Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR ONZE Militairen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR ONZE Militairen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vaccinatie (3.)

Ik heb jullie in mijn laatste artikeltje beloofd dc grens aan te geven tussen het geoorloofde en ongeoorloofde gebruik van bestaande middelen. Ik heb toen gezegd dat wij dit wensen te doen bij het licht van Gods Woord. Hieruit volgt al direct dat het geen nut heeft de strijd aan te binden tegen hen die de Heilige Schrift niet erkennen als de enige maatstaf.

In onze vorige artikeltjes hebben we opgemerkt dat onze tegenstanders met vele gevallen komen aandragen die huns inziens alle voorbehoedmiddelen zijn en als ze tenslotte aan ons vragen, waarom zijn dan die middelen wel geoorloofd en waarom vaccinatie niet, dan gaat men ons verwijten dat we inconsequent zijn. Jongens de grens aangeven is voor jullie wel het moeilijkste. Daar zit je nu maar mee te tobben hè? En toch jongens, lees Rom. 14 : 23. Daar staat: Al wat uit het geloof niet is, 'dat is zonde", * En in Jes. 35 : 8 lees ik: die deze weg wandelt, zelfs de dwazen zullen niet dwalen." Dat is de weg des geloofs. Ik zou hier kunnen eindigen, maar dan weet ik zeker dat menige jonge man hiermee niet tevreden is. Ze verlangen meer een antwoord waarin uitkomt de juiste scheidslijn tussen het geoorloofde en het ongeoorloofde.

Jongens, nu moet je dit eens met aandacht lezen. Jc zal de grens tussen geoorloofde en ongeoorloofde middelen nooit vinden door deze middelen tegenover elkaar tc stellen. Waarom niet? Omdat deze geboden of verboden worden door de zedelijke wet. Willen we de grens vinden dan moeten we een onderzoek instellen naar een geoorloofd of ongeoorloofd gebruik van die aangeprezen middelen. Dat had je niet gedacht hè? Het zit hoofdzakelijk in het gebruik.

Het kan best gebeuren, dat het zelfde middel de ene keer geoorloofd is en dc andere keer verboden. Het komt er dus maar op aan of we de Heere nodig hebben voor het gebruik van het middel. Is dat bij de vaccinatie zo? De Heere voert Zijn Raad uit en gebruikt hier veelal middelen voor, maar Hij is niet gebonden aan de middelen. Zal ik jullie dat eens met een paar voorbeelden duidelijk maken? Die voorbeelden kun je zelf nalezen in Gods Woord. Dan zal het je blijken dat het goed of kwaad niet wordt bepaald door de middelen doch dat alles afhangt van de grote vraag: „Is er geloof aanwezig." Daar kemt het opaan.

Vanzelf sprekend mag een middel nooit in strijd zijn

friet de zedelijke wet. Het eerste voorbeeld wat ik jullie geven zal kun je fezen in Ezra 8 : 21 t.m. 23. Daar kun je lezen dat Ezra zich schaamde om van de koning een heir en ruiters te begeren, om hen te helpen tegen de vijand op de weg. De reden van deze schaamte wordt • ons ook gegeven. Lees maar verder. Omdat wij, zo zegt hij, tot de koning hadden gesproken, zeggende: e hand onzes Gods is ten goede over allen, die Hem zoeken, maar Zijne sterkte en Zijn toorn over allen, die Hem verlaten.

Aan deze uitspraak van Ezra is wat vooraf gegaan hoor! Dat kun je lezen in het 21ste vers. Daar heeft Ezra zich verootmoedigd voor het aangezicht des Heeren, en daarom kon hij in vers 22 die geloofstaal spreken. Dus Ezra geen heir en geen ruiters.

Nu Nehemia. Daarvan lees ik in Hoofdst. 4 : 9: Maar wij baden onzen God, en zetten wacht tegen hen dag en nacht".

Je moet dat hele hoofdstuk 4 maar eens lezen, dan zul je zien dat Nehemia het volk daar wapent. Maar hoe? „Maar wij baden" enz. Dus niet zo maar.

Neen, neen, gebed en verootmoediging gingen aan het gebruik der middelen vooraf. Twee zelfde middelen dus, bij de ene gelegenheid (Ezra) afgekeurd en bij de andere gelegenheid (Nehemia) goedgekeurd.

Wanneer we nu deze 2 voorbeelden eens vergelijken met de vaccinatie, wat een verschil is er dan. De vaccinatie is het gewone, geoorloofde voorbehoedmiddel tegen pokken, typhus enz. enz. De jongen, die zich niet laat inënten verzuimt dus dit gewone middel te gebruiken. Dat deed Ezra ook. Hij week af van het ge-» wone gebruikelijke middel (ruiters). Hij verkoos alleen 's Heeren hulp.

Doen de vaccinatiebidders dit ook ? Neen, die verkiezen alleen mensenhulp. Daar zit in hun handeling geen greintje geloof. Of kan een ingeente misschien nog bidden of de Heere hem wil sparen voor allerlei ziekten? Mij dunkt van niet. Hij is er toch tegen ingeënt ?

Nog vele voorbeelden zijn uit Gods Woord aan te halen maar ik zou te lang worden. Lees zelf maar eens 2 Kronieken 16 : 12 en daartegenover Jes. 38 : 21. Voorts Joz. 8 : 1 en Richt. 7 : 7. Ik geloof, dat ik met aanhaling van deze voorbeelden wel voldoende heb aangetoond dat het niet in de eerste plaats gaat om het middel maar om de vraag, hoe gebruik ik dat middel. Wij mogen in de omstandigheden, waarin wij verkeren, maatregelen nemen en middelen gebruiken, doch de voorbeelden wijzen ons dat wij niet moeten rusten op die middelen, En dan geloof ik ook jongens, hoe krachtiger het geloof werkt, hoe meer de middelen wegvallen. En hoe staat het nu met de vaccinatie ? Komt daar het geloof op de voorgrond of het middel? Antwoord zelf maar. Ik zal het nog eens duidelijk zeggen. Wij mogen en moeten in de gewone weg, middelen ter verzorging en beveiliging van ons lichaam aanwenden, maar vergeet hierbij dan nooit, dat zulks alleen dan naar 's Heeren wil geschiedt, wanneer ze worden gebruikt in het geloof, maar indien we een ongelovig gebruik maken van de middelen uit vreze, dat wij die of die ziekte misschien wel eens zouden kunnen krijgen, dat wij daarmede dan de Heere ten zeerste vertoornen. Dat laatste is ook gemakkelijk te bewijzen hoor. Lees dan maar eens Ps. 78 : 17—22. Daar twijfelt het volk aan de almacht Gods.

Ze zeiden: „Zou God een tafel kunnen toerichten in de woestijn? Lees die hele psalm maar eens, dan zul je merken Gods vaderlijke liefde voor Zijn ondankbaar Volk. We hebben maar zo weinig geloof. Daar zit de oorzaak. Geloven jullie dat ook niet?

Hoe is het nu? Zie je nu de grens tussen het geoorloofd en ongeoorloofd gebruik der middelen. Misschien nog niet helemaal. Toch heb ik een kleine hoop dat het iets duidelijker is. In een volgend artikeltje wil ik ten besluite op het middel zelf (de vaccinatie) nog wat dieper ingaan.

Voor deze week is het weer genoeg. Ik wens alle niet ingeente jongens standvastigheid toe, maar boven-1 al een standvastigheid die zijn grondslag mag vinden in het geloof. Dan zullen we er niet prat opgaan.

Dan zullen we anderen niet verachten omdat ze ingeënt zijn, maar dan zullen we met deernis zien op hen, die zich niet ontzien te zeggen dat men zich moet laten inenten in het geloof of onder biddend opzien tot God. Deze dingen worden onze jongens met zoveel autoriteit en van zulke hoge plaatsen gezegd, dat menige eenvoudige jongen aan 't wankelen is gebracht. Jongens ik besluit met Matth. 11 : 25 en 26. Daar zegt de Heere Jezus: Ik dank U Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve de kinderkens geopenbaard. Ja Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Van harte wens ik jullie toe, dat ge allen tot de „kinderkens" moogt behoren.

Vele groeten van „KRIJGSMAN".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 1948

Daniel | 8 Pagina's

VOOR ONZE Militairen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 1948

Daniel | 8 Pagina's