Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

bijbellezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

bijbellezen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het vuur is een Jicht in zichzelf en het geeft ook licht en strekt tot verlichting aan anderen. Des Heeren Woord is ook een lamp en de Wet een licht, Spr. 6 : 13. Zoals het vuur door zijn licht zichzelf ontdekt en er een natuurlijke glans op ligt, zo ligt er ook op des Heeren Woord een glans van Goddelijkheid, die zichzelf ontdekt, als men het oog er maar voor opent. Het maakt zichzelf aan het geweten in de ontdekking der waarheid openbaar, dat het een hemels vuur, dat het een Goddelijk licht is. Zo bad de Psalmist: end uw licht en uw waarheid, Ps. 43 : 3.

En gelijk het licht heeft in zichzelf, zo geeft het ook licht aan anderen: et ontdekt alles dat anders duister zou zijn; het ontdekt de mens in zichzelf in zonde, onmacht en verdoemelijkheid; het ontdekt hem God in zijn beminnelijke algenoegzaamheid en al zijn luisterrijke deugden; de Heere Jezus in zijn volheid, als de weg des levens; de goederen van het verbond der genade, d.e gelukzaligheid van de hemel en de weg der heiligmaking met al haar verplichtingen. Zo leest men dat het de slechten wijsheid geeft, verlichtende de ogen, Ps. 19 : 8, 9 en Ps. 119 : 105 Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht voor mijn pad. De apostel zegt: ij hebben het profetisch Woord dat zeer vast is, en gij doet wel, dat ge daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlicht en de Morgenster opga in uw harten, ? . Ppfr. 1 : 19.

Het vuur verwarmt en geeft hitte van zich. Het Woord van God heeft ook alles in zich wat een koude ziel warm kan maken, omdat het alles voordraagt onder zijn beminnelijke en uitlokkende hoedanigheden, met zulke innemende toezeggingen en beloften, in zulk een hoog belang en gewicht, onder zulke opwekkende drangredenen, dat het de ziel niet anders dan in een heilige gloed van ernst, van beweging en liefde kan zetten tot de zaken, die er in worden aangeprezen; in een hitte van liefde tot God, tot Jezus, tot de waarheid en tot de deue.d

Bij belrooster:

B ij belrooster: ondag 27 juli Psalm 119 : 145-160 Joh. 14 : 15-31 Maandag 28 juli 2 Sam. 3 : 20-39 Joh. 15 Dinsdag 29 iuli 2 Sam. 4 Joh. 16 : 1-16 Woensdag 30 juli 2 Sam. 5 Joh. 16 : 17-33 Donderdag 31 juli 2 Sam. 6 Joh. 17 Vrijdag 1 augustus 2 Sam. 7 : 1-17 Handel. 3 Zaterdag 2 augustus 2 Sam. 7 : 18-29 Handel 4 : 1-22 Zondag 3 augustus Psalm 119 : 161-176 Handel. 4 : 23-37 Maandag 4 augustus 1 Kor. 11 : 17-34 Jerem. 25 : 15-38 Dinsdag 5 augustus 1 Kor. 12 Jerem. 26 Woensdag 6 augustus 1 Kor. 13 Jerem. 27 Donderdag 7 augustus 1 Kor. 14 : 1-19 Jerem. 28 Vrijdag 8 augustus 1 Kor. 14 : 20-40 Jerem. 29 : 1-20 Zaterdag 9 augustus 1 Kor. 15 : 1-34 Jerem. 29 : 21-32

(Uit een predikatie van Abraham Hellenbroek, over Jer. 23 : 29.)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1969

Daniel | 21 Pagina's

bijbellezen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1969

Daniel | 21 Pagina's