Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De jongeling te Naïn.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongeling te Naïn.

2 minuten leestijd

(Lukas 7 : 11-15).

Vanuit Kapernaüm komt de Heere Jezus met een grote schare discipelen aan bij de poort van het stadje Naïn.

Dat is dus de éne stoet, die daar bij de poort van Naïn aankomt. Bij dezestoet is Jezus in het midden. Op hetzelfde ogenblik komt een andere stoet de stadspoort uit. Dat is een lijkstoet met de dood in het midden. Een jongen wordt hier uitgedragen naar het graf. Achter de baar loopt zijn moeder, een weduwe, en een grote schare meelevenden uit het stadje.

En dan bij de poort van de stad vindt de ontmoeting plaats. Denk het eens in: uit de stad komt de stoet van de koning der verschrikking met zijn prooi, zijn buit, in het midden: de jongen op die doodsbaar. En daar ontmoet hem een andere stoet, met in het midden het Leven, de Vorst des Levens, Die in de wereld is gekomen om zonde en dood te overwinnen en de koning der verschrikking zijn buit te ontrukken. Twee machtige veldheren stoten hier op elkaar. Zij zullen hun krachten meten. Jezus treedt immers de dood hier in de weg, breekt zijn macht en gebiedt hem de dode los te laten.

Voel je waarvan dit samentreffen een beeld is?

De gang van de mensheid door de eeuwen heen is een gang naar het graf. De mensheid is één grote stoet, die doden begraaft, omdat het een stoet van zondaren is. Wij lopen van nature allen in de stoet, waar de dood in het midden is.

Maar, wie treedt ons daar op ons dodenpad tegemoet?

Het is Christus, Die dood geweest is, maar Die is opgestaan en in het midden van Zijn gemeente staat als de opstanding en het leven. Die Christus houdt de dodenstoet der mensheid tegen. Hij kan leven geven in dode zondaarsharten, zodat zij eeuwig zullen leven. Bidt Hem, dat Hij de kracht van Zijn opstanding ook in jouw leven verheerlijke, opdat je moogt weten dat het ook voor jou geldt als Hij zegt: „Ik leef en gij zult leven." Want als Christus door Zijn Heilige Geest ons Zijn leven heeft geschonken, dan lopen wij niet langer in de stoet, die op weg is naar het graf en waar de dood in het midden is, maar dan mogen wij overgaan in die andere stoet, waar de Levensvorst in het midden is en die als einddoel het eeuwige leven heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1967

Daniel | 16 Pagina's

De jongeling te Naïn.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1967

Daniel | 16 Pagina's