Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE GEREF. GEM. IN ZUID-AFRIKA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE GEREF. GEM. IN ZUID-AFRIKA

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom heeft men in Zuid Afrika een kerk van de Gereformeerde Gemeente geïnstitueerd?

Deze instituering vond plaats uit behoefte. Het is namelijk zo, dat vooral de laatste tijd verschillende van onze mensen naar Zuid Afrika emigreerden. Deze mensen, opgevoed als zij waren bij een schriftuurlijke bevindelijke prediking konden zich op de duur niet thuisgevoelen in een van de bestaande Afrikaanse kerken. Want al is het waar, dat men in die kerken niets hebben moet van de moderne theologie en de verderfelijke Schriftkritiek en de Bijbel nog aanvaardt als het Woord van de levende God; men houdt er een verbondsbeschouwing op na, waarbij het toepassend werk van de Heilige Geest in het hart van de zondaar nauwelijks ter sprake komt. Men kan de Afrikaanse kerken wat hun prediking betreft vergelijken met de Gereformeerde Kerken hier van zo'n 30 jaar terug. Het is dan ook goed te begrijpen dat verschillende mensen uit onze kring, die al jaren geleden naar Afrika emigreerden het bij die prediking niet konden vinden. Zij waren thuis wat anders gewend. Ik heb er gesproken' die mij vertelden, dat ze bijna alle kerken waren afgelopen op zoek naar de vertrouwde waarheid, rnaar dat ze, hoewel de ene predikant rechtzinniger was dan de andere, toch nergens hadden kunnen vinden wat ze zochten. Gevolg hiervan was, dat men niet meer ter kerk ging en men thuis een preek afdraaide van een' onzer predikanten, die op een bandrecorder was opgenomen. Dit was vanzelf ook de oplossing niet. Wel is waar hoorden ze nu de waarheid weer waaraan ze gewend waren, doch de problemen bleven, vooral bij jonge gezinnen. Van het catechetisch onderwijs kwam niets terecht en wat moesten ze doen, wanneer een kind gedoopt moest worden? Vandaar dat sommige gezinnen weer teruggingen naar Nederland. Doch dit was voor alle emigranten niet mogelijk. Ze hadden ginds een bestaan opgebouwd, waren al op leeftijd gekomen en dan in Nederland weer opnieuw beginnen? Zo werd de vraag geboren of het mogelijk was een Gereformeerde Gemeente te stichten op een plaats, waar de meeste immigranten woonden. Dit bleek Randburg te zijn. Zo is door het stichten van een gemeente te Randburg in een grote behoefte voorzien.

Gaan alle mensen die ïn Nederland lid van de Gereformeerde Gemeenten waren naar de kerk in Randburg?

De kerkdiensten die 's zondags in Randburg gehouden worden, worden zeer goed bezocht. Momenteel is het zo dat de kerkeraad van Randburg precies weet, welke gezinnen zich in de omgeving vestigen. Deze worden opgezocht en op alle mogelijke manieren geholpen'. Uiteraard sluiten al deze gezinnen die met attestatie binnenkomen zich aanstonds aan bij de gemeente. Enkele gezinnen echter zijn al jaren geleden naar Afrika getrokken, toen er nog geen gemeente was. Verschillenden van hen kregen te maken met bovengenoemd doopprobleem. Zij wilden hun kinderen' niet ongedoopt laten. Zo sloten zij zich aan bij een van de Afrikaanse kerken. Sommigen onttrokken zich later weer, omdat zij het er toch niet konden uithouden, anderen raakten aan de prediking gewend, hoorden na verloop van tijd niet eens het verschil meer en raakten de band met de Gereformeerde Gemeenten geheel kwijt. Eerstgencemden waren erg blij dat er in Randburg een gemeente werd gesticht en zonder dralen meldden zij zich als lid, laatstgenoemden denken er niet over om de kerk waar ze naar toe gegroeid zijn, de rug toe te keren. Doch dat hoeft ons niet te verwonderen'. Dergelijke dingen doen zich in ons vaderland ook voor. De kerkeraad tracht echter met die verstrooiden contact te krijgen. Dan is er nog het probleem van de afstand. Alleen al in Transvaal zijn de afstanden zo groot, dat het voor alle gezinnen niet mogelijk is de kerkdiensten in Randburg bij te wonen. Er zijn er, die zo'n 300 a 400 mijl van

Randburg af wonen. En dan heb ik het nog niet eens over de Oranjevrijstraat, Natal en de Kaapprovincie. Ongetwijfeld zullen ook daar mensen wonen van onze richting. In verband met het kerkelijke leven wordt dan ook toekomstige emigranten aangeraden zich in de buurt van Randburg te vestigen.

Komen er ook Zuid-Afrikanen, eventueel Bantoes in de kerk?

Onder Zuid-Afrikanen worden in deze vraag waarschijnlijk diegenen verstaan, die naar Zuid Afrika emigreerden, maar niet behoorden tot de Gereformeerde Gemeenten, en nu lid zijn van één van de bestaande Afrikaanse kerken.

Ik dacht niet, dat deze mensen de kerkdiensten in Randburg bijwonen. Men moet niet vergeten dat de gemeente nog klein is en omdat men geen eigen kerkgebouw bezit, op zondag bijeenkomt in een aula van een school. Bovendien is het bijna altijd preeklezen. Alles bij elkaar genomen trekt dat iemand van een ander kerkverband niet zo aan. Mocht de gemeente in de toekomst een eigen kerkgebouw en een eigen predikant krijgen dan zou het niet onmogelijk zijn, dat er ook eens een Afrikaan komt luisteren, zoals in Nederland andersdenkenden onze diensten meemaken.

Wat de Bantoes betreft, die zal men in kerken van blanken niet aantreffen'. Niet, dat ze daar geweerd zouden worden. Ze zouden althans in de Gereformeerde Gemeente hartelijk welkom zijn, maar de Bantoes voelen zich tussen de blanken niet op hun gemak. Ze hebben hun eigen levenspatroon clat met dat van de blanken sterk verschilt. Daarbij komt dat ze hun eigen kerken hebben met eigen predikanten, die hen in hun eigen taal toespreken. Men moet in Zuid Afrika geweest zijn, om deze situatie enigszins te kunnen begrijpen.

Wordt de Gereformeerde Gemeente aldaar geaccepteerd door de andere bestaande kerken?

Op deze vraag kan ik volmondig „ja" zeggen. De verhouding is onderling heel goed. De Afrikaan heeft begrip voor het feit, dat de Nederlandse immigranten zich tot elkaar aangetrokken gevoelen en een eigen kerkelijk leven willen leiden. Vanzelf zou men het zeer op prijs stellen als alle immigranten zich aansloten bij de bestaande Afrikaanse kerken, toch is de gezindheid in Afrika heel anders dan bij ons in Nederland. Men staat daar niet zo fel en vijandig tegenover elkaar, ook niet tegenover de Gereformeerde Gemeente. Toen dan ook besloten was om tot instituering van de gemeente Randburg over te gaan, stond de Nederduitse Gereformeerde Kerk van Randburg spontaan haar trouwzaal ter beschikking. Geruime tijd heeft men daar 's zondags vergaderd, totdat deze zaal te klein werd en men noodgedwongen om moest zien naar een grotere ruimte. Zo kwam men terecht in de aula van een middelbare school, die ook zonder enige moeite gekregen werd. Ik meen zelfs begrepen te hebben, dat men die aula gratis gebruiken mag. Tegenwerking is er dus allerminst. Persoonlijk heb ik een allerhartelijkst gesprek gehad met de predikant van de Nederduitse Gereformeerde Kerk van Randburg, die mij uitnodigde om op een zondagavond in zijn kerk voor zijn mensen te preken. Vanzelf heb ik die uitnodiging met beide handen aanvaard. Het is een onvergetelijke dienst geworden. De kerk was goed bezet en er werd ademloos geluisterd. Genoemde predikant zat achter mij op de preekstoel, hetgeen daar de gewoonte is als een gastpredikant voorgaat. Na afloop werd ik heel vriendelijk toegesproken door een van zijn ouderlingen. Hij zei o.a. dat de preek hem bijzonder had aangesproken en dat hij veel stof had gekregen om over na te denken. Van vijandschap was niets te bespeuren. Op straat kwamen nog enkele Afrikanen mij bedanken voor de gehouden preek. In ons land zou zo iets ondenkbaar zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 1973

Daniel | 24 Pagina's

DE GEREF. GEM. IN ZUID-AFRIKA

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 1973

Daniel | 24 Pagina's