Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Logeeropvang De Welkamp

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Logeeropvang De Welkamp

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het prachtige buitengebied van Elspeet bevindt zich Logeeropvang De Welkamp. Dit iseen reformatorische particuliere organisatie waar kinderen en jongeren met een psychosocialebeperking kunnen logeren. De Welkamp wordt gerund door Margriet Verkuil en Geertruivan Laar. In de afgelopen jaren hebben we ons, mede met behulp van een post-HBO opleiding, ontwikkeld tot autismedeskundigen. In dit artikel laten we als ambassadeurs vankinderen met autisme u graag kennismaken met De Welkamp, vertellen we wat autismeis, hoe autisme in het gedrag van kinderen tot uiting komt en hoe we op De Welkamp metdeze kinderen omgaan.

Aanleiding start
Wat is de aanleiding geweest om De Welkamp op te richten? Dat waren de gesprekken met normaal begaafde jongeren met autisme die logeerden bij een reformatorische instelling voor mensen met een verstandelijke beperking en zich zeer problematisch gedroegen. Wat bleek? De jongeren voelden zich er niet op hun plek. Zij wisten wel dat ze een beperking hadden, maar voelden zich onbegrepen door het feit dat zij de dag moesten doorbrengen met mensen met een verstandelijke beperking. Zij hadden toch hun gewone verstand? Zeker voor pubers leverde dit veel spanning op. Dit vertel je niet aan je klasgenoten en vrienden.

Missie
Het werd onze missie om juist voor deze kwetsbare en vaak onbegrepen doelgroep, die uiterlijk niet opvalt, maar ernstig beperkt wordt in hun dagelijks functioneren, logeeropvang vanuit een reformatorische identiteit te realiseren. Uiteindelijk is De Welkamp zes jaar geleden van start gegaan.

Doelgroep
De leeftijd van de logés varieert van 4 t/m 17 jaar. Het gaat om kinderen en jongeren met een normale tot hoge verstandelijke begaafdheid. Zij worden echter beperkt in hun ontwikkeling door met name een vorm van autisme. Bekende vormen zijn het Syndroom van Asperger, PDD-NOS of klassiek autisme. In vakjargon een autismespectrumstoornis, afgekort ASS, genoemd. Daarnaast komen op De Welkamp beperkingen als ADD, ADHD, ODD, NLD en MCDD voor, al dan niet in combinatie met een vorm van autisme. In dit artikel richten we ons op kinderen met autisme. Een aantal logés volgt het regulier basis- of voortgezet onderwijs. Het merendeel zit op het SBO of op een cluster IV-school.

Logeeropvang
Het logeren vindt plaats in weekwisselingen en schoolvakanties. De ene logé komt elke drie weken. Een andere logé twee keer per jaar. Dit al naar gelang de behoefte van ouders. De frequentie wordt ook ingegeven door de afstand naar De Welkamp. De logés komen namelijk uit verschillende regio’s.
In totaal biedt De Welkamp opvang aan zo’n 45 logés. Zij komen in een steeds wisselende groepssamenstelling met een groep van zes of zeven tegelijk logeren.

Sinds september 2013 hebben we daarnaast met een semi-woonvorm voor vijf jongeren met een ernstige vorm van autisme gestart. Deze hopen van maandag tot vrijdag op De Welkamp te komen wonen.

Locatie
De Welkamp omvat een ruim terrein met een gewoon woonhuis, een grote activiteitenschuur, een grote ontspanningsweide en een aantal dierenweides met daaromheen een skelterpad. Logés die het fijn vinden om met dieren om te gaan, helpen bij het verzorgen van de dieren.

Samenwerking
Op allerlei terreinen vindt samenwerking plaats met andere betrokkenen bij de zorg voor een kind. Dat zijn uiteraard in de eerste plaats de ouders met wie altijd voor en na het logeren overleg plaatsvindt. Maar ook met intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkers, behandelaars, Bureau Jeugdzorg en zo meer.

Nut respijtzorg
Waarom komen deze kinderen en jongeren logeren? Hier liggen verschillende redenen aan ten grondslag. Omdat de opvoeding van kinderen met autisme voortdurend specifieke en meer inzet vraagt van ouders, kan het hard nodig zijn dat zij door middel van respijtzorg af en toe even ontlast worden. Ook is het fijn als andere kinderen in het gezin dan wat extra aandacht kunnen krijgen. Voor het kind met een beperking is het ontspannend en rustgevend om in een gespecialiseerde omgeving te zijn met passende prikkels, die volledig is afgestemd op de behoeften van kinderen met autisme. Denk hierbij aan een duidelijke dagstructuur, in een veilige en beschermende omgeving (leren) omgaan met leeftijdsgenoten, veranderingen, onbekende activiteiten aan durven gaan, het gebruik van picto’s, activiteiten doen waarmee kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen of laten zien en hiermee opdoen van positieve ervaringen, gedoseerd aanbieden van bij het kind passende prikkels, begeleiding bij zelfzorg, andere voedingsmiddelen leren eten, opdoen van sociale contacten. Het is in een regulier gezin veelgevraagd om continue een dergelijk beschermend en therapeutisch woon- en leefklimaat te bieden aan een kind met autisme. Ook is het voor logés fijn om herkenning te vinden bij lotgenoten die ook een beperking hebben en ervaringen uit te wisselen. Wat heb jij? Wat voor pillen heb jij? Word jij ook gepest op school?
Is het dan nodig dat elk kind met autisme gaat logeren? Nee, dat is afhankelijk van factoren als de ernst van de beperking, gevolgen van de beperking voor het kind zelf en het gezin, gezinssamenstelling, gezinsfase, levensopgaven van het gezin, competenties van het gezin en de draagkracht en draaglast van ouders en het gezin.

Wat is autisme?
Wat is autisme eigenlijk? Het is een aangeboren stoornis in de hersenen die zorgt voor beperkingen in het waarnemen en als gevolg daarvan in het denken. Er zijn drie cognitieve theorieën die een verklaring geven voor hoe mensen met autisme zich gedragen. Als eerste de Theory of Mind. Autisme levert problemen op met het zichzelf (her)kennen en zich verplaatsen in de gedachten, gevoelens en verlangens van anderen en het eigen gedrag daarop afstemmen.
Ten tweede de theorie van de Centrale Coherentie. Mensen met autisme nemen alles om hen heen in losse puzzelstukjes waar. Het ontbreekt hen aan het zien van de samenhang, de juiste betekenis er aan kunnen geven en het hebben van overzicht. Dit veroorzaakt de overprikkeling van kinderen met autisme. Het selectiefilter van hoofd- en bijzaken werkt niet goed. Als laatste noemen we de theorie van de Executieve functies. Deze verklaart waarom mensen met autisme grote moeite hebben met het plannen, organiseren en logisch uitvoeren van taken.
In welke mate dit welke problemen veroorzaakt, verschilt per kind. Het kind is in de eerste plaats een uniek kind met een eigen karakter, persoonlijkheid en talenten, dat opgroeit in een bepaalde sociale omgeving, waarin vooral ouders en daarna school, familie, vrienden en vriendinnen een belangrijke rol spelen. Het autisme is een beperking die gevolgen heeft op de drie genoemde gebieden.

Hoe is autisme nog meer merkbaar?
Autisme is in meer of mindere mate merkbaar op het gebied van:
a. De sociale communicatie en interactie Kinderen met autisme weten niet wat in het sociale verkeer gebruikelijk of passend is en kunnen hun communicatie dus slecht afstemmen op anderen. Het ontbreekt o.a. aan sociaal-emotionele wederkerigheid. Zo kan het gebeuren dat tijdens het eten drie kinderen tegelijk om het hardst hun eigen verhaal aan het vertellen zijn, zonder te luisteren naar wat de andere kinderen zeggen.
Kinderen met autisme nemen taal vaak letterlijk en begrijpen uitdrukkingen en gezegdes niet. Een logé van wie de ouders verteld hadden dat ze een nachtje weggingen, dacht dat ze alléén gedurende de nacht weggingen.
Kinderen met autisme kunnen soms niet praten of bij spanning niet, gaan vaak later praten, uiten zich onsamenhangend of in onlogische zinnen, gebruiken vaak ‘boekentaal’ en taal van anderen kopiëren, vaak zonder de juiste betekenis te begrijpen.

b. Repetitief gedrag en specifieke interesses
Veel kinderen met autisme zijn meer dan hobbymatig geïnteresseerd in bepaalde (delen van) voorwerpen en onderwerpen. Ook kunnen zij zeer vaste gewoontes en niet-functionele rituelen ontwikkelen die moeilijk te doorbreken zijn. Dit kan langdurig zo zijn of per periode wisselen. Zo kan een jongen grote stukken tekst uit leesboeken op boeiende toon voordragen. Daarnaast kunnen ze motorische zich herhalende gewoontes hebben, zoals met hun hoofd heen en weer schudden, met de handen fladderen.

Ondersteuningsbehoefte
Waar hebben kinderen met autisme behoefte aan?
• Aan waardering en acceptatie.
• Aan uitleg van sociale situaties en concrete aanwijzingen hoe zich te gedragen.
• Aan concreet taalgebruik. Aan uitleg van abstracte begrippen, uitdrukkingen, gezegdes, maar ook grapjes, subtiel taalgebruik.
• Aan visuele ondersteuning door middel van foto’s, picto’s, schema’s enz.
• Aan structuur bij alle dagelijkse en bijzondere activiteiten.
• Aan hulp bij het verkrijgen van overzicht op situaties. Denk aan huiswerk, ruimte, tijd, veranderingen die eraan staan te komen.
• Aan rust en ruimte om zich regelmatig terug te trekken en prikkels te verwerken.
• Aan hulp bij het plannen en organiseren van alles wat zich in het dagelijks leven afspeelt.
• Aan hulp bij het afbakenen van preoccupaties (zich herhalend gedrag of gedachten).
• Aan passende activiteiten die hun voldoende prikkelen, maar niet overprikkelen.
• Aan oog voor en stimulering van hun sterke kanten. Ze horen al zo vaak wat er niet goed gaat.

Begeleiding
Wij zien het als onze opdracht om oog te hebben voor het eigene van het kind en daarnaast rekening te houden met zijn of haar beperkingen. Ten aanzien van de problemen die zich voordoen, is het de kunst te leren onderscheiden wat niet kunnen, niet weten, niet durven of niet willen is. Onze ervaring is dat er meestal sprake is van een combinatie van de eerste drie factoren, al dan niet verborgen achter gedrag dat vanuit onwil voort lijkt te komen. In onze begeleiding proberen we tegemoet te komen aan de behoefte van kinderen met autisme, zoals hiervoor aangegeven. Hierbij maken we gebruik van belonen en zo nodig straffen, maar veel meer van voorkomend handelen, kantelen van situaties, consequent handelen, humor, structureren van taken, activiteiten en gebeurtenissen en het communiceren op het communicatieniveau van kinderen.

Tot slot
Het is bewonderenswaardig hoe kinderen met autisme mét de grote hulp en inzet van hun ouders zich staande weten te houden in een maatschappij die zoveel van hen vraagt. Door de onzichtbaarheid en tegelijkertijd ernst van hun beperking is er nog te vaak te weinig begrip, kennis en ondersteuning. Als ambassadeurs zeggen we: laten we er juist ook voor deze kinderen én hun ouders zijn!

Meer informatie: www.welkamp.nl, www.autisme.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

Criterium | 40 Pagina's

Logeeropvang De Welkamp

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

Criterium | 40 Pagina's