Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kreupele genezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kreupele genezen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Hand. 3)

Na de geschiedenis van de uitstorting van de Heilige Geest op de Pinksterdag en na de berichten over de eerste christengemeente vervolgen de „Handelingen der Apostelen" (eig. de Handelingen van de verhoogde Christus door middel van Zijn apostelen) met de geschiedenis van de genezing van de kreupele.

Dit wonder was de oorzaak, dat de schare van 3000 gelovigen aangroeide tot 5000, dus een winst van 2000 zielen. Grote gebeurtenissen kunnen voor het Koninkrijk Gods van kleine betekenis zijn, maar ook kleine gebeurtenissen van grote betekenis.

Petrus en Johanncs gaan samen naar de tempel.

Beiden zijn aanvankelijk met hun broer uitgezonden: Petrus met Andreas en Johannes met Jacobus, maar na Pinksteren zien we Petrus en Johannes geregeld samen.

liet leven haalt wel eens uit elkaar, die samen waren en het leven brengt ook wel eens bij elkaar, die niet voor elkaar bestemd schenen te zijn.

Zij gingen samen naar de tempel op de 9c ure, dat is 3 uur in de middag. Dat was de tijd van het avondoffer, maar zo wordt het in de Handelingen niet meer genoemd. Na Christus' lijden en sterven heelt immers ook dit avondoffer zijn betekenis verloren, want hèt of-

fer is nu gebracht. Lucas noemt in vers 1 deze 9c ure nu alleen nog maar de tijd van het gebed.

En Petrus en Johannes gaan deze tijd, nu een grote schare daar in de voorhof bijeen was, benutten voor de prediking.

De preek komt nu in de plaats van het offer. De Nieuw-Testamentische Kerk heeft de tijden van het morgenoffer en avondoffer vastgehouden voor de prediking van het Evangelie.

Vers 2: „Een zeker man." De naam van deze kreupele wordt niet genoemd. Er zijn er, aan wie God de wondere kracht van Zijn liefde verheerlijkt heeft en die ons wel met name bekend zijn, zoals bijv. Lazarus, het dochtertje van Jaïrus, Maria Magdalena en anderen. Maar de

lieert; heelt er ook, wier namen ons verzwegen worden.

Dit heeft ons veel te zeggen. Er zijn er velen, die als lichten door de Ileere gesteld zijn, van wie wij geen ogenblik twijfelen, of de Iieere heeft ze met Zijn genade vervuld. Maar er zijn er ook, die voor ons onbekend blijven en waar wij niets van afweten, maar de Ileere wel. Dat moet ons bescheiden maken in ons oordeel. Er zijn mensen, die met elkaar twisten over de genadestaat van anderen. Hoe onnozel! Hoe goddeloos! Deze man was verlamd van zijn geboorte af. Thans is hij ruim 40 jaar.

Dus de mooiste tijd van zijn leven is vreugdeloos voor hem voorbijgegaan. Met bedroefde, brandende ogen moest hij als kind toezien, wanneer andere kinderen op straat speelden. Hij kon nooit meedoen.

En nu als volwassene bracht men hem dagelijks aan de poort van Nicanor, in de volksmond „de schone poort" genoemd, waar hij zat te bedelen.

Door dit bedelen moest hij aan de kost komen. In de wet van Israël was het bedelen verboden.

Tu de kerk worden ook wij geroepen onze aalmoezen te geven. Het woord aalmoes in het Grieks betekent letterlijk gave der barmhartigheid.

Het is een eigenaardige gedachte, dat wij gevraagd worden een aalmoes = een gave van barmhartigheid te geven in het huis des Ileeren, waar wij zelf als bedelaars komen om een aalmoes, een gave van Gods barmhartigheid van de Ileere af te smeken.

Ons wordt een simpel stuk geld gevraagd, terwijl wij van de Ileere begeren alle gaven voor ziel en lichaam beide.

Als Petrus en Johanncs langs komen bedelt de kreupele ook hun om een aalmoes. We lezen in vs. 4 dat Petrus met Johannes dc bedelaar strak aanzien als om te peilen de lichamelijke en de geestelijke nood van deze man.

Dc bediening des Evangelies vraagt altijd aandacht van de Evangeliedienaar voor de mens.

Petrus zegt: „zilver en goud heb ik niet." De vragen der barmhartigheid hangen niet af van de vraag, of iemand geld in meerdere of mindere mate bezit.

Het kan zijn, dat iemand geen geld heeft en toch barmhartigheid doet. V.b.: Een arme zieke, die voor haar huisgezin niets kan doen, laat staan, dat zij ook voor anderen nog niets zou kunnen zijn.

Zij heeft geen geld, geen kracht, wat zou zij dan? Maar wat dunkt U, als zij de Heere vreest, zou zij dan niet kunnen geven, wat zij had, namelijk haar gebed?

En dan wordt de opstandingskracht van Christus in deze ongeneselijk invalide verheerlijkt. Hij wordt volkomen genezen.

De vraag van die man om een aalmoes werd anders en beter verhoord, dan hij ooit had gedacht.

Nu gaat hij zijn herstelde leven ook bij God in de tempel brengen. Dat is zijn dankbaarheid: loven in de tempel.

God weigert ons soms een aalmoes, maar herstelt het hele leven als vrucht van de opstanding.

Die opstandingskracht van Christus werd in dc genezing van de lamme geopenbaard.

Bovendien werd dit een preek, die zijn tweeduizenden versloeg.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 1966

Daniel | 16 Pagina's

De kreupele genezen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 1966

Daniel | 16 Pagina's