Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Corresfiondenlie voor deze nitiriph ann : I T MOI.F.NAAR. Leede I8. Rotterdam Zuid

A. K. te R. schreef mij het volgende:

, , De leer van onze vaderen in de Dordtse leerregels neergelegd is natuurlijk in de eerste plaats gericht tegen de Remonstranten.

Laatst liep ik iemand tegen het lijf. die zei, dat Calvijn op dat stuk ook niet helemaal juist was geweest. Hij bedoelde dit:

Calvijn leert, dat Christus wel het fundament der zaligheid is, maar niet het fundament der verkiezing. Dat moest volgens deze persoon gecorrigeerd worden bij Calvijn.

Ik ben er niet op ingegaan, omdat ik me in deze kwestie niet veilig voelde.

Gaarna zou ik van u een toelichting hebben op deze m.i. moeilijke kwestie.

Ik geloof, wat de geloofsstukken betreffen, dat we wel veilig kunnen varen op het kompas van Calvijn, maar de juiste uitlegging ontbreekt mij!"

Antwoord: Als Calvijn leert, dat Christus het fundament is der zaligheid, maar niet het fundament der verkiezing, dan geloof ik, dat Calvijn gelijk heeft.

Om met het eerste te beginnen, merk ik op, dat in het gewone gebruik van verkiezing bedoeld wordt Gods eeuwig besluit tot zaligheid van de uitverkorenen Die souvereine verkiezing geschiedde in Christus. Doordat de Zone Gods tot Middelaar verkoren is, ligt de verkiezing van Gods volk in Hem tot zaligheid.

Paulus stelt de verkiezing van Christus dan ook als bron van alle zegeningen in Christus. Zij ziin in Hem gezegend met alle geestelijke zegeningen. Zij hebben door Hem de aanneming tot kinderen. Ze zijn in Hem begenadigd, in Hem hebben zij de verlossing, in Hem ontvangen zij een erfdeel, in Hem worden zij vergaderd, in Hem zijn ze geroepen en gezegend en in Hem verzegeld. Lees eens aandachtig Efeze 1.

Hieruit blijkt dus wel, dat Christus het fundament der zaligheid is. want alles wat Gods volk is, is dat volk in Hem. Hij is hun geworden tot wijsheid, rechtvaardigmaking, heiligmaking en een volkomen verlossing. Maar en nu kom ik tot het tweede, hoewel de verkiezing geschiedde in Christus is Christus niet^ de oorzaak of het fundament der verkiezing. De verkiezing vindt haar fundament of grond in het eeuwig welbehagen Gods en wordt daarom toegeschreven aan de Vader, aan de Zoon en aan de Heilige Geest. Ik wil slechts drie teksten noemen:

le. , , Ja Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U." (Matth. 11 : 26.) 2e. , , Ik weet, welke Ik uitverkoren heb." (Joh. 13 :

18).

3e. „Maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, rnaar gij zijt gerechtvaardigd in de naam van de Heere Jezus en door de Geest onzes Gods."

Ds G. H. Kersten heeft in zijn dogmatiek geschreven le deel baldz. 181: „De souvereiniteit Gods duldt geen andere oorzaak naast Zich. Christus Zelf is voorwerp van verkiezing. De verkiezing is niet om Hem. Aan God Drieënig wordt dan ook de verkiezing toegeschreven. Hoewel de verkiezing dus aan elk der drie Goddelijke Personen wordt toegeschreven, zo is zij nochtans in het bijzonder het werk des Vaders." Ik hoop, dat u tevreden is met deze korte toelichting over dit moeilijk onderwerp.

A. C. C. te H. D. vraagt of Ds Jodocus Lodestein vegetariër is geweest en of ik van de vegetariërs wat wil schrijven.

Antwoord: Laat ik nu met het laatste beginnen. Het woord vegetariër is ontleend aan vegetus, wat krachtig, gezond, opgewekt betekent. Een echte vegetariër onthoudt zich dan ook van alcohol, tabak, prikkelende spijzen en dranken, dikwijls van koffie en thee, omdat ze iemand belemmeren gezond te zijn.

Zij eten geen vlees en streven er naar geen klederen te dragen, die gemaakt zijn van producten van gedode dieren. Ze geven de voorkeur aan kunstproducten, zoals kunstleder.

Hun voornaamste kenmerk is toch het uitsluitend gebruik van plantaardig voedsel.

Algemeen wordt aangenomen, dat de mens voor de val, geen dierlijk maar plantaardig voedsel at op grond van Gen. 1 : 29, waar de Heere tot de mens sprak: Zie Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is en alle geboomte in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is: et zij U tot spijze."

In Gen. 9 : 3 heeft de Heere Noach vergund ook vlees te eten, want. daar lezen we: Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze: k heb het u alles gegeven, gelijk het groene kruid."

Als het waar is, dat Gods Woord aan Noach geen bevel, maar een vergunning is, dan zou een vegetariër niet in strijd handelen met Gods Woord, mits hij dan maar niet anderen veroordeelt, die wel vlees eten. Voor het vegetarisme worden aangevoerd gevoels-en gezondheidsargumenten. De gevoelsargumenten berus-

ten op een misplaatste gevoeligheid ten opzichte van het dier. 't Is waar, dat het lijden van een dier een gevolg is van onze zonde en dat het ons niet past het lijden van een dier nodeloos te vermeerderen, maar het mag niet zo ver gaan, dat wij een dier tot gebruik van voedsel niet zouden mogen doden.

Hoe denkt u over de duizenden lammeren, die geslacht zijn geworden onder het Oude Verbond tijdens de offerdienst en waarvan toch ook een gedeelte bestemd was tot gebruik van de priester en de andere Levieten. De Heere Jezus gebiedt Petrus de angel (vishaak) te nemen om een vis te vangen.

Dus sentimenteel tegenover dieren behoeven we niet te zijn.

Wat de gezondheidsargumenten betreft, daarover is het laatste woord nog niet gesproken. Generaliseren zoals de vegetariërs doen is altijd verkeerd. Er blijven altijd individuele verschillen.

Een vleesloos dieet is voor sommige personen goed, maar anderzijds is een vegetarisch dieet, dus zonder melk en zuivelproducten en eieren zeker te ontraden, wil men niet geheel verslappen.

En nu de vraag of Ds Jodocus Lodestein een vegetariër was.

Met zekerheid kan ik het niet zeggen. Laat het volgende, wat ik las, u voldoende zijn:

„Al zijn werken, denken en spreken waren hierop gericht, dat God alles en het schepsel niets mocht zijn. Over zichzelf dacht hij zeer nederig. Zijn tafel was steeds matig voorzien. Vlees gebruikte hij zelden, wijn dronk hij bijna niet. Even matig was hij in zijn huisraad. Hij beheerste zich volkomen. In al zijn bewegingen was hij bedaard. Zelden vond men hem anders dan in diep gepeins, zijn woorden, ofschoon weinig in getal, waren altijd ernstig. Hij bezat een ernstig voorkomen. De gunst der aanzienlijken zocht hij niet. Ongehuwd bracht hij het leven door. Hij woonde even buiten Utrecht."

A. K. te R. vraagt of de boom der mensheid, zoals die in Adam gevallen is, weer in Christus hersteld wordt.

Antwoord: Bij de beantwoording van de vraag of Christus het fundament der zaligheid is, hebben we gezien, dat de uitverkorenen in Christus verkoren zijn en volgens Efeze 1 de weldaden door Hem verworven door het geloof deelachtig worden. Deze opmerking gaat vooraf, omdat dit in nauw verband staat met deze vraag. - > i* Fr

Toen de mens naar het beeld Gods geschapen was in kennis, gerechtigheid en heiligheid, heeft satan getracht het werk Gods te verstoren. Door moedwillige ongehoorzaamheid is de mens gevallen. Had de satan het dan gewonnen? Neen, want in de stilte der eeuwigheid, heeft God de Vader Christus verkoren om de gevallen mens weer op te richten. Christus heeft Zich gewillig gegeven om in een weg van lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid de gegevenen van Zijn Vader te verlossen. In deze weg is de boom der mensheid weer hersteld. Dat betekent natuurlijk niet, dat de mens hoofd voor hoofd zalig wordt. Gods Woord leert wel anders. „Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."

Onze belijdenis zegt, dat als God sommigen in de tijd met het geloof begiftigt en sommigen niet begiftigt, dat zulks voortkomt uit Zijn eeuw T ig besluit, naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven, maar degenen, die niet verkoren zijn, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardheid laat.

De praedestinatie bestaat dus in verkiezing en verwerping en aangezien de uitverkorenen in Christus tot de zaligheid geleid worden (want ze zijn in Hem, als de Nieuwe Mens uitverkoren) wordt de boom der mensheid weer hersteld. Wanneer van een boom, die honderd takken heeft, vijf en negentig worden afgehouwen, dan blijft toch de boom behouden. En die boom wordt behouden in Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 1953

Daniel | 8 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 1953

Daniel | 8 Pagina's