Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 Kon. 11 en 12 — 2 Kron. 10.

DE SCHEURING DES RIJKS

1. De aanleiding tot de scheuring.

2. De scheuring zelf.

3. De gevolgen van die scheuring.

Het rijk van Israël, dat onder de regering van Koning David en Salomo vrede en voorspoed genoot, is helaas niet als eenheid blijven voortbestaan.

Onder Rehabeam, de opvolger van Salomo, is het tot een grote scheuring gekomen.

De stammen van Juda en Benjamin bleven het huis van David getrouw, maar de tien overige stammen kozen Jerobeam tot Koning.

We moeten de scheuring zien als straf voor Salomo's afvallen van de Heere.

Salomo had vele vreemde vrouwen lief en ham zichzelf vrouwen uit de volken, waarmede Israël geen gemeenschap mocht hebben.

Salomo luisterde niet naar het Woord des Heeren en nam zich Moabietisehe, Ammonietische, Edomietische, Sidonische en Hethietische vrouwen.

Samen een getal van 700 vrouwen en 300 bijwijven.

Die vrouwen namen Salomo's hart in beslag, zodat hij God en Zijn dienst begon te vergeten.

Wat kan zelfs een kind des Heeren in allerlei strikken verward raken en moeten ze ervaren: „Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen."

Door deze afval van de Heere zijn God, Die hem tot tweemaal verschenen was en hem voor afgoderij gewaarschuwd had, haalde Salomo zich de toorn Gods op de hals.

De Heere zeide het hem aan, dat het Koninkrijk van hem gescheurd zou worden en aan zijn knecht zou gegeven worden.

De goedertierenheid Gcds kwam echter ook hier weer uit, dat het niet in Salomo's dagen zou geschieden, en dat de afscheuring slechts gedeeltelijk zou zijn.

Jerobeam de zoon van Nebat, een Efraimiet was door Salomo, toen hij de burcht Millo bouwde, aangesteld als opzichter over de arbeiders uit het huis van Jozef.

De profeet Ahia maakt op zekere dag bekend, dat hij door God w r as aangesteld om een groot deel van het rijk te besturen.

Ahia nam een nieuw kleed, scheurde het in twaalf stukken en beval Jerobeam er tien van te nemen,

Salomo is er achter gekomen, wat Ahia gedaan had en zocht Jerobeam te doden.

Deze vluchtte naar Egypte en bleef daar tot Salomo gestorven was.

Salomo is na veertig jaar geregeerd te hebben op ongeveer zestig jarige leeftijd gestorven en werd opgevolgd door zijn zoon Rehabeam.

De scheuring is een feit geworden, doordat de Heere gebruik maakte van de dwaasheid van de nieuwe koning.

Salomo had om zijn veelvuldige bouwplannen ten uitvoer te brengen, het volk onder zware lasten gebracht.

Zolang Salomo leefde zweeg het volk.

Nu er echter een nieuwe vorst zou gaan regeren wilde het volk, dat de lasten zouden worden verlicht.

Jerobeam was uit Egypte geroepen om de woordvoerder van het volk te zijn.

Wanneer de nieuwe koning de lasten zou verlichten, zou het volk hem getrouw dienen.

Rehabeam neemt het verzoek in overweging. De raad der oudsten wordt helaas verworpen en de raad van de jongeren aanvaard.

Om het volk bang te maken deelt hij zijn beslissing in harde woorden mede.

Nu valt geheel Israël van Rehabeam af.

Alleen Juda en Benjamin blijven hem getrouw.

Rehabeam doet nog een poging om zijn zaak te redden, maar het is te laat.

Hij zendt Adoram om het volk in bedwang te houden.

Deze achtenswaardige man wordt door het woedende volk gestenigd, doch Rehabeam redt zijn leven door een haastige vlucht.

Vanaf dit ogenblik is er een kloof tussen de broeders Van hetzelfde huis.

De zonde is de diepe oorzaak.

Aan de oorzaak moeten we worden ontdekt.

Laat de oudere generatie niet de schuld leggen op de jongere en de jongere generatie niet de schuld leggen op de oudere maar bij ontdekkend licht eenparig belijden:

„Wy hebben God op 't hoogst misdaan, Wij zijn van 't heilspoor afgegaan. Ja, wij en onze vaderen tevens."

Dan worden we bewaard voor de zonde van het Farizeïsme en zoeken ons niet te dekken onder het kleed

van rechtzinnigheid en pronken niet met een gedaante van godzaligheid, waaraan de kracht ten enenmale ontbreekt

Dan geen broedertwist en scheuring maar dan acht de een de ander uitnemender dan zichzelve.

We besluiten met een rijmpje over

Waarheid en liefde:

„Gij komt slechts voor de waarheid op. En ieder die haar griefde Verplettert gij de snode kop, Maar — doodt meteen de liefde En daar die twee uit ene wortel leven, Zo moet de waarheid ook de geest wel geven."

Ds A. DE BLOIS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 1951

Daniel | 8 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 1951

Daniel | 8 Pagina's