Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ADVENT 1965

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ADVENT 1965

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar is het lam tot het brandoffer? (Gen. 22 : 7).

Het is een ontroerende vraag welke Izak deed aan zijn vader Abraham, terwijl ze samen de berg beklimmen om te offeren. Abraham heeft deze vraag verwacht! Vuur en hout dragen ze mee en onder het beklimmen van de berg wordt deze pijnlijke vraag aan Abraham gesteld, die geroepen wordt om zijn enige de Heere te offeren, aldus luidde het bevel des Heeren.

Nee dat viel voor Abraham niet mee; eerst zijn zoon Ismaël de deur uit, en nu dit! Izak offeren. Toch trekt Abraham op, hij wenst onvoorwaardelijk te buigen onder des Heeren heilige wil. Was dat niet wreed van God en onbarmhartig om nu zulk een offer van zijn kind te vergen? W7anneer het nu duizend runderen, duizend schapen of desnoods al zijn goud en zilver waren geweest, maar nu Abrahams enige zoon. Nadrukkelijk zegt de Heere erbij: dien gij liefhebt, het gaat dus om het kind der belofte, dat Abraham liefheeft als het licht van zijn ogen.

En Abraham gehoorzaamt. Hij weet dat deze vraag van de zeventienjarige Izak komt. Vader! Welk een teerheid! en de aanspraak van de jeugdige Izak. Waar is het lam tot het brandoffer?

Wat zal Abraham nu zeggen?

Dat ben jij Izak? Mijn kind, mijn zoon, jou moet ik offeren, nee, Abraham trekt door het geloof op en geeft een geloofsantwoord.

God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon. Zo gingen ze beiden te samen.

En nu dat wonderlijke dat Mozes niet beschrijft: door het geloof gaat Abraham offeren, want de geloofsvrucht en de geloofsgehoorzaamheid bewijst Abraham. Paulus zegt het in Ilebr. 11 —17. Door het geloof (dat is het zaligmakend geloof) heeft Abraham Izak geofferd. Dat kostelijke advent-antwoord, want dat is het n.1. God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien.

Want een ram zal straks door Abraham uit de struiken worden verlost en Izak mag dan het altaar af! En beiden mogen terug keren tot de knechten die onder aan de berg afwachten. Dit op bevel van hun oude meester Abraham. Eeuwen later zal de gans Enige, meerdere en eeuwige Izak geboren worden. Jezus Christus de Enige schootzoon des Vaders. Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Enig geboren Zoon gegeven heeft. Joh. 3—16.

Welk een groot geloof mag Abraham beoefenen, nee dat is niet zonder strijd gegaan.

Abraham was een mens zoals wij allen. Het was geen vrucht van Abrahams akker, integendeel.

Het geloof is een vaste grond der din-

gen die men hoopt en een bewijs deizaken die men niet ziet, het geloof is de officier van alle genade.

Het houdt in dat Abraham met de belofte de dood in moet, maar er is nog meer, Abraham, nu ook met het kind der belofte. Daarom is deze luisterrijke historie zulk een uitnemende troost voor Gods kinderen. Nee niet Izak, het ram zal geofferd worden. De Heere heeft geen lust aan mensenoffers. Maar hier worden de schaduwen reeds eeuwen vooruit geworpen in Hem, de Heere Jezus, de Enige Izak, welke de Vader zenden zal in deze wereld om het geestelijk zaad, dat zijn de wedergeborenen, te verlossen door dc Enige offerande. Izak is type van Christus. Abraham predikt door het geloof. God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien. Advent predikt de komst van de Enige Izak, toen Hij kwam in Bethlehems kribbe en Hij was het Lam hetwelk voor de grondlegging der wereld geslacht was tot redding van Zijn volk.

Lezer, lezeres, hebt gij die vraag nu al gesteld. Izak vroeg het. Hij wist het niet. Izak kreeg een betekenisvol antwoord van zijn vader.

Nee Abraham heeft er niet om gelogen. Heeft Izak niet bedrogen. Abraham mocht geloven. God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien.

Daar is Abraham niet in beschaamd geworden. In vers 13: en Abraham zag om en ziet, achter was een ram in de struiken, vast met zijn hoornen, en Abraham nam die ram en offerde het ten brandoffer in zijns zoons plaats.

Eenmaal zou Jezus Christus in deze wereld komen, achter de kribbe wenkte het kruis 33 jaar later. Toen was er geen stem van de hemel, maar het slachtmes van Zijn Heilige Vader d.w.z. Gods wraak oefenende en wraak vorderende gerechtigheid doodde Zijn Kind, des Vaders Eniggeborene! Abrahams liefde openbaarde zich tot God zijn hemelse Vader.

Izaks liefde tot de Heere en zijn vader Abraham. Izak liet zich binden, hij liep niet hard weg. Ik vroeg eens op catechisatie aan de jongens: Wat hadden jullie nu gedaan? Ds. ik had de benen genomen. Die jongen gaf een eerlijk antwoord.

Welk een liefde predikt advent van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Denk maar wat Gabriël zegt tot Maria in Nazareth.

En waartoe dit alles? In het avondmaalformulier lezen wij: eer dat God de zonde ongestraft liet heeft Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven. Laten wij dat nimmer vergeten.

Izak werd verlost van het altaar. Christus gaf Zichzelf met ziel en lichaam. Bevestigd door de Heere Zelf op de Moria, eeuwen later in de kribbe van Bethlehem.

God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien.

O, dierbaar Kind, o Stof van vreugd. Geschenk van 't Alvermogen. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 december 1965

Daniel | 32 Pagina's

ADVENT 1965

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 december 1965

Daniel | 32 Pagina's