Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Nicodemus.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Wie was Nicodemus?
2. Wanneer en waarvoor ging hij tot Jezus?
3. Het onderwijs dat hij ontving.
4. Zijn onkunde betreffende geestelijke dingen.

1. Nicodemus was een overste der joden.
Hij maakte deel uit van den Joodschen raad, ook wel Sanhedrin genoemd.
Dat Sanhedrin bestond uit zeventig leden, die hoofdzakelijk behoorden tot twee godsdienstige partijen, die der Farizeën en die der Sadduceën.
Nicodemus behoorde tot de partij der Farizeën, die blind waren voor de geestelijke beteekenis der Wet en hun leven zochten in uiterlijke wetsbetrachting. Zij meenden, dat een geboorte uit Abraham voldoende was om ingang te hebben in het Messiasrijk.
Van dat rijk hadden zij een zinnelijke voorstelling.

2. Van de prediking van Jezus en van Zijn wonderen had hij gehoord en hij wilde gaarne met dien grooten Leeraar nader kennis maken.
Hij miste echter den moed om openlijk partij te kiezen.
Menschenvrees weerhield hem om over dag tot Jezus te gaan.
Hij wordt dan ook genoemd „de nachtdiscipel".
De Heere is bereid om hem in den nacht te ontvangen.

3. Nicodemus begint Hem te erkennen als een leeraar van God gezonden.
Daarop gaat de Heere Jezus niet in, maar begint terstond te spreken over een onderwerp, waarvoor Nicodemus blind is.
Niet door Wetsbetrachting, maar door een nieuwe geboorte kan men ingaan in het Koninkrijk Gods. Niet een daad van den mensch, maar een daad Gods geeft recht van toegang.
Met de wedergeboorte bedoelt de Heere Jezus die vrijmachtige eerste genadedaad Gods, waardoor Hij den Zondaar van dood levend maakt.
Het is de vernieuwing des harten, de herschepping des menschen naar het evenbeeld Gods, welke machtige daad Gods op elken leeftijd kan plaats grijpen en gewoonlijk middellijk tot stand komt.
Het gepredikte Woord is het zaad der wedergeboorte. (1 Petr. 1: 23—25).
Deze weldaad wordt wedergeboorte genoemd, om haar met de natuurlijke geboorte te vergelijken. Ze zijn beide het werk van Gods almacht, vrucht van een scheppende daad Gods.
De zondaar, dien God wederbaart, is even lijdelijk als het kind bij de geboorte uit de moeder.
De natuurlijke geboorte stelt ons in verband met den eersten Adam, de tweede geboorte met den tweeden Adam, dat is Christus.
Op de natuurlijke geboorte volgt de dood, op de wedergeboorte het eeuwige leven.
Zonder wedergeboorte kan niemand het Koninkrijk Gods zien.

4. Met al zijn geleerdheid is Nicodemus onvatbaar voor dit onderwijs.
Hij vat de wedergeboorte vleeschelijk op en meent, dat hij andermaal geboren moet worden uit de moeder.
Nu geeft de Heere hem een nadere verklaring. Het is een geboorte uit water en Geest.
De Heilige Geest werkt die weldaad en de Doop is de bezegeling van die weldaad.
Gelijk de wind in de natuur, is de H. Geest in Zijn werkingen almachtig, vrijmachtig en geheimzinnig.
Als hij vraagt hoe zulks mogelijk is, ontvangt hij een zachte bestraffing, dat hij als leeraar in Israël deze dingen niet weet.
Verder openbaart Christus aan Nicodemus, dat Hij zal sterven aan het kruis, en dat allen, die door het oog des geloofs op Hem zullen zien, behouden zullen worden.
Als voorbeeld wijst de Heere naar de koperen slang, die door Mozes in de woestijn verhoogd werd.
Het onderwijs aan Nicodemus heeft vrucht gedragen.
In Joh. 7: 50 spreekt Nicodemus ten gunste van Jezus. En in Joh. 19: 39 kiest hij openlijk partij voor den gekruisten Christus door het brengen van een mengsel van mirre en aloë om het lichaam te balsemen.
Zoo heeft de Heere door Zijn Geest van een nachtdiscipel een dagdiscipel gemaakt.
De Heere geve, dat we ook in dezen geesteloozen tijd vooral onder onze jonge menschen mochten vernemen: „Deze en die is in Sion gboren."

Bronnen:
Dachsel.
Matth. Henry.
Sillevis-Smit.
Stock.
Costerus: De geestelijke mensch.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1947

Daniel | 8 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1947

Daniel | 8 Pagina's