Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderweg naar een nieuwe rekenmethode

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderweg naar een nieuwe rekenmethode

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De huidige rekenmethode (De Wereld in Getallen) stamt uit 2009. De meeste methodes gaan tegenwoordig ongeveer een decennium mee. Dat betekent dat de methode bijna aan vervanging toe is. Malmberg hoopt dit jaar twee nieuwe rekenmethodes te presenteren: De Wereld in Getallen (WiG) en Pluspunt.

Onderwijsontwikkelingen

In het laatste decennium zijn er allerlei ontwikkelingen geweest in het onderwijs. Berichten over gepersonaliseerd leren, digitalisering in het onderwijs, 21e eeuwse vaardigheden en curriculumherziening kunnen haast niet aan de aandacht ontsnapt zijn. Malmberg sluit in de nieuwe rekenmethode aan bij al deze ontwikkelingen.

Twee methodes?

Vanouds wordt er op onze scholen vooral gewerkt met De Wereld in Getallen (WiG). Met uitgeverij Malmberg werd steeds een aangepaste versie van de methode gemaakt, zodat die beter aansloot bij de identiteit van onze scholen. Zo werden bijvoorbeeld thema’s over de bioscoop en over pretparken vervangen. De komende tijd moet de nieuwe methode gekozen worden. Uitgeverij Malmberg heeft WiG en Pluspunt dezelfde inhoud gegeven. Alleen de uitwerking, de vormgeving en de zo genoemde projecttaken (meten, meetkunde, geld, ed) verschillen. Daarom is de Werkgroep Methode-ontwikkeling met Malmberg in gesprek. De werkgroep bekijkt de materialen van beide methodes en beoordeelt of en hoeveel er eventueel aangepast moet worden in beide methodes. Zo komt de werkgroep tot een goede afweging voor de nieuwe methode. De nodige aanpassingen kunnen dan samen met Malmberg gemaakt worden.

Digitaal leren?

Een belangrijk aspect van de nieuwe methode is gepersonaliseerd leren door oefensoftware. De gedachte van de methodemaker is als volgt: als we kinderen laten oefenen door middel van oefensoftware, doen we optimaal recht aan de verschillen tussen de kinderen. Na iedere som of sommenreeks kan het systeem namelijk bepalen of de sommen op niveau, te moeilijk of te makkelijk zijn. Zo weet het programma welke nieuwe som(men) het aan een kind aan moet bieden. Doordat de leerkracht op zijn computer/tablet ziet welke kinderen teveel fouten maken of te weinig vooruitgang boeken, kan hij hun individueel begeleiding geven aan zijn bureau.

In ons onderwijs vinden we het belangrijk om als groep te leren. Alle kinderen werken aan dezelfde lesdoelen. Dit is in de nieuwe methodes ook terug te vinden. De leerkracht geeft iedere les aan alle kinderen instructie over één onderwerp. Zo zijn alle kinderen met dezelfde leerdoelen bezig, terwijl ze wel op hun eigen niveau kunnen oefenen. Veel scholen vinden het belangrijk dat kinderen met boek en schrift werken. Malmberg brengt met de nieuwe methodes alleen nog leerwerkboeken uit. Er zijn dus geen lesboeken meer, maar alle lesstof is in de werkboeken te vinden. Voor de leerkracht is er digibordsoftware en voor de kinderen oefensoftware beschikbaar.

Didactiek

De leerkracht doet ertoe! Hij/zij is degene die nieuwe rekenconcepten uit moet leggen aan de kinderen. De methodemaker heeft de methodes daarom gebaseerd op de visie uit het ‘Protocol Ernstige Rekenwiskundeproblemen en Dyscalculie’.

Dit is vervolgens heel praktisch uitgewerkt in de handleiding voor de leerkracht. Zo wordt de leerkracht maximaal ondersteund om goede rekenlessen te kunnen geven.

Planning

In augustus 2019 komt de methode bij Malmberg uit. De werkgroep Methode-ontwikkeling streeft ernaar om in 2020 de methode gereed te hebben voor de reformatorische scholen.


Malmberg baseert de methodes op 8 pijlers:

1. Rekenen is meer dan alleen uitrekenen.

2. Sterke opbouw van leerlijnen.

3. Veel oefenen.

4. Een genuanceerde kijk op het directe instructiemodel.

5. Verfijnde differentiatie.

6. Aandacht voor wiskundig denken en 21e eeuwse vaardigheden.

7. Leerproces zichtbaar maken.

8. Doordacht digitaal.


Realistisch of Traditioneel rekenen?

In het rekenonderwijs speelt van tijd tot tijd de discussie op of we onze kinderen moeten leren rekenen op een realistische of op een traditionele manier. Vooral in periodes als internationale ranglijsten worden gepubliceerd, zoeken politici en onderwijskundigen podium in de pers om hun standpunten hierover te ventileren. In het publieke debat wordt deze tegenstelling te vaak overdreven, waarbij zwart-wit beelden over realistisch en traditioneel rekenen niet geschuwd worden. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft al in 2009 geprobeerd een einde te maken aan deze discussie met de publicatie van het rapport ‘Rekenonderwijs op de basisschool’ (https://bit.ly/2GZma3t). KOC Diensten heeft van meet af aan een evenwichtige middenpositie ingenomen. We willen uit de buurt blijven van een polariserend gesprek dat in oneliners uiterste eenzijdigheden verkondigd. Traditioneel rekenen bestaat niet alleen uit het maken van rijtjes en het stampen van sommen. En realistisch rekenen is niet enkel ‘praten over leuke verhaaltjes’.

Realistisch rekenen betekent niet alleen dat het met de realiteit te maken heeft, maar ook dat je je realiseert wat je aan het doen bent. In de wereld om je heen moet je rekenvaardigheden kunnen toepassen. Daarvoor is nodig dat je actief en logisch kunt nadenken en redeneren. Maar ook dat je beschikt over parate kennis. Verworven inzichten, zoals tafelsommen en strategieën, moeten geautomatiseerd en gememoriseerd worden. Dat is altijd al zo geweest en dat mag je traditioneel rekenen noemen.

Leerkrachten die goed en evenwichtig rekenonderwijs geven, hebben niet alleen oog voor het antwoord op de som, maar vragen door: ‘Hoe heb je het uitgerekend?’ Met andere woorden niet alleen oog voor het product, maar vooral voor het proces.

KOC Diensten herkent deze evenwichtige visie op de didactiek van het rekenonderwijs in de methodes die Malmberg aanbiedt. De aansluiting bij het Protocol ERWD zorgt voor een degelijke theoretische ondergrond.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 2019

Criterium | 36 Pagina's

Onderweg naar een nieuwe rekenmethode

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 2019

Criterium | 36 Pagina's