Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Mount Cheam Christian School in Chilliwack

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Mount Cheam Christian School in Chilliwack

5 minuten leestijd

Education is not preparation for life; education is life itself. Dit citaat prijkte de laatste week voor de kerstvakantie op een whiteboard in het klaslokaal van Grade 9 op Mount Cheam Christian School. Het citaat, afkomstig van John Dewey - een Amerikaanse onderwijshervormer - geeft een indruk van hoe een bevlogen docent tegen haar dagelijkse werk aankijkt; in dit geval in een Canadese context.

Mount Cheam Christian School werd in 1980 opgericht. Aanvankelijk werd de school bezocht door zo'n 45 leerlingen, die allemaal doopleden waren de Reformed Congregations in North America in Chilliwack, BC. Sindsdien hebben honderden leerlingen onderwijs op MCCS gevolgd. Inmiddels bezoekt de ‘tweede generatie’ kinderen het recent uitgebreide en gerenoveerde schoolgebouw. Het leerlingenaantal is in de loop der jaren gestegen naar 360 en naar verwachting zal dit de komende jaren verder oplopen.

Het bestuur van Mount Cheam Christian School wordt gevormd door negen leden van de lokale gemeente van de Reformed Congregations in North America (RCNA), een zusterverband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). Van leerlingen en hun ouders wordt verwacht dat ze (doop)leden zijn van genoemd kerkverband. Net als voor veel Nederlandse scholen vormen Gods Woord en de drie Formulieren van Enigheid de grondslag voor de identiteit van de school.

Een belangrijk verschil met het Nederlandse onderwijssysteem is dat MCCS een zogeheten K-12 school is. Dit betekent dat kinderen op 5-jarige leeftijd ingeschreven worden in Kindergarten en – als alles goed gaat – dertien jaar later met een diploma de school verlaten. Gedurende deze dertien leerjaren volgen alle leerlingen hetzelfde onderwijs. Hoewel er geen sprake is van een opdeling zoals in het Nederlandse voortgezet onderwijs (vmbo/ havo/vwo), hebben de leerlingen in de laatste drie leerjaren wel de mogelijkheid om bepaalde vakken te kiezen. Daarnaast wordt Engels en wiskunde op verschillende niveaus aangeboden. Een belangrijk voordeel van dit K-12 systeem is dat er voortdurend gewerkt kan worden aan de optimalisering van een doorlopende leerlijn.

Het werken aan een doorlopende leerlijn gebeurt gewoonlijk op de woensdagmiddag. Het Ministry of Education van British Columbia geeft scholen de vrijheid om zelf in te vullen wanneer en hoe men wil werken aan de bijscholing van docenten en het verbeteren van het onderwijs. De meeste openbare scholen doen dit op zes willekeurig dagen per jaar, maar MCCS geeft er de voorkeur aan om dit elke woensdagmiddag te doen. Na een gezamenlijke personeelslunch staan er meestal één of twee (werk)vergaderingen gepland, hetzij met al het personeel of in kleiner verband.

Vanwege een grootschalige verandering die aan het begin van het volgende schooljaar wordt ingevoerd, wordt er dit jaar relatief veel tijd besteed aan het aanpassen van ons curriculum. Vanouds hebben docenten in het Canadese onderwijs relatief veel vrijheid. De voorgeschreven leerdoelen zijn ruim geformuleerd en geven veel ruimte voor flexibiliteit. Met ingang van volgend jaar worden deze doelen nog verder opgerekt. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat creatieve en ervaren docenten volop de ruimte hebben om hun eigen benadering te bepalen om de voorgeschreven doelen te bereiken. Anderzijds kost het nieuwe docenten, met name hen die uit Nederland komen, soms veel tijd om hun lessen voor te bereiden en hun jaarplannen te schrijven. Ondergetekende kan in dit geval uit ervaring spreken.

Er zijn diverse aspecten die het werken op MCCS zowel leerzaam als uniek maken. Het team is enthousiast en overwegend jong. Vanuit het schoolmanagement is er een sterke focus op het gezamenlijk leren, waardoor men probeert de onderlinge band te versterken. Deze band is er niet alleen onder het personeel. Als docent ken je niet alleen je leerlingen, maar gewoonlijk ook de ouders en vaak zelfs de grootouders. In verband hiermee wordt er gewoonlijk gesproken over de school en church community. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit niet alleen voordelen heeft, maar in het algemeen overheersen de positieve kanten!

Tijdens het vorige schooljaar werd er hard gewerkt aan een grondige renovatie en een aanzienlijke uitbreiding van het schoolgebouw, dat we september 2015 in gebruik hebben genomen. Hierbij komt een ander verschil met Nederland aan de orde: de financiering. Het operationeel budget van een christelijke school in BC wordt slechts voor zo'n 50% door de overheid gefinancierd. De andere helft wordt bijeengebracht door de ouders, maandelijkse collecten in de kerkelijke gemeente en fondsenwerving. Omdat een uitbreiding zoals we net achter de rug hebben buiten het operationele budget viel, droeg de overheid niets bij aan de kosten van dit project. Met dankbaarheid hebben we echter kunnen constateren dat het totale bedrag – zo'n vier miljoen dollar – grotendeels binnen is.

De grootste zorg waar we als school momenteel mee te maken hebben, is het aantrekken van voldoende personeel. Ondanks het vele positieve dat we als school te bieden hebben, is het moeilijk om vacatures te vervullen. Andere christelijke scholen in Canada met een groeiend leerlingenaantal hebben vergelijkbare zorgen. Eén van de redenen is de economische groei in British Columbia (BC; de provincie waar Chilliwack in ligt) die al jarenlang zorgt voor een constante vraag naar personeel. We zijn dus niet de enigen die om personeel verlegen zitten. Gelukkig zijn er momenteel diverse oud-leerlingen aan het studeren voor hun onderwijskwalificaties, maar de vraag naar personeel overstijgt het aanbod.

Diverse docenten die momenteel op Mount Cheam Christian School werken, komen uit Nederland. Na een benoeming van een Nederlandse docent wordt er een procedure in gang gezet die de internationale overstap mogelijk moet maken. Deze tijd kan tevens worden benut om de Engelse taal te leren, voordat men daadwerkelijk aan de slag gaat. Ondanks deze vertraging hopen we dat docenten in Nederland zich desondanks aangetrokken voelen om de uitdaging aan te gaan. Met name docenten die een internationale uitdaging willen aangaan en hun kennis en creativiteit willen inzetten voor het ontwikkelen van een christelijk curriculum, worden uitgenodigd om hun grenzen te verleggen. In verband hiermee wordt er regelmatig geadverteerd in Canada, De Wachter Sions en diverse andere Nederlandse publicaties.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2016

Criterium | 36 Pagina's

De Mount Cheam Christian School in Chilliwack

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2016

Criterium | 36 Pagina's