Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEK IN BEELD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEK IN BEELD

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opvoedingsreis deel 2, Bijbelse opvoeding en huisgodsdienst, Frans en Andrea van Hartingsveldt, De Banier, Apeldoorn 2016, 120 blz. ISBN 9789462785663, € 9,95

Opvoedingsreis, deel 2 geeft een concrete en praktische invulling aan het fundament van een Bijbelse opvoeding dat door het eerste deel van Opvoedingsreis is gelegd (zie Criterium jaargang 45, nr 1). Onderwerpen die in het boek aan bod komen zijn bijvoorbeeld: huisgodsdienst, bidden met kinderen, de zondag in het gezin en andere onderwerpen die gerelateerd zijn aan de godsdienstige opvoeding.

Elk hoofdstuk heeft een vaste opbouw: Bijbelstudie, Basis, Bespreken, Betrekken, Boekentip, Beklijven.

Door de Bijbelstudie wordt het fundament gelegd en staat het nut van het te bespreken thema vast. De basis (verdiepingstekst) is steeds wat summier, voor verdere verdieping in het onderwerp komt de boekentip dan goed van pas. Onder het kopje ‘bespreken’ komen gespreksvragen aan bod die tot nadenken aanzetten of wordt een herkenbare casus geïntroduceerd. ‘Betrekken’ gaat in op de praktijk en geeft tips om de kinderen bij de introductie en uitvoering van het onderwerp te betrekken. ‘De boekentip’ geeft tips om je verder in het onderwerp te verdiepen. ‘Beklijven’ geeft ruimte om de belangrijkste dingen die gelezen of besproken zijn, te onthouden of verder te overdenken.

Door deze opbouw is het boek geschikt om te gebruiken in bijvoorbeeld een gesprekskring over opvoeding.

Naast gebruik in een gesprekskring is het boek ook goed bruikbaar voor ouders, binnen het gezin. Het boek geeft praktische handvatten, bijvoorbeeld in hoofdstuk 6 over ‘Bijbelteksten leren’ komt niet alleen het belang van het aanleren van Bijbelteksten, maar ook het ‘hoe’ en ‘wanneer’ aan bod.

Opvoedingsreis, deel 2 is een praktisch en bruikbaar boekje voor ouders die een concrete invulling willen geven aan de godsdienstige opvoeding van hun kinderen.

Onderwijs voor het onderwijs, ds. G.J. van Aalst e.a.; ISBN 9789462782761. Hardcover, 200 pagina's, € 12,95

In de school wordt geleerd. Niet alleen door leerlingen, maar ook door onderwijsgevenden en onderwijsondersteunend personeel. De christelijke en reformatorische scholen zijn scholen met de Bijbel. Daar leert men mét en vanuit de Bijbel. Daar wordt onderwijs gegeven voor de tijd, om door het leven te gaan. Maar ook onderwijs met het oog op de eeuwigheid: zielsonderwijs. Zo begint het voorwoord van het boekje Onderwijs voor het onderwijs.

Het boekje bestaat uit 100 korte stukjes aan de hand van een Bijbeltekst. De Bijbelteksten in het boek zijn onderverdeeld aan de hand van de verschillende facetten/thema's van het leraar-zijn. Wat is de opdracht die een leraar in het onderwijs heeft, wat is het doel van het onderwijs vanuit de Bijbel en op welke manier moet het werk volgens de Bijbel gedaan worden? Zowel wel voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar onderwijs is dit boekje heel geschikt. De Bijbelpassages worden verklaard door 30 predikanten, vanuit de achterban van de reformatorische scholen, die zelf in het onderwijs werken of gewerkt hebben.

De inhoudsopgave is overzichtelijk samengesteld. De verschillende thema's zijn onderverdeeld in subthema's, dit maakt het zoeken naar een specifiek onderwerp makkelijk. Een meditatie bestaat uit een Bijbeltekst, die daarna kort wordt uitgelegd. Hierna wordt deze tekst toegepast op de onderwijspraktijk. Tot slot staat bij elke meditatie een kernachtige samenvatting om nog eens over na te denken en wellicht ook toe te passen tijdens het werk.

Op elke bladzijde wordt gemeld dat het een dagboek is, maar het is niet als zodanig te gebruiken. Het boek heeft namelijk 100 meditaties. Ondanks dit is het een handzaam boekje en zeker aan te bevelen om aan te schaffen en te lezen. En we stemmen in met de wens van de redactie: ”We hopen dat Gods Geest het onderwijs in dit boek mag toepassen aan het hart van de lezer”.

A. Geneugelijk

Tamar Chansky, Het lukt toch niet; uitgave van Hogreve Uitgevers, Amsterdam, 2012; ISBN 9789 0797 296 09 Prijs € 24,95

‘Wat als …?’ Die angstige vraag van kinderen kennen we allemaal wel. Vragen die uitgaan van het slechtste scenario. Erger is het nog als kinderen zelfs geen vragen meer stellen, maar het ergste aanvaarden. Het boek van Tamar Chansky gaat op een heel praktische manier in op negatief denken bij kinderen en hoe je ermee aan de slag kunt gaan. Met behulp van eenvoudige, maar heel doeltreffende strategieën leren kinderen hun emotionele veerkracht vergroten. Door een positievere denkwijze kunnen zij zich beter wapenen tegen negatieve gedachten en effectiever omgaan met teleurstelling, mislukking en frustratie. Dit boek gaat over een mix van (faal-) angst en depressie. Het is niet alleen geschikt voor hulpverleners, maar ook leerkrachten en ouders kunnen er zo mee aan de slag omdat het niet ingewikkeld, maar heel concreet is. Om een voorbeeld te noemen uit het boek: op een gegeven moment noemt ze dat we kinderen moeten leren de drie p's te ontmaskeren en te bestrijden: de p van permanent (het gaat altijd zo), van pervasief (alles gaat fout) en persoonlijk (ik ben altijd het haasje). Dit boek kan ook volwassenen een spiegel voorhouden, want hoe zou het komen als kinderen zo redeneren? Is het niet omdat ze het veel om zich heen horen?

Het boek geschreven door Chansky – die een vooraanstaand expert op het gebied van kinderen en angststoornissen in de VS is - kan ik echt aanraden. Het is niet vanuit een christelijke visie geschreven en moet daardoor met onderscheid gelezen worden, maar het bevat veel nuttige tips en lessen.

A.M. Brouwer-Karels

Handboek apologetiek door Alister McGrath, gebonden, 219 blz., prijs € 21,50, uitg. Boekencentrum, 2010

Alister McGrath is hoogleraar theologie en geloofseducatie in Engeland. In dit boek probeert hij aan te tonen dat geloof op een wellevende en doeltreffende manier aanbevolen kan worden aan mensen buiten de kerk. Daar zijn verschillende manieren voor. Hij adviseert rekening te houden met de achtergrond van de gesprekspartner. Petrus baseerde zich in zijn toespraak tot de Joden op de profeten, het Oude Testament, Paulus baseert zich op de Areopagus op de Schepper, de schepping en Griekse dichters. Ook kunnen we zeggen dat het christelijk geloof redelijk en natuurlijk is. Het idee van de Verlichting dat rechtvaardigheid op de zuivere rede te baseren is, is een fictie. Ieder idee van rechtvaardigheid berust op een voorstelling van het goede leven, waar opvattingen over de menselijke natuur, waarden en doelstellingen achter zitten. Waarom vinden we dat je niet mag stelen, moorden enz.? Waarom is democratie beter dan dictatuur? Dat is toch op grond van opvattingen over rechtvaardigheid die voorgegeven zijn. Er is dus een overtuiging die je niet rationeel kunt rechtvaardigen en die je niettemin redelijkerwijs kunt aanhangen. Het geloof in God is ook zo'n overtuiging. McGrath voert heel wat redenen aan waardoor het christelijk geloof geloofwaardig en redelijk wordt gemaakt. Hij wil gelukkig het christendom niet reduceren tot een rationele verklaring der dingen, want het christelijk geloof is immers geen begripsleer. Het geloof zegt wel dat er meer bestaat dan rationeel te bewijzen is en dat het de rede niet weerspreekt maar wel overstijgt. Het is duidelijk dat ook het atheïsme een soort geloof is, dat niet te bewijzen is. Ook is het ongelijk van het nieuwe atheïsme, namelijk dat de wereld beter zou worden als het religieus bijgeloof verdwijnt, wel aangetoond. Het tegendeel blijkt. Atheïsten zullen we niet met redelijke argumenten van hun ongelijk overtuigen, we moeten ze aanspreken op hun consciëntie. Diep in hun hart zijn ze er niet zo gerust op dat er geen God is. McGrath noemt ook nog toegangsdeuren tot het geloof. Er zou in de mens een ingeschapen verlangen zijn naar rechtvaardigheid, een zeker verlangen naar God, een instinctieve hang naar God noemt McGrath dat; en het idee dat we voor meer dan dit tijdelijk leven geschapen zijn. We moeten hier wel Bijbels spreken, want er is geen mens die God zoekt. Hij zegt wel dat we zonder het te weten en te willen een behoefte hebben aan een relatie met God. Dat is iets wat we tegen andersdenkenden wel kunnen zeggen. We mogen ook zeggen dat de Heere de mens als Zijn schepsel niet haat, maar het is niet juist om te zeggen, wat veel gedaan wordt door apologeten, dat God van alle mensen houdt of dat de Heere Jezus voor alle mensen gestorven is. Dat is namelijk niet waar. Wel mag een ieder worden voorgehouden dat als hij met berouw tot God terugkeert, er nog genade is. Afgezien van de theologische visie kunnen we dit boek voor het verdedigen van het christelijk geloof aanbevelen.

L. Vogelaar

Tim Keller, In alle redelijkheid, gespreksgids, paperback, 112 blz., uitg. Van Wijnen, 2013, € 7,50

Deze gespreksgids en de bijbehorende dvd wil jongeren helpen in gesprek te gaan met anderen over geloof en leven. Er worden 6 bezwaren tegen het christelijk geloof besproken. Niet om andersdenkenden schaakmat te zetten, maar wel om vriendelijk en respectvol te spreken over de bezwaren die er leven. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: Hoe kun je zeggen dat er maar één weg tot God is? Wat geeft jou het recht mij te vertellen hoe ik moet leven? Hoe kan God liefdevol én toornig zijn? Dat de Bijbel geen mythe is, probeert Keller aannemelijk te maken door bijvoorbeeld te kijken naar de nieuwtestamentische geschiedenissen. Lukas geeft zijn beschrijving van het Evangelie kort na de dood en de opstanding van de Heere Jezus. Er worden ooggetuigen genoemd, bij wie de mensen de waarheid van zijn nauwkeurig verslag zouden kunnen controleren. Zo schrijven ook Johannes en Paulus. De laatste noemt wel meer dan 500 mensen aan wie de Heere Zich na Zijn opstanding vertoond heeft, van wie de meesten nog in leven waren.

Zo weet Keller op verschillende ingebrachte bezwaren een aannemelijk antwoord te geven. Dat wonderen niet kunnen gebeuren, is net zo goed onbewijsbaar als het geloof dat ze wel kunnen gebeuren. Herodotus zegt dat een zwerm muizen de pijlkokers van de Assyriërs kwamen opvreten. Dan is toch heel wat geloofwaardiger dat een engel ze verslagen heeft dan dit aan muizen toe te schrijven, zegt Lewis. Over de stelling dat God goede mensen naar de hel stuurt, zegt Keller dat ieder krijgt wat hij wil. Daarbij gaat hij er wel van uit dat de Heere Jezus voor alle mensen gestorven is. Dat is niet juist.

Afgezien van de theologische visie kunnen we dit boekje als gids voor het gesprek met anderen aanbevelen.

L. Vogelaar

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

Criterium | 40 Pagina's

BOEK IN BEELD

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

Criterium | 40 Pagina's