Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gemeente te Antiochië

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gemeente te Antiochië

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Hand. II : 19-einde)

Nu wij zojuist onze landelijke zendingsdag achter de rug hebben lijkt het ons goed deze schets over de zending te geven.

Christus had Zijn discipelen de opdracht gegeven Zijn getuigen te zijn tot aan de uitersten van de aarde.

Aanvankelijk na Pinksteren bleef de gemeente echter te Jeruzalem bijeen en liet Evangelie bleef goeddeels opgesloten binnen de muren van deze stad. Hoe wonderlijk zijn echter Gods wegen. De vervolging, die na de dood van Stefanus losbrak, dwong de Joden-christenen er namelijk toe Jeruzalem te ontvluchten en te vluchten naar andere landen.

En zo strooiden zij ook in die landen het zaad van het Evangelie. Op deze wijze komen er ook Grieks-sprekende Joden in Antiochië, de hoofdstad van

Syrië, gelegen aan de kust van de Middellandse Zee.

De prediking van deze discipelen daar, draagt rijke vrucht. We lezen: „En de hand des Ileeren was met hen en een groot getal geloofde en bekeerde zich tot de Ileere." (vs. 21).

Zo ontstaat een gemeente midden in die grote wereldstad. Hier zien we wat Gods genade vermag.

In deze stad vindt de overgang plaats van Jodenzending naar heidenzending. Immers die Grieks sprekende Jodenchristenen, over wie wij het juist hadden, gaan het Evangelie brengen aan Grieks-sprekende heidenen.

Dat was tot op heden niet gebeurd. We lezen juist in vs. 19 dat de andere verstrooide Joden-christenen alleen het Woord spraken tot de Joden. Maar hier in Antiochië wordt dit voor het eerst anders. Zo ontstond hier een gemeente niet alleen van bekeerde Joden maar ook van heidenen.

De gemeente te Jeruzalem hoort ervan en wil er meer van weten. Zij sturen Barnabas, die zelf van Cyprus kwam en Antiochië wel kende, op onderzoek uit.

Toen Barnabas het werk Gods daar in Antiochië zag, verblijdde hij zich en verkondigde hij ook zelf met zegen het Evangelie in deze stad.

Tegelijk ziet hij om naar iemand, die als leider van de gemeente kan optreden en daarvoor vindt hij Paulus.

Deze was al ongeveer 10 jaar in Tarsen en werd waarschijnlijk daar door de Heere voorbereid voor zijn zendingswerk.

Barnabas leidt dan Paulus in bij de jonge gemeente van Antiochië.

Er ontstaat ook een nauw contact tussen deze gemeente in Antiochië en de moedergemeente van Jeruzalem.

Want toen de profeet Agabus profeteerde, dat er een hongersnood zou komen hielden de jonge christenen van Antiochië een extra inzameling voor de gemeenteleden van Jeruzalem.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 1966

Daniel | 11 Pagina's

De gemeente te Antiochië

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 1966

Daniel | 11 Pagina's