Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De prediking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De prediking

5 minuten leestijd

Een van de belangrijkste opdrachten van een predikant is de prediking: de Iïeere roept mensen tot zijn dienstknechten om Zijn Woord te verkondigen, om het Woord van God te bedienen in de Gemeente van Christus. Welk doel zou de Heere hebben met de prediking van Zijn Woord? Wat mogen en moeten we van een preek verwachten? Dat zijn de eerste vragen waarover we het met elkaar zullen hebben. We geven daarom graag weer wat een oudere Daniël-lezer uit Dordrecht hierover schrijft (we dachten de vorige keer ten onrechte dat het een ouderling was). Het is een beetje moeilijk de hele brief te citeren, we pogen in eigen woorden de inhoud ervan juist weer te geven. *

Inhoud van de brief.

Wordt er in onze Gemeenten veel geklaagd over de prediking? Uit de Varia artikelen heb ik begrepen dat er mensen zijn die dit beweren. Maar als ik kijk naar de trouwe opkomst in de Gemeenten met een eigen predikant, dan ben ik toch een andere mening toegedaan. Ook wat de jeugd betreft. Ik heb nogal eens contact met onze jongelui en dan vindt ik bij hen wèl belangstelling, maar vrijwel geen kritiek.

Op de vraag of de prediking schriftuurlijk-bevindelijk moet zijn kan ik alleen maar „ja" zeggen. Al geef ik toe dat men niet altijd de juiste betekenis van dit woord schijnt te kennen. De Bijbel spreekt van bevinding (Rom. 5 : 14). In art. 5 van de NGB belijdt de Kerk de canoniciteit van de Schriften „inzonderheid, omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn". Maar, ook van de bevinding geldt, wat Jesaja van de waarzeggers zegt: Tot de Wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn dat ze geen dageraad hebben". De bevinding moet dus schriftuurlijk, dus bijbels zijn en een bijbelse prediking zal bevindelijk zijn. Die is ook zo hard nodig. Voordat gesproken wordt over het heil van God dat door de prediking van het Evangelie tot de Gemeente komt, laat de schriftuurlijk-bevindelijke prediking eerst horen dat wij door de zonde God kwijt geraakt zijn. Dat we door ons hele zondige leven tegenover God alleen maar schuld hebben en dat het daarom zo nodig is tot Hem bekeerd en met Hem verzoend te worden. Deze prediking laat bovendien uitkomen wat op de weg der zaligheid ondervonden wordt. De scheidslijn loopt dwars door de kerk, zelfs door de Avondmaalgangers (denk aan Judas). Dat maakt de prediking van het Woord duidelijk.

Natuurlijk is hiermee niet alles gezegd. Toegegeven moet worden dat een beschrijvende prediking gevaar loopt een systeem-prediking te worden. Niet bij de verklaring van elke tekst kan de hele weg der bevinding behandeld worden. Niet de hele Dogmatiek van ds. Kersten over de orde des heils kan in één preek worden aangehaald. Als dat niet gebeurt wordt door sommige mensen de preek „te licht" gevonden. Maar, er moet uit de tekst gepreekt worden en daarin ligt het bevindelijke element besloten. Zó wordt de bediening van

Gods Woord vanzelf èn onderscheidend en beschrijvend. Ja, dan zal in iedere preek gesproken worden over de noodzaak van wedergeboorte en echte bekering, èn van het toenemen in de genade en kennis van de Ilecre Jezus Christus. Als dc preek niet laat horen hoe de Heilige Geest in de harten van Gods kinderen werkt, is het naar mijn bescheiden mening geen voluit bijbelse verkondiging. In de Bijbel worden toch ook verschillende stadia in het geestelijke leven getekend: Jacob, die een Bethel, maar ook een Pniël kende. Ruth heeft de onberouwelijke keus gedaan bij de grens van Moab, maar ze heeft nog heel wat meegemaakt voordat Boaz met haar trouwde. Nathanaël heeft heel wat verwerkt onder zijn vijgeboom, voordat hij de Heere Jezus ontmoette. En daarna zou hij nog grotere dingen zien. Paulus wilde zo lang in de Gemeente werken, totdat de Heere Jezus een gestalte in haar kreeg.

Is het dan genoeg dat in de prediking alleen maar de weg gewezen wordt zonder iets te vertellen wat het inhoudt op de weg der zaligheid te zijn?

Het is terecht, dat in de Catechismus van de prediking staat, dat „wie dc beloften Gods aanvaardt in geloof het Koninkrijk Gods wordt ontsloten." Toch lijkt het niet juist als de prediking zou opgaan in een aandringen op het „aanvaarden in geloof." Nadruk moet óók gelegd op de waarheid, dat het geloof een gave Gods is.

Zou het alleen in geloof aanvaarden worden gepreekt, dan zie ik het grote gevaar dat wij, en vooral onze jeugd, niet meer zullen beseffen dat er een wonder met ons moet gebeuren, het wonder van wedergeboren worden. Dat is alleen Gods eigen werk, dat komt van één kant. Wil dat zeggen dat we dan maar in alle rust moeten afwachten of dat nog eens gebeuren zal? Helemaal niet, omdat ik geen levenloos ding geworden ben (een stok of een blok hout), omdat ik mens gebleven ben, daarom wordt ik juist opgewekt tot rusteloos gebed: Heere, wil dit wonder ook in mijn leven heerlijk maken.

Het lijkt me zo gevaarlijk zo maar verschillende stukken in Daniël over te nemen zoals over de prediking, zonder dat hierop voldoende commentaar wordt gegeven. Bij de verdere overdenking

en bespreking op de verenigingen is leiding zo nodig. Dan kan niet met wat citaten volstaan worden.

* Tot zover de inhoud van de brief. Spreekt het je aan? Wat vindt je ervan? Als je hierna nog eens de citaten over de prediking in „Varia" leest, wat is dan je mening? Wellicht heeft het vragen opgeroepen. Of antwoorden!

Wij zien ze tegemoet!

G. en S. T. van Malkenhorst

L. Sparreboomstraat 24 Rotterdam-26

Handel. 19 : 21-40 Genesis 31 : 2G-55 Commissie Zomerkampen

MEDEDELING

Met ingang van heden is het niet meer mogelijk om je op te geven voor de onderstaande kampen, aangezien deze zijn volgeboekt :

Ober Westerwald (22 - 29 juni) Blaricum (5 - 12 augustus) Ober Westerwald (27 juli - 3 aug.)

Opgave voor de andere kampen (zie Daniël van 9 februari j.1.) is nog mogelijk tot 31 mei a.s.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 maart 1968

Daniel | 16 Pagina's

De prediking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 maart 1968

Daniel | 16 Pagina's