is beslist niet hetzelfde als 'stoute dingen'. Wel kunnen stoute dingen uit het kinderleven concreet genoemd worden en benoemd worden als zonde, omdat ze voortkomen uit een boos hart dat God en de naaste haat.

7. Als we lange psalmen of zondagen van de Catechismus aanleren: wordt dit in één keer aangeleerd of in delen? Waarom?

Graag in één keer. Vaak zijn het lange zinnen die niet zomaar doorgeknipt kunnen worden. Bij de psalmen is het ook vaak onnatuurlijk om de melodie halverwege te laten stoppen.

8. Hebt unaar aanleiding van de bijbelvertelling weieens gesprekjes met de kinderen over de vertelling? Dit geldt ook voor het aanleren van een psalmvers of catechismus: zijn er kinderen die vragen stellen? Hoe kunnen we dit blijven stimuleren?

Ja, regelmatig. Dit gebeurt vooral naar aanleiding van het vragenboekje. Vaak komen er dan persoonlijke ervaringen van de kinderen aan de orde. Het is belangrijk dat je als leerkracht dan iets van de omstandigheden afweet, zoals ziekte of een sterfgeval in de familie, een doopdienst de vorige avond, boeken die thuis (voor-)gelezen worden. Er komen ook meer vragen als je in de uitleg een heel concreet voorbeeld noemt of het dicht bij het dagelijkse leven brengt. En als de bijbelles niet gereserveerd is voor het eerste half uur van de dag, maar ook als we bij biologie en taal te maken hebben met 'God dienen'.

9. Hebt uzelf nog handreikingen, tips voor leerkrachten voor bij hun bijbelonderwijs?

Het gebruik van het vragenboekje van ds. Ledeboer vind ik een verrijking van de bijbelles. Zonder dat instrument is het soms moeilijk verder te komen dan de mooie verhalen, terwijl ook de geloofsleer van jongsaf een plaats dient te krijgen in de 'geloofsopvoeding'. Als onze kinderen denken dat de val in het Paradijs ongedaan gemaakt kan worden door'veel bidden', isonzetaaknog nietaf....

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2008

Criterium | 52 Pagina's

Het verstaan van de Bijbelse boodschap

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2008

Criterium | 52 Pagina's