Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ondersteuningsteam: multidisciplinaire mogelijkheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ondersteuningsteam: multidisciplinaire mogelijkheden

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het vorige artikel heeft u kunnen lezen dat de school een belangrijke rol speelt in de toeleiding naar de (jeugd) hulp. In dit artikel leest u hoe het ondersteuningsteam op de basisschool georganiseerd is.
Preventie, signalering en zorg. Drie kernbegrippen die hoog in het vaandel staan bij het ondersteuningsteam (OT). Met als doel de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind vroegtijdig te kunnen signaleren en snel te kunnen handelen.

Het doel
Wanneer een leerling op de eigen basisschool meer nodig heeft dan het ‘reguliere’ aanbod, gaat de school in overleg met de ouder(s). Vaak is dit een overleg met de leerkracht en de intern begeleider van de basisschool. In de meeste gevallen leidt dat tot een oplossing, waardoor de leerling goed begeleid en ondersteund kan worden. Soms is advies van andere deskundigen nodig. De leerling kan dan besproken worden in het ondersteuningsteam van de school.
Het ondersteuningsteam is in het leven geroepen om de hulpvragen van leerlingen, ouders en leerkrachten in een breder verband – en dus multidisciplinair – te kunnen bespreken. Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met problemen waarvoor de huidige schoolstructuur ontoereikend is. Deze problemen kunnen liggen op het didactische vlak, maar zeker ook de sociaal-emotionele en psychosociale problematiek kunnen handelingsverlegenheid oproepen bij de leerkrachten alsook in de thuissituatie.

De taken
Wanneer de ondersteuningsbehoefte van een kind de interne zorg overstijgt, kan de hulp van het OT ingeschakeld worden als scharnierpunt naar de schoolexterne zorg.
Een belangrijke koppeling hierbij is de nauwe samenwerking met jeugdhulp. Elk OT kent daarom een zogenoemde ‘schakelfunctionaris’ vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin. Deze kan snel schakelen tussen school en bijvoorbeeld maatschappelijk werk.
Het OT kan ook tot het advies komen om intensievere, externe ondersteuning aan te vragen. Hierbij kan gedacht worden aan het aanvragen van arrangementen (bijvoorbeeld ambulante begeleiding of andere extra middelen om ervoor te zorgen dat de huidige school tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van het kind).
Wanneer dit aan de orde is, komt het Loket van het samenwerkingsverband in beeld. Vaak gaat het dan om een combinatie van (ernstige) belemmeringen in de ontwikkeling. Is de hulp van arrangementen niet toereikend, dan is er de mogelijkheid van een passende plek op een speciale onderwijsvoorziening.

Privacy
Privacy is erg belangrijk binnen het OT; er is sprake van een privacyreglement. Dit betekent dat de deelnemers aan het ondersteuningsteam zorgvuldig met de persoonsgegevens omgaan. De informatie uit het ondersteuningsteam is strikt vertrouwelijk.


Uitgelicht: OT Sébaschool, Ochten

Visie en werkwijze
We willen als OT graag tijdig en effectief handelen en zo lang mogelijk thuisnabij onderwijs bieden. Daarbij staat het welbevinden van het kind, de ouders en de leerkracht centraal. De rol van ouders vinden we cruciaal in het hele proces, daarom worden zij al in een vroeg stadium bij het overleg betrokken. De kennis van de ouder(s) over het kind en de ervaringen van hen zijn van grote waarde bij het uitstippelen van een passende oplossing. Voordat een kind in het OT besproken wordt, wordt eerst een aanmeldingsformulier ingevuld. Wij gebruiken hiervoor het document van het Ontwikkelingsperspectief van het samenwerkingsverband Berséba. Ouders ondertekenen dit en geven hiermee toestemming voor de bespreking.

Deelnemers
Op de Sébaschool worden per schooljaar 5 vergaderingen van het OT gepland. De kern van dit OT wordt gevormd door:
- De directeur (voorzitter)
- De intern begeleiders
- Een vertegenwoordiger vanuit de GGD
- De schoolmaatschappelijk werkster (ook schakelfunctionaris)
- De orthopedagoog
- Een administratief medewerkster (notulist)
Bij de bespreking van een leerling worden de ouders van het kind altijd uitgenodigd. Daarnaast zijn ook de leerkracht en eventuele hulpverleners die bij het kind betrokken zijn, aanwezig. Wanneer de problematiek dit met zich meebrengt, kan het OT aangevuld worden met extra expertise vanuit andere hulpverlening.
Per casus trekken we ongeveer 45 minuten uit. De afspraken die gemaakt worden, worden vastgelegd in een verslag en doorgestuurd naar de betrokkenen. In een volgend overleg worden deze afspraken geëvalueerd en zo nodig bijgesteld.

Mogelijkheden
Om tegemoet te komen aan de verschillende ondersteuningsbehoeften van de kinderen hebben we in Ochten mooie mogelijkheden. Onze school wordt in de wandelgangen inmiddels de ‘brede school’ genoemd. Samenwerking tussen BAO, SBO en SO cluster 3, maar ook veel externe instanties hebben een plaatsje op de tweede verdieping, ons ‘expertisecentrum’. Te denken valt aan Eleos, Mutare, fysio-, ergo- en logopedie, speltherapie en psychomotorische kindertherapie. We hopen dat met al deze kennis en verbindingen de kinderen zo lang mogelijk thuisnabij onderwijs kunnen krijgen.
Het zou onmogelijk zijn wanneer we hierin geen ‘Kompas’ zouden hebben. Gods Woord en wet, is het Richtsnoer dat de verschillende vormen van onderwijs met elkaar verbindt en van waaruit we elk kind proberen te vormen en voor te bereiden op een ‘eigen’ plaats in de maatschappij. Elk kind met zijn eigen mogelijkheden, gaven en beperkingen.


Vanuit de praktijk…

Mevrouw J. F. Ligtenberg

Wat is uw functie en taak in het OT?
Als schoolbegeleider van de school, in dit geval Ochten, heb ik een plaats in het Ondersteuningsteam. Mijn taak is om als orthopedagoog vanuit mijn eigen vakgebied mee te denken bij de casussen die spelen. Dat wil zeggen dat ik in de eerste plaats naga hoe het met het welbevinden van het kind is; hoe gaat het thuis en hoe gaat het op school, zijn er zaken waar we ons zorgen over moeten maken en welke impact heeft dit op het kind? Daarnaast wil ik weten hoe de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van het kind verloopt. Door de informatie van ouders en school, aangevuld met informatie, opmerkingen en vragen vanuit de andere disciplines, vorm ik mijn beeld over het kind en wat het nodig heeft. Hierbij staat de hulpvraag van ouders en leerkracht centraal, zij zijn de (beroeps)opvoeders die dagelijks met het kind te maken hebben. Samen met de andere leden van het Ondersteuningsteam worden er vervolgstappen afgesproken. Soms is een situatie ter kennisgeving, soms is verder onderzoek nodig om het kind en zijn/ haar mogelijkheden en beperkingen verder in kaart te brengen en soms is begeleiding van het kind of hulp in de thuissituatie nodig.

Welke mogelijkheden zie je binnen het OT?
De kracht van het ondersteuningsteam is dat je met meerdere disciplines naar het kind kijkt en daarbij weten we samen meer. Door met elkaar in gesprek te gaan is het mogelijk om constructief (met de neuzen dezelfde kant op) een breed gedragen aanpak in te zetten. Het ondersteuningsteam brengt wederzijds begrip en bevordert de samenwerking tussen thuis en school, tussen ouders, maatschappelijk werk, gemeente, schoolarts en leerkrachten.

Wanneer bent u tevreden over de werkwijze van het Ondersteuningsteam?
Als er in een open en constructieve sfeer de beste aanpak (op dat moment) gekozen wordt voor het kind.

Mevrouw F. ten Hove-Roubos

Wat is uw functie en taak in het Ondersteuningsteam?
Mijn functie is (school)maatschappelijk werker. Mijn taak in het OT is die van meedenken, signalering, advisering op het gebied van de leerling en zijn gezin of leerkrachten. Ik ken de sociale kaart goed op alle terreinen van hulp of zorg. En kan daarin ook de brugfunctie zijn voor ouders en hulpverlening. Naar het CJG (Centrum van Jeugd en Gezin) ben ik de schakelfunctionaris, die vanaf 2015 ouders begeleidt naar het CJG en hen ondersteunt bij de hulpvraagverduidelijking zodat zij zo nodig verwezen kunnen worden naar passende hulpverlening. Daarnaast valt het adviseren van leerkrachten ook binnen mijn takenpakket.

Wanneer bent u tevreden over de werkwijze van het Ondersteuningsteam?
Als we met elkaar de leerling en zijn ouders en eventueel de leerkracht verder hebben geholpen en hebben ondersteund bij het opvoeden, leren en opgroeien.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 2015

Criterium | 36 Pagina's

Het ondersteuningsteam: multidisciplinaire mogelijkheden

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 2015

Criterium | 36 Pagina's