Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heerlijkheid van Israël.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heerlijkheid van Israël.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik zal Israël zijn als de dauw; hij zal bloeien als de lelie en hij zal zijne wortelen uitslaan als de Libanon." (Hosea 14 : 6)

Onder drie indrukwekkende zinrijke tekenen is dc Heilige Geest op de Pinksterdag uitgestort in de Gemeente op aarde.

Die storm en dat vuur on die vreemde talen zijn tekenen die een uitzonderlijk karakter dragen.

Daarom moeten we niet aan die tekenen blijven hangen.

Zij waren nodig om ons de verborgen Gecsteswerking te doen verstaan.

Maar al nemen we geen storm en vuur meer waar, wil dat toch niet zeggen, dat wij van die Geesteswerking verstoken zijn.

In het derde nachtgezicht van de profeet Zacharia wordt ons getoond een gouden kandelaar, diezonder menselijk toedoen van olie wordt voorzien en brandende gehouden.

De betekenis daarvan vinden we in de woorden: Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden.

In onze tekst wordt die Geesteswerking vergeleken bij de dauw, die geruisloos van dc hemel valt en liet teerste plantje bevochtigt en vruchtbaar maakt.

De zalfolie des Geestes, is als de dauw die Hermons kruin bedekt, die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit en op Zijn bergen nedervloeit. Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt dat wij God leren kennen door twee middelen, n.1. de natuur en de Schriftuur.

De schepping is als een groot boek waarin de schepselen klein en groot de letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk, Zijn eeuwige kracht cn Goddelijkheid.

Die kennis is niet zaligmakend en daarom hebben we nodig de II. Schrift als de oorkonde van de bijzondere Godsopenbaring. Natuur en genade staan niet als vijandige machten tegenover elkander.

Dezelfde God die Schepper is in het rijk der natuur, is ook de Herschepper in het rijk der genade. Dezelfde God die dc aarde vruchtbaar maakt van boven geeft ook Zijn kerk geestelijke vruchtbaarheid.

Wij, zinnelijke mensen zijn zo onvatbaar voor geestelijke dingen cn daarom leidt de Heere ons op van het natuurlijke lot het geestelijke.

Ondanks het feit dat er veel geklaagd wordt over geesteloosheid, is er toch ook in deze tijd nog een overblijfsel naar dc verkiezing der genade, dat getuigen mag, dat de Heere nooit is een dorre woestijn noch een land van uiterste donkerheid.

Er is veel beredeneerd geloof, weinig beproefd geloof; veel beredeneerde schuld, weinig beleden schuld.

De Heere zal doen overblijven een ellendig en arm volk, dat afhankelijk is van de bediening van de Pinkstergeest.

Voor dat volk is de belofte uit Hosea 14 : 16 dierbaar, De Heere beloofd aan Zijn matte erfenis: emelse vruchtbaarheid, geestelijke bloei en een begeerlijke vastheid.

Van dc kalverdienst is liet volk gekomen tot de Baalsdienst.

Baiil werd als de god der vruchtbaarheid vereerd. Met de dienst van Jehova had liet volk gebroken. Baiil had hun gegeven wol cn vlas en olie. In een weg van waarachtige bekering en verootmoediging is er voor een schuldig volk verwachting. Jehova is de God der vruchtbaarheid.

Ik zal Israël zijn als de dauw.

Ik zal hunne afkering genezen. Ik zal hen vrijwillig liefhebben, want Mijn toorn is van hen afgekeerd. Wanneer Israël is ontkracht cn als een dorre plant plat op de aarde ligt, zonder verwachting, dan wordt de Bron van hemelse vruchtbaarheid ontsloten. "

In de natuur geeft de Heere een vruchtbare dauw maar in de genade is Hij Zelf de dauw.

Wij kennen vier jaargetijden, lente, zomer, hersft en winter.

In het Oosten zijn er twee.

De wintertijd is de regentijd.

In de zomer regent liet bijna nooit.

Dan geeft de Heere een vruchtbare nachtmist waardoor plant en kruid wordt bevochtigt. Mozes beeft er van gezegd: „Uw hemel zal van dauw druipen."

Neen nu geen stormwind en geen vuurvlammen maar het suizen van een zachte stilte.

Op een onnaspeurlijke wijze komt dc Heere Zijn volk verkwikken.

Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont.

De uitwerking is dat Israël zal bloeien als de lelie. De lelie is ecu bolgewas van grote vruchtbaarheid. Aan ene stengel groeide soms vijftig bloemen. Salomo in al zijn heerlijkheid is niet zo schoon als een van deze.

Als een lelie ouder de doornen alzo is mijn vriendin onder dc dochteren.

De lelie heeft een witte kelk en ecu gouden hart en verspreid een lieflijke geur.

Als de zon opgaat is liet net of die leliën met paarlcn zijn bezet.

In het leven der genade is cr een tijd om te planten en een tijd om te oogsten. Daar tussen in ligt de bloeitijd. Dan laat de Heere Zijn werk zien. De kerk is voorwerp van geloof.

Neen, wat wc kunnen zien van de kerk is niet bemoedigend.

Maar als we als een levend lidmaat een open oog hebben gekregen voor Sions schoonheid dan is zij als een blanke lelie met ecu gouden hart dat van vrije genade getuigt.

Dan za! de liefdegeur van die lelie elk tot liefde nopen.

Dan ergeren we ons niet aan de gebreken van Gods kinderen en knechten, maar roemen hei eenzijdig Godswerk in hen.

Met grote stelligheid heeft de Heere deze woorden gesproken.

Het iigt niet aan ons om te bloeien en te geuren maar aan Zijne vrijmachtige bediening.

Ik zal Israël zijn als de dauw, hij zal bloeien als dc lelie: hij zal zijflf wortelen uitslaan als de Libanon.

De Heere geeft Zijn volk niet alleen vruchtbaarheid en schoonheid maar ook vastigheid.

\\ ij kunnen deuken aan de Cederbomen van de Libanon, die in de kruin wel worden geschud door de stormwind, maar dan hun wortelen dieper indrijven in het Libanon-gebergte.

De tegenspoed is voor Gods volk profijtelijker dan de voorspoed.

Juist in wegen van druk en kruis moet liet geloof worden geoefend.

Wij kunnen ook deuken aan liet Libanongebergte zelf.

Die breedgeplante, diep gefundeerde aardreuzen zijn de symbolen van vastheid en zekerheid. Rondom Jerusalem zijn bergen, alzo is de Heere rondom Zijn volk.

Zijn grondslag wordt door geen aards vermogen ooit bewogen.

Dc Heere doe Zijn volk de kracht van die belofte ervaren, opdat Hij als een allesvervullend Wezen ontvangen zal de eer en glorie van Zijn werk.

Wij besluiten met het laatste vers van Hosea 14: „Wie is wijs? die versta deze dingen; Wie is verstandig? Die bekenne ze; want des Heeren wegen zijn recht, en de rechtvaardigen zullen daarin wandelen: maar de overtreders zullen daarin vallen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1953

Daniel | 8 Pagina's

De heerlijkheid van Israël.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1953

Daniel | 8 Pagina's