Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De handelingen der apostelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De handelingen der apostelen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige keer hebben wij gezien, dat naar de inhoud gerekend, de volledige benaming van het boek der Handelingen zou moeten zijn: „Handelingen van de verheerlijkte Christus en van Zijn Heilige Geest door Zijn Apostelen."

Er is nog iets, waar we bij het lezen van dit boek op moeten letten. Het is dit, dat er in dit boek telkens, temidden van alle licht, een donkere schaduw valt.

De satan tracht voortdurend de zegetocht van het Evangelie tegen te houden. Voortdurend staat hij het werk van Christus in de uitbreiding van Zijn Koninkrijk tegen. Lucas besclirijft ons dit met scherpe kleuren door heel het boek der Handelingen heen. Als Christus door Zijn Geest de wereld gaat veroveren, komt de Overste der wereld in sterk verzet.

Bijna hoofdstuk na hoofdstuk leest ge er van. Als de Heilige Geest is uitgestort gebruikt de duivel het wapen van de spot: „Ze zijn vol zoete wijn."

Als Christus door Zijn apostelen in Jeruzalem grote dingen doet, staat het Sanhedrin, als instrument van de duivel klaar om hun invloed onder het volk ongedaan te maken.

Als de eerste christengemeente bloeit, tracht de duivel dit te verstoren door de geschiedenis van Ananias en Saffira.

Stefanus, „een man vol des Heiligen Geestes" wordt eerst belasterd en vervolgens gestenigd.

De gemeente wordt vervolgd en Paulus blaast dreiging en moord tegen de gemeente des Heeren.

Komt het Evangelie in Samaria en ontstaat er grote blijdschap in die stad, satan zorgt voor de donkere schaduw door middel van Simon de Tovenaar. En zo zouden we kunnen doorgaan om van hoofdstuk tot hoofdstuk de weerstanden te zien, die het Evangelie ontmoet.

Maar dan valt ons telkens ook op, dat juist die tegenwerking van de Satan dienstbaar is voor de voortgang van het Evangelie.

Om maar iets te noemen: uist door de geschiedenis met Ananias en Saffira wordt de gemeente verdiept en uitgebreid. (Hoofdstuk 5 : 11). Juist het duivelse doen van Elymas, de tovenaar, is het middel om de stadhouder van Cyprus tot geloof te brengen.

Als de gemeente van Jeruzalem na de dood van Stefanus hevig wordt vervolgd, en verstrooid wordt, wordt juist daardoor het Evangelie verbreid door Judea en Samaria, ja komt het naar Fenecië, Cyprus en Antiochië, van welke stad het dan verder de wereld ingaat. (Hoofdst. 8 : 1-4 en 11 : 19-21).

Ja als Paulus op weg naar Rome is, stelt de duivel alles in het werk om te verhinderen, dat Paulus daar zal komen en ook daar het Evangelie zal worden verbreid.

Paulus mag niet in Rome komen. Deze stad was het hart van het volkerenleven toendertijd, het centrum van heel de wereld en dit wil de duivel in ieder geval als zijn vesting houden na al de nederlagen, door hem reeds geleden.

En daarom, storm op zee, schipbreuk, soldaten, die de gevangenen willen doden; en als dat alles niet lukt dan een adder, die zich vastbijt aan Paulus' hand. Maar ondanks alles komt Paulus te Rome, want Christus wil Zijn apostel in het wereldcentrum hebben.

AI het woeden van Satan kan de opmars van het Evangelie niet stuiten.

Dit boek eindigt dan ook met de overwinningskreet: Onverhinderd! Paulus kan in Rome zonder enige verhindering het Evangelie brengen.

De verheerlijkte Christus heeft het Evangelie gebracht van Jeruzalem naar Rome en daarmee heeft het in beginsel de wereld overwonnen.

De indeling van „de Handelingen" vinden we in hoofdstuk 1 : 8: Gij zult Mijn getuigen zijt te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria tot aan het uiterste der aarde."

In deze tekst wordt dit boek aangeduid als zendingsboek. En dan worden hier voor de prediking van het Evangelie drie werkterreinen onderscheiden: Jeruza-

lem; Judea en Samaria; de verre heidenlanden.

En zo vinden we in hoofdstuk 2—7 de gemeente in Jeruzalem. In hoofdstuk 8-12 de gang van het Evangelie naar Judea en Samaria, waarbij de apostel Petrus op de voorgrond staat.

En tenslotte in hoofdstuk 13—28 de gang van het Evangelie naar de volkerenwereld tot in Rome, waarbij de apostel Paulus op de voorgrond staat.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1958

Daniel | 8 Pagina's

De handelingen der apostelen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1958

Daniel | 8 Pagina's