Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Correspondentie voor deze rubriek aan : I 7. MOLENAAR. Leede 18. Rotterdam Zuid

J. T. te 's-Gr. vraagt of Paulus de 12 mannen, van wie gesproken wordt in Hand. 19 gedoopt heeft.

Antwoord: Vrager is zelf van oordeel, dat Paulus ze gedoopt heeft en dat de nieuwe Bijbelvertaling in die richting heenwijst.

Ik ben echter een andere mening toegedaan. Als we de geschiedenis, opgetekend in Hand. 19 : 1 t.m. 1 aandachtig lezen, dan zien we, dat Paulus te Efeze in kennis kwam met enige discipelen, aan wie hij vroeg of ze de Heilige Geest ontvangen hadden, toen zij geloofd hadden.

Als zij aan Paulus vertellen, dat zij nooit gehoord hadden, dat er een Heilige Geest is, vraagt hij hun, waarin zij gedoopt zijn.

Het antwoord is: „In de doop van Johannes." Maar Paulus zeide: „Johannes heeft wel gedoopt de doop der bekering zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Degene, die na hem kwam, dat is in Christus Jezus." (In mijn statenbijbel staat achter Christus Jezus een komma en geen punt of punt komma, zoals U wil.)

En nu volgt, achter de komma dus, het 5e vers, waar we lezen: „En die „hem" hoorden werden gedoopt in de naam des Heeren Jezus. Wie is die „hem"? Oppervlakkig gezien zou men denken Paulus! Maar de Sta tenvertalers zeggen: Neen, dat is Johannes de Doper, want dit zijn de woorden van Paulus, verhalende hoe Johannes zijn discipelen doopt. Hetwelk blijkt uit de Griekse tekst in welke de 2 woorden „naar" en „wel" uit het 4e vers aanwijzen, dat de dingen, die in deze 2 verzen gezegd worden, te zamen gevoegd moeten worden en dat er van één persoon en zaak gesproken wordt, zodat hieruit niet bewezen kan worden, dat deze discipelen door Paulus zouden herdoopt zijn.

Natuurlijk zijn die 12 mannen, na onderwijzing, wel gedoopt in de naam van de Heere Jezus, dus herdoopt, maar niet door Paulus, maar door sommigen, die hem vergezelden.

Te denken, dat Paulus gedoopt heeft, zou in strijd zijn met zijn eigen getuigenis in 1 Kor. 1 : 14 t.rn. 17: Ik dank God, dat ik niemand van ulieden gedoopt heb, dan Crispus en Gajus opdat niet iemand zegge, dat ik in mijn naam gedoopt heb. Doch ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt; voorts weet ik niec of ik iemand anders gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1950

Daniel | 12 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1950

Daniel | 12 Pagina's