Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Correspondentie voor deze rubriek aan | T. MOLENAAR. Leede 18. Rotterdam Zuid

J. V. te Gr. vraagt naar aanleiding van het antwoord No. 8 van de 5e jaargang d.d. 22 Sept. nog het volgende:

„Waarom zijn dan die twaalf mannen herdoopt, daar de doop van Johannes toch goed was? Hand. 19.

Antwoord: Matthew Henry merkt hierbij het volgende op, waarmee ik mij goed kan verenigen.

„Paulus verklaart hun de ware bedoeling en betekenis van de doop van Johannes. Hij erkent ten eerste, dat die doop zeer goed was, zover als hij strekte. Johannes heeft wel gedoopt de doop der bekering. Door deze doop heeft hij het volk de plicht opgelegd berouw te hebben van hun zonden, ze te belijden en er zich van af te wenden. Maar in de tweede plaats toont hij hun, dat de doop van Johannes een verdere strekking had; dat hij nooit bedoeld had, dat degenen, die hij doopte, daar nu bij zouden blijven, maar hun zeide, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem zou komen, d.i. Jezus Christus; dat zijn doop der bekering slechts bestemd was om de weg des Heeren te bereiden en hen genegen te maken Christus te ontvangen. Johannes was een groot en Godvruchtig man, maar hij was slechts de voorloper. Christus is de Vorst.

Toen die 12 mannen, aldus de dwaling was aangetoond, waarin zij geleid waren, hebben zij die ontdekking dankbaar aangenomen en werden zij gedoopt in de naam des Heeren Jezus.

Wat Apollos betreft, van hem werd gezegd Hand. 18, dat hij alleenlijk de doop van Johannes wist, dat hij er toen hij er in gedoopt was, de betekenis van begrepen heeft. Toen hij de weg Gods nauwkeuriger kende, is hij niet nogmaals gedoopt, evenmin als de eerste discipelen van Christus, die met de doop van Johannes gedoopt waren en wisten, dat hij heenwees naar Christus.

Maar voor deze 12 mannen hier, die deze doop slechts hadden ontvangen met het oog op Johannes en niet verder zagen, alsof hij hun Zaligmaker was, was dit zulk een fundamentele dwaling, dat zij er schadelijk voor was, evenals voor ieder, die in de naam van Paulus gedoopt zou zijn. (1 Cor. 1 : 13)"

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1950

Daniel | 12 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1950

Daniel | 12 Pagina's