Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstmis 1946

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstmis 1946

Een koning in een kribbe

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Luk. 2: 7. En zij baarde haren eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg.

Nog enkele dagen en wij hopen het voorrecht te hebben wederom het Kerstwonder te mogen herdenken. Al kent de Nieuw-Testamentische kerk geen „heilige dagen", daar zij maar „een roem der dagen" heeft, toch mogen de Christelijke feestdagen genoemd worden dagen van goede boodschap.

Helaas ontaarden veelal die dagen in dagen voor vleeschelijk vermaak. De gemeente des Heeren echter komt saam om dat groote heil te beluisteren.

Ik vertrouw, dat ook onze jongens en meisjes zich op die dagen zullen onderscheiden en niet zullen meedoen met dat wereldsch gejoel.

Al viert de wereld ook kerstfeest op haar manier met een kerstboom, lichtjes en geschenken, het wezenlijke kerstfeest kent zij niet.

Zooals men de dood onder bloemen zoekt te bedekken, zoo wordt Christus bedekt onder kerstboom-kerstlicht en vroolijkheid. Hoe arm is daarin de wereld en hoe hol dan het Kerstfeest.

Het Kerstfeest getuigt van een Koning in een kribbe en dat is het Kerstwonder.

Het is het feest van de vleeschwording des Woords, van Hem, de Eeuwige Zoon van God, die waarachtig God is en blijft. Hij heeft onze menschelijke natuur aangenomen in den beestenstal en kwam alzoo in de diepste vernedering, opdat hij verloren zondaren zou zalig maken naar dat getal, dat de Vader Hem gegeven had.

De Keizer van Rome was dienstknecht van den Koning te Bethlehem. Opdat vers 7 van Lukas 2 zou opgeteekend kunnen worden, moest vooraf in vers 1 de afkondiging van het Keizerlijk bevel. Maria baarde haar eerstgeboren zoon. Dit is een baren Gods uit de drang Zijner eeuwige levensvolheid in dienst Zijner eeuwige zondaarsliefde. Maria is slechts instrument en was Eva geworden een hulpe tot zonde, in Maria herstelt God de vrouw tot een hulpe voor het Godsrijk.

Gods Zoon moest Maria's eerstgeborene worden naar het vleesch, om alzoo een nieuwe Adam te kunnen zijn. Alle vleesch toch was verdoemelijk voor God. God kon in verband met Zijn heiligheid tot de gevallen mensch en ook tot de schepping niet inkomen. Maar Hijzelf ontsloot een weg tot volvoering van Zijn verlossingsplan en dat in den Koning van Bethlehem's kribbe.

Wat uit Maria wordt geboren is dat Heilige, waardoor God Zichzelf een weg ontsluit tot Zijn uitverkorenen met behoud van Zijn volmaaktheden.

Hoe duidelijk blijkt ons, dat buiten dien Koning geen vrede met God mogelijk is. Eerst moet God de Vader tevreden worden gesteld, dan pas kan er vrede voor arme zondaren verkregen worden. Hoe diep moest Jezus nederdalen, dat Hij kwam liggen, waar wij lagen. Zoo moest Christus geboren worden, dat is ingaan tot onze natuur om het bederf der zonden tot in den wortel van ons bestaan alzoo te reinigen. Als kind komt Hij ter wereld, in de meest vernederende omstandigheden.

Ja, dit is de Wonderkoning, juist in die gestalte Zijner vernedering.

En waar zijn Zijn waardigheidsteekenen? Geen aardsche luister bracht Hij mee, o neen. Een kribbe was Zijn troon, een stal Zijn paleis. Maar let hierop, dat Hij Zichzelf medebracht. En dat juist is het volzalig Godsgeheim, wat op het kerstfeest ontsloten wordt, dat Hij Zijn volk met Zichzelf bekleedt en bedekt voor Gods heiligheid. Ja nu bekleedt Hij Zijn volk met het sieraad van Zijn gerechtigheid tot hun eeuwige verlossing. Zijn armoede is oorzaak van hun rijkdom.

Daarom behoorde Zijn heilige geboorte om Zijn volk zalig te maken van hunne zonden. Terecht merkt een godgeleerde op: „Hier staat het ware Vredespaleis, de stal van Bethlehem, omdat de Koning des Vredes er in de kribbe ligt".

Hij nam de zondeschuld van Zijn volk op Zich. Geen plaats was voor Hem in de herberg en daarom in een stal, opdat er voor verloren zondaren plaats in den hemel zou zijn.

Helaas! Voor dien Koning is er ook geen plaats in het hart des menschen. Maar de Heere maakt plaats voor Zichzelf. Hoe noodig is het, dat door wedergeboorte en geloof een nieuw en geestelijk leven in ons gewerkt wordt, opdat die Koning ook in ons hart geboren worde. Dezulken, die door Gods Geest bearbeid worden, zullen een walg aan zichzelf krijgen. Maar dan ook moeten wij de stal ingeleid worden om te leeren, dat wij alleen door zulk een Jezus kunnen behouden worden.

Hij zendt rijken ledig weg maar armen van geest vervult Hij met goederen.

Dit moge Uw aller deel zijn of worden, opdat de Koning in de kribbe U van den Vader gegeven worde tot wijsheid, rechtvaardigmaking en heiligmaking, ja tot volkomen verlossing.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1946

Daniel | 8 Pagina's

Kerstmis 1946

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1946

Daniel | 8 Pagina's