BERGEN IN ISRAËL
De Olijfberg
Na de opstanding is de Heere Jezus negen keer versehenen aan de Zijnen. Nu gaat de Heere de aarde verlaten. Nog eenmaal wandelt Hij met 'zijn discipelen door de straten van Jeruzalem. Dan komen ze buiten de stad. Ze komen langs de Hof van Gethsemane. Hier nemen ze het voetpad, dat over de berg heen naar Bethanië leidt. Zo bereiken ze een van de toppen van de Olijfberg. In de verte, over de berg heen, ligt Bethanië, waar Maria, Martha en Lazarus wonen.
Aan de voet van de berg ligt de Hof van Gethsemane. Aan cle andere zijde van het Kedrondal ligt Jeruzalem met de tempel. Rechts ligt de heuvel Golgotha. Al deze plaatsen roepen een herinnering op.
Vanaf cle Olijfberg heeft de Heere Jezus eens Zijn feestelijke intocht in Jeruzalem gehouden. Hier heeft Hij de ondergang van stad en tempel voorspeld. Hier geeft Hij zijn discipelen als laatste opdracht het zendingsbevel.
Hier spreekt Hij de troostvolle woorden: „Ziet Ik ben met uiieden, al de dagen, tot de voleinding der wereld." Opeens raken de voeten van de Heere Jezus de grond niet meer. Hij vaartop naar cle Hemel. Zegenend breidt de Heere Zijn handen uit. Dan schuift er een wolk tussen de Heere en Zijn discipelen. Zij blijven omhoog kijken. Een engel verschijnt. Hij troost hen. Deze Jezus komt eens terug. De discipelen verlaten de Olijfberg. Ze gaan weer terug naar Jeruzalem. Straks zal het Pinksteren worden.
De Tempelberg.
Een heel bekende berg is de berg Sion. Deze berg valt niet op door z'n geweldige hoogte. Sion is belangrijk, omdat de Heere hier wilde wonen. In de tijd van Abraham wordt deze berg Moria genoemd. Hier moest Abraham zijn zoon Izak offeren. In Davids tijd had Arauna daar een dorsvloer. Bij die dorsvloer stopte de verderfengel, nadat de Heere het volk met de pestziekte gestraft hacl. Koning David bracht daarom een dankoffer op die dorsvloer. Hij was van plan om op deze plaats een huis voor God te bouwen. Zijn zoon Salomo heeft dit plan uitgevoerd. Zo werd Sion de woonplaats des Heeren. Op de plaats waar vroeger het brandofferaltaar gestaan heeft, is in het jaar 691 het Rotsdom van Abd-el-Malik gebouwd. De dom omsluit een rots van 17 x 13 meter. Volgens de Mohammedanen wilde de rots mee naar boven, toen Mohammed met zijn paard ten hemel steeg.
De berg Sion is dus voor Joden en een heilige plaats. Mohammedanen
De Eb al en deGerizim.
Als twee enorme Godsgetuigen verheffen zich de Ebal en de Gerizim vanuit de vlakte van Sichem. We lezen
in Deut. 11 : 29, dat vanaf de Ebal de vloek over het volk Israël moest worden uitgesproken. Vanaf de berg Gerizim moest de zegen worden uitgesproken. In Jozua 8 : 33 kunnen we lezen dat dit ook gebeurd is toen het volk in het land Kanaan gekomen was.
Tweehonderd jaar lang heeft de tempel van de Samaritanen op de berg Gerizim gestaan. De tempel is nu verwoest, maar nog wonen er Samaritanen tussen de Ebal en de Gerizim. Voor deze mensen is de Gerizim nog altijd de heilige berg. Op de top van deze berg, die zich als een groot plateau van het noorden naar het zuiden uitstrekt, vieren ze nog ieder jaar het Paasfeest.
De berg der verzoeking.
De Dsjebel Karantal, ten westen van Jericho, rijst steil uit de Jordaanvlakte omhoog. Volgens de traditie is dit de-Berg der Verzoeking. Veertig dagen is de Heere Jezus hier geweest. Op het laatst kreeg Hij honger. Toen is de satan gekomen en heeft gezegd: „Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dat deze stenen brood worden."
Op de top van de Berg der Verzoeking heeft men een mooi uitzicht over het hele Jordaandal. Tussen blinkend witte krijtheuvels kronkelt de Jordaan, tussen riet en wilgestruiken door, naar de Dode Zee.
Aan de westelijke oever is het bergland van Judea zichtbaar. Hier liet de satan alle koninkrijken der wereld zien. Hij sprak: „Indien Gij mij zult aanbidden, zo zal alles uwe zijn."
De berg der Zaligsprekingen
Ongeveer drie km van Kapernaüm vandaan verheft zich de Berg der Zaligsprekingen op de westelijke oever van het meer Gennesareth. De omgeving is hier prachtig. Tegen de helder blauwe lucht verheffen zich de machtige koningspalmen. De Berg der Zaligsprekingen is een kleine zacht glooiende hoogte.
En Jezus, de scharen ziende is geklommen op een berg, en als Hij nedergczeten was, kwamen zijn discipelen tot Hem. En zijn mond geopend hebbende leerde Hij zeggende: „Zalig zijn de armen van geest, zalig zijn die treuren." Nu staat op deze plaats, als herinnering aan de zaligsprekingen een klein kerkje.
De berg der verheerlijking.
In de noordoostelijke hoek van de vlakte van Jizreël verheft zich de Thabor. Deze berg heeft een zeer typische vorm. Hij is niet hoog, slechts 562 m., maar rijst ineens uit de vlakte omhoog. Het is net een koepel.
De Thabor is hoger dan de andere bergen van Galilea. Door zijn bijzondere vorm lijkt hij echter hoger dan hij is. Hij wordt door de dichter van psalm 89 in een adem genoemd met de Hormon, een heel hoge berg.
Volgens de traditie is de Thabor de Berg der Verheerlijking. Hier zijn drie discipelen getuigen geworden van de heerlijkheid en de majesteit van de Heere Jezus. Het is goed, dat we hier
zijn, zei Petrus. Hij wilde wel drie tenten neerzetten om zo altijd in de heerlijkheid van Christus te mogen delen.
We lezen van de Heere Jezus dat Hij vaak naar een berg ging om te bidden. Zou dat misschien op de eenzame hoogten van de berg Thabor geweest zijn? Guido Gezelle heeft eens een mooi gedicht gemaakt. Hier moet ik nu aan denken. Het begint zo:
„Gij badt op enen berg alleen En Jczu ik en vind er geen Waar 'k hoog genoeg kan klimmen Om u alleen te vinden. De wereld wil mij achterna Al waar ik ga of sta Of ooit mijn ogen sla."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1974
Daniel | 24 Pagina's