IN MEMORIAM Ds. M. BLOK
Wederom is aan onze gemeenten een predikant ontvallen. De Heere heeft op 51jarige leeftijd ds. M. Blok uit dit leven weggenomen. Reeds had hij wegens zijn zwakke gezondheid emeritaat moeten aanvragen, wat hij met ingang van 1 januari j.1. verkregen had, maar toch is nu nog vrij onverwacht het einde voui hem gekomen.
Voor de jeugd en het jeugdwerk in onze gemeenten had ds. Blok een open hart. Menigmaal verscheen in „Daniël" een Schriftoverdenking van zijn hand.
Thans is hij niet meer. De Heere vertrooste zijn weduwe en kinderen in deze voor hen zo smartelijke weg.
Er is ook zo weer een ledige plaats in de kring van onze predikanten, waarvan het aantal toch al niet eroot js<
Moge ons gebed opgaan tot de Heere des oogstes om uitbreiding van het getal van Zijn dienstknechten onder ons.
Bovenal betekent dit sterven weer een roepstem voor ons allen. Steeds weer worden we eraan herinnerd hoe vergankelijk dit leven is. Dan zien we de één van ons ontvallen, dan weer de ander. Totdat het aan ons komt. En hoe zal het dan met ons zijn?
Ds. Blok is niet oud geworden. 15 jaar heeft hij Gods kerk mogen dienen hier op aarde. Thans was naar Gods raad Zijn dienstwerk hier op aarde beëindigd en is hij opgenomen om Zijn dienstwerk hierboven eeuwig voort te zetten, maar dan volmaakt.
In hem is immers vervuld, wat we lezen in Openb. 14 : 13: En ik hoorde een stem uit de hemel, die tot mij zeide: Schrijf: alig zijn de doden, die in de Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid en hun werken volgen met hen." In deze tekst beluisteren we een bijzondere zaligmaking, n.1. de doden worden zalig gesproken.
Een stem uit de hemel, die spreekt van zaligheid en hemelleven voor een mens. Dat is een eeuwig wonder, want naar recht is onze plaats niet in de hemel, maar in de hel. Het is niet vanzelfsprekend, dat een mens zalig wordt, maar een wonder van genade, wat de Zone Gods het leven heeft gekost, bloed heeft doen zweten, en de last van Gods toorn heeft doen dragen.
Lezers, heeft U de stem Gods reeds gehoord, door Woord en Geest tot u komend?
Dan heeft die stem tot U gesproken van Uw verlorenheid in misdaad en zonde. Maar als het dan bij ons buiten hope wordt, dan spreekt die stem uit de hemel ook van de ruimte, die in Christus is voor verloren zondaren: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
De stem uit de hemel zegt: Schrijf. Johannes moet het dus opschrijven, het moet vastgelegd worden voor eeuwig. Immers, het is een woord, uitnemend van inhoud, dat een mens zalig kan worden. Wat moet Johannes opschrijven? Dit: Zalig zijn de doden, die in de Heere sterven. Hier wordt gedoeld op de gemeenschap met Christus. Christus heeft de dood overwonnen. Hij heeft de prikkel des doods weggenomen. En daarom mag de kerk in de gemeenschap met Hem juichen: „Dood waar is uw prikkel, hel waar is uw zegepraal? "
Doch om de vruchten van deze doodsoverwinning van Christus te smaken is het nodig in Hem te zijn. De vraag is niet of wij plotseling sterven of na een ziekbed, of we sprekend of zwijgend sterven, neen, of wij in Christus sterven. Alleen in Christus is het oordeel gesteld en Gods toorn weggenomen.
Gods volk is reeds in Christus krachtens het eeuwig welbehagen des Vaders uitverkoren. Doch van nature zijn ze kinderen des toorns, gelijk al de anderen. Daarom komt God door Zijn Geest hen in het uur van Zijn welbehagen uit Adam af te snijden en in Christus in te lijven. Nu is het voor Gods kinderen zo nodig om de bewuste geloofsvereniging met Hem deelachtig te worden.
Het komt er zo opaan of wij een nieuw schepsel in Christus zijn geworden. Om ons leven te verliezen en het in Hem te vinden.
Dat in-zijn in Christus geeft vruchten ook voor het leven.
Diegenen, die in Christus sterven, na in Hem en uit Hem geleefd te hebben, zijn zalig van nu aan. Die zaligheid, die Gods kinderen aanstonds na hun sterven wacht, kan hen hier met heimwee vervullen. Het is een rijke troost, wanneer wij aan de geopende groeve van Gods kinderen staan, opwaarts te mogen blikken en in te leven de jubelzang des levens van hen, die ziin afgereisd naar het Vaderland. Hun blijdschap zal dan, onbepaald, door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt, ten hoogste toppunt stijgen.
„Ja, zegt de Geest." De Heilige Geest komt dit getuigenis van de stem uit de hemel dus te bekrachtigen en spreekt in het hart van Johannes het Amen uit op hetgeen de stem uit de hemel zegt. Het Amen van Gods Geest in het hart wekt de hoop op. Het Amen des Geestes op Gods beloften, maakt het hart vast en het geloof verzekerd. De Geest brengt niet alleen eigen zekerheid mee in het hart van Gods kinderen, maar ook eigen zaligheid.
„Opdat zij rusten mogen van hun arbeid." Letterlijk staat er in het Grieks: „van hun moeite". Gods kinderen kunnen moe zijn van het strijden, van het lijden, van de zorgen, van de zonde, van zichzelf. Maar dan zullen ze rusten van hun moeite. Dan zullen alle dissonanten uit dit leven opgelost worden in het eeuwig Halleluja, dat onafgebroken de zalen des Hemels doorkruist.
„En hun werken volgen met hen." Ja, God is niet onrechtvaardig, dat Hij niet zou belonen de arbeid der liefde, cloor de Zijnen verricht. De beloning is uit genade, niet uit verdienste. Want niet onze werken, maar Uw werk, niet mijn tranen, maar Uw bloed, dierb're Jezus, velt en zaligt mij.
Lezers, er is dus een tweeërlei sterven, omdat er een tweeërlei leven is. Een leven buiten Christus en daarom een sterven buiten Hem en een leven in Christus en daarom een sterven in Hem. Zo als ons leven geweest is zal ons sterven zijn. Buigt uw knieën, want Hem hebt ge nodig. Heden zo gij Zijn stem hoort, verhardt U niet, maar laat U leiden.
De Heere geve dat ons leven steeds moge zijn:
„Nu reis ik getroost onder het [heiligend kruis
[heiligend Naar het erfgoed daarbovenin [Vaderlijk kruis het huis.
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse [woestijn;
Gestorven voor mij, zal mijn [zwanenzang zijn."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1961
Daniel | 8 Pagina's