Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een tent voor de Heere

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een tent voor de Heere

Gastles over de tabernakel op de Voetiusschool in Andel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Offer, priester, ark, verzoening. In de Bijbelverhalen op school en in de preek op zondag komen vaak begrippen voor die met de tabernakel te maken hebben. Voor veel kinderen zijn deze nog heel abstract. Van Aalsburg: Door middel van presentaties waarin de tabernakel centraal staat, probeer ik deze concreter te maken.

Maandagmorgen, kwart voor tien. Het is muisstil in de gemeenschapsruimte van de Voetiusschool in Andel. De kinderen van groep drie zitten in een grote kring. Alle ogen zijn gericht op een prachtige maquette van de tabernakel die in het midden van de kring staat.

‘Wie van jullie kent het verhaal van Mozes?’, vraagt meneer Van Aalsburg. ‘Juist, Mozes werd geboren in Egypte. Zijn vader en moeder moesten hem verstoppen voor soldaten die alle kleine jongetjes doodden.’

Door middel van een interactief gesprek wordt de geschiedenis van Mozes in de herinnering van de kinderen gebracht. Mozes leidde het volk uit Egypte, de volk- en de vuurkolom wezen de weg naar het land Kanaän. Na een lange reis kwamen ze bij de berg Sinaï.

‘Het volk Israël was in Egypte een slavenvolk', vertelt Van Aalsburg. Ze moesten altijd vreemde koningen en wetten gehoorzamen. In de woestijn maakte de Heere van het volk een natie. Dat betekende dat ze hun eigen wetten en regels kregen.’

‘Die wetten hadden te maken met het dagelijks leven en met de dienst van de Heere,’ legt Van Aalsburg vervolgens uit. Eén van de opdrachten die Mozes kreeg was dat hij een tent voor de Heere moest maken. Jullie zien hier die tent in het klein nagemaakt.’

Maquette

‘Het dak van de tent bestond uit vier kleden’, wijst Van Aalsburg. ‘Het bovenste kleed was gemaakt van zeekoeien huiden. Zeekoeien kwamen veel voor in de Rode Zee. De Israëlieten konden daar gemakkelijk aan komen.’

Langzaam worden de kleden van de tabernakel gehaald. Bij elke laag worden de betekenissen besproken. Vervolgens worden de andere onderdelen van de tabernakel getoond. Het Heilige, het Heilige der Heilige, de ark, de kandelaar, de tafel met de toonbroden, de altaren, het wasvat, alles heeft een betekenis.

‘Wie van jullie heeft vanmorgen in de spiegel gekeken?’, vraagt Van Aalsburg. ‘In de Bijbel hadden de vrouwen ook spiegels. Die waren niet van glas, maar van koper gemaakt. De vrouwen gaven hun koperen spiegels aan Mozes die er het koperen wasvat van maakte.

Van Aalsburg vertelt dat voor de wanden van de tabernakel acaciahout werd gebruikt. ‘Dat hout is niet mooi. Maar omdat het werd overtrokken met goud, was het een heleboel waard. Zo is het ook met ons. Ons zondige hart is ook niet mooi. Maar als het bekleed is met Christus, is het heel veel waard.’

Presentaties

Van Aalsburg, voorheen godsdienstdocent op een middelbare school, is sinds enige tijd met pensioen. Van Aalsburg: ‘De presentaties op de Voetiusschool zijn de eerste die ik houd over de tabernakel. De maquette is van een kennis die deze in zijn huis had staan. Mij werd gevraagd om hier iets over te vertellen op deze school. Graag zou ik op meer scholen een presentatie houden. Omdat ik nu met pensioen ben, heb ik daar tijd voor.’

Door middel van presentaties wil Van Aalsburg begrippen die te maken hebben met de tabernakel dichter bij de kinderen brengen. ‘In de Bijbelverhalen op school en in de preek op zondag komen vaak begrippen voor zoals bijvoorbeeld offer, altaar, priester, verzoening, wet en evangelie. Voor veel kinderen zijn deze begrippen vaak abstract. Ik hoop dat deze door mijn presentaties voor de kinderen concreter en duidelijker worden.’


Door middel van presentaties wil Van Aalsburg begrippen die te maken hebben met de tabernakel dichter bij de kinderen brengen


Offer

‘Wij doen vaak dingen verkeerd,’ zegt Van Aalsburg even later in groep 5. ‘Wanneer is het weer goed als je iets verkeerd gedaan hebt?’

Laurens steekt zijn vinger op: ‘Als je het eerlijk hebt gezegd.’

‘Heel goed,’ vindt Van Aalsburg. ‘Als we iets fout tegenover een ander gedaan hebben, moeten we elkaar aankijken en om vergeving vragen. Ons onrustige hart wordt dan weer blij. Zo wil God ook vrede in ons hart geven als we eerlijk en oprecht onze zonden tegenover Hem belijden.’

‘In de woestijn wilde de Heere het volk Israël leren dat het doen van zonde heel erg is’, vervolgt Van Aalsburg. ‘Als de mensen iets fout hadden gedaan, moesten ze een dier naar de priesters bij de tabernakel brengen. Die slachtte dat dier en offerde het op het altaar. De Heere wilde daarmee leren dat de zonde zo erg is dat er bloed moet zijn gevloeid voordat het weer goed is.’

Van Aalsburg laat een getekende afbeelding zien. Op de plaat staat een groot kruis dat zijn schaduw werpt op de ark, de altaren en de andere onderdelen van de tabernakel. ‘Eeuwen later is de Heere Jezus geboren’, zegt Van Aalsburg. ‘Hij gaf Zijn bloed aan het kruis om het weer goed te maken tussen een mens en God. Toen Hij stierf, scheurde het voorhangsel in de tempel van boven naar beneden. Dat betekende dat er geen lammetje meer hoefde worden geslacht. Alles in de tabernakel staat nu in de schaduw van het kruis.’

Van Aalsburg laat een getekende afbeelding zien. Op de plaat staat een groot kruis dat zijn schaduw werpt op de ark, de altaren en de andere onderdelen van de tabernakel. ‘Eeuwen later is de Heere Jezus geboren’, zegt Van Aalsburg. ‘Hij gaf Zijn bloed aan het kruis om het weer goed te maken tussen een mens en God. Toen Hij stierf, scheurde het voorhangsel in de tempel van boven naar beneden. Dat betekende dat er geen lammetje meer hoefde worden geslacht. Alles in de tabernakel staat nu in de schaduw van het kruis.’

De auteur is leerkracht op de Voetiusschool te Andel. Als u interesse hebt voor een presentatie over de tabernakel op uw school kunt u contact opnemen met dhr. C.J. Van Aalsburg.

Telefoon: 073-6426982

Email: cj_van_aalsburg@yahoo.com

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 2016

Criterium | 32 Pagina's

Een tent voor de Heere

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 2016

Criterium | 32 Pagina's