Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Muziekavond Rhenen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Muziekavond Rhenen

4 minuten leestijd

Vrijdagavond 7 juni jongstleden was het weer zover: met de beide groepen 8 van de Eben- Haëzerschool te Rhenen organiseerden we de jaarlijkse muziekavond in de Hervormde kerk te Lienden. Op verzoek van de redactie van Criterium een verslag van deze avond, en van alles wat daaraan vooraf ging. Tussendoor leest u wat de kinderen er van vonden.

Thema en repertoire
Dit jaar hebben we gekozen voor liederen rond een thema. Aangezien het dit jaar 150 jaar geleden is dat ds. L.G.C. Ledeboer is overleden, en 200 jaar geleden is dat ds. R. MacCheyne geboren is, was het thema duidelijk: we zongen liederen van deze twee bevindelijke dichters. Als eerste bron gebruiken we elk jaar de bundel Uit Sions Zalen, een goudmijn voor verantwoorde geestelijke liederen. Alhoewel de melodieën soms niet zo voor de hand liggen, is het met goede oefening zeer wel mogelijk deze liederen in de bovenbouw van de basisschool aan te leren. Ook dit jaar lukte dat weer. Kinderen hebben kennelijk minder moeite met het onbekende dan volwassenen. Daarnaast zochten we in gedichtenbundels van ds. Ledeboer. Collega Den Haan voorzag verschillende gedichten van een bestaande melodie.

Wat heb jij gedaan op de muziekavond?
Wilbert: Ik heb solo gezongen en triangel gespeeld. Ik had er best wel zin in. Ik zong ‘Het reine bloed van Golgotha’, van ds. Ledeboer. Ik vond het eigenlijk wel een mooi lied.
Ik wil het nog wel een keer zingen in een kerk.
Else-Marie: Ik heb ook alleen gezongen. Het begint met: ’De Heer’ die naar den hemel vaart.’
Bart: Ik zong een Paaslied van ds. Ledeboer. Ik vond dat het mooiste lied, maar ja, daar zijn meningen verschillend over natuurlijk.


Veel kinderen vinden het geweldig om solo of in een klein groepje te zingen. Die kans krijgen ze dan op de muziekavond.
Ter voorbereiding op de avond oefenen we de liederen een groot deel van het cursusjaar. Vaak kennen de kinderen de liederen dan uit hun hoofd, zeker de verzen die ze solo of in een klein groepje zingen.

Wat hebben jullie precies gespeeld of gezongen?
Marileen: Ik heb samen met Mariëtte een lied van Mac Cheyne gezongen.
Mariëtte: En ik heb ook samen met Hilline, mijn zus, een stuk gespeeld, een Andantino van Wilhelm Popp. Mijn zus piano en ik dwarsfluit.
Mooi. En Marileen, wat voor lied zongen jullie?
Marileen: Van “Toen Isrel stond op vreemde baan”, het derde vers.


Opening en sluiting
Nadat ds. Ledeboer in 1840 het gezangenboek van de kansel wierp, begroef hij de gezangenbundel in zijn tuin, en liet daarbij zingen psalm 68 : 1. Voor ons aanleiding om de muziekavond te beginnen met die psalm.
Daarbij hadden we als collega’s een bovenstem geleerd. Die stond in het programmaboekje, zodat ook andere aanwezigen de bovenstem konden meezingen.
Aansluitend bij het project ‘onbekende psalmen’ van het Reformatorisch Dagblad sloten we de avond af met samenzang van psalm 28.

Waren er nog mensen die je kent in de kerk?
Rieneke: Ja, mijn opa die de bundel Uit Sions Zalen heeft gemaakt. En de meester sprak hem nog speciaal toe.
Christine: Ik hoorde ook van veel mensen dat ze het prachtig en grandioos vonden, dus een echte aanrader. Aan het eind heb ik ook nog het geld geteld, en het was HEEL VEEL! Meer dan ooit.
(De collecte was bestemd voor de GBS, red.)

Klassiek
We maken kinderen graag enthousiast voor het goede geestelijke lied. Daarnaast is het goed om kinderen ook jong kennis te laten maken met klassieke muziek.
De methode ‘Luisterland’ die op onze school gebruikt wordt, is daarvoor een goed middel. Ook de muziekavond gebruiken we voor dit doel: we wisselen de geestelijke liederen af met klassieke muziek, gespeeld door kinderen. Veel kinderen volgen muziekles, en dat is dan ook te horen. Orgel, harmonium, piano, dwarsfluit, blokfluit, viool, cello en panfluit werden bespeeld met muziek van componisten als Bach, Elgar en Vivaldi.

Hebben jullie solo gespeeld?
Joëlle: Ja, ik heb solo gespeeld op mijn panfluit, een stuk van Edward Elgar.
Imma: Ik heb ook solo gespeeld, het stuk heet: ‘ Bist du bei mir ’, van Bach.


Team
Ook het team van onze school levert een bijdrage aan deze avond: Psalm 84 van B. de Vries stond op het programma, evenals een instrumentale bijdrage van de componist L.J. Beer. Mooi is dat: bijna wekelijks met enthousiaste teamleden muziek maken in hun vrije tijd, en dat op de muziekavond uitvoeren. Kinderen leren dan hun jufs en meesters op een andere manier kennen.

Hebben de meesters en de juffen ook een lied gezongen?
Nadine: Ja, psalm 84, echt super mooi!


Doel
Het zwaartepunt van de avond is natuurlijk het zingen van bevindelijke liederen. We hopen de kinderen op de hierboven beschreven wijze levenslange bagage mee te geven, met de bede of de Heere hen bevindelijk zou mogen leren wat we op school niet verder dan het verstand kunnen brengen.

Werd er nog een toespraak gehouden?
Peter: Ja, meester Karens, de directeur, hield aan het eind een toespraak, waarin hij zei dat er één iemand niet van had genoten, dat was de duivel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Monday 1 July 2013

Criterium | 40 Pagina's

Muziekavond Rhenen

Bekijk de hele uitgave van Monday 1 July 2013

Criterium | 40 Pagina's

PDF Bekijken