ZO GETROUW ALS DE ENGELEN?!
„Opdat aizo een iegelijk zijn ambt en beroep zo gewilliglijk en getrouw moge bedienen en uitvoeren, als de engelen in de hemel doen". Het is een bekende zin uit de catechismus die nogal eens gebruikt wordt in het gebed. De catechismus doet dit trouwens zelf ook, want het is een gedeelte van de uitleg van de bede „Uw wil geschiede". Wellicht vind je het vreemd dat een themanummer over „werkende jongeren" eindigt. met een artikeltje waarin aandacht gevraagd wordt voor een gebed. Het is toch minder vreemd clan je denkt. Dat had men vroeger trouwens ook al door. Op oude boerderijen en op schepen zie je wel eens als naam staan: Ora et Labora, bid en werk. Dat hoort bij elkaar. Het gebed stond teen zelfs voorop! En als het goed is, is dat bij ons nóg zo. Want waarom werk je? Omdat het moet van je ouders, cm flink geld te verdienen, omdat je er plezier in hebt dat je wat kunt presteren? Het kunnen allemaal motieven zijn. Waar we echter het meest van doordrongen moeten zijn is, dat we moeten werken' omdat God ons daartoe roept.
In de middeleeuwen dacht men dat de Heere Zich alleen bemoeide met het werk van geestelijken. Het werk van gewone mensen was „maar" wereldlijk werk en stond daarom op een veel lager niveau. Maar in de reformatie heeft men weer gezien dat we ook in ons dagelijks werk een „goddelijk beroep" uitoefenen. We kennen deze benaming wel uit het huwelijksformulier. Helaas beseff enwe meestal veel te weinigdat ook, ja juist ons dagelijks werk een roeping van God is en dat we dat als een opdracht van God ontvangen hebben. Dat geldt voor allerlei beroepen. Of we nu onderwijzer zijn of verkoopster of jongste bediende op een bank, de Heere roept ons tot het vervullen van onze dagelijkse plichten.
Daarom is ook dagelijks het gebed op zijn plaats waar ik hierboven mee begonnen ben. Een gebed om ons werk gewillig te doen en getrouw te doen. Gewillig en getrouw, dat zijn woorden die je niet vaak tegenkomt op je werk. We spreken meer over de plichten van de werkgevers en de rechten van de werknemers, récht op loonsverhoging, récht op meer vrije tijd, récht om te staken. Spreken over rechten is meer in dan het spreken over de plicht om ons werk gewillig en getrouw te doen.
Zo gewillig en getrouw als de engelen! Dat is nogal wat! Dat wil zeggen dat we ons werk niet met tegenzin doen, dat we niet met zo weinig mogelijk werk prcbereri onze uren door te komen, maar dat we ook wel eens tot iets extra's bereid zijn. Dat wil ook zeggen dat we niet uitzijn op prestaties ten koste van anderen, geen ellebogenwerk om hogerop te komen, maar in ons werk en door ons werk anderen dienen. Wat doen engelen anders dan God loven en Hem dienen? ! Zo hoort ons hele leven óók te zijn. Wij zijn echter maar al te vaak, ook in ons werk, uit op onze eigen eer. We willen aandacht voor wat wij allemaal gepresteerd hebben'. We zijn uit op succes. Dat is echter een woord dat de Bijbel niet kent. De Bijbel spreekt wel over zegen. Dat is heel wat anders als succes. Lot, die was uit op succes in zijn leven en hij koos daarom de vruchtbare vlakte van de Jordaan. Maar we weten waar alles op uit liep. Niet succes, maar: e zegen des Heeren die maakt rijk, die geeft vreugde in het leven, „meer dan ten tijde dat koren en most overvloedig waren". Het is dan ook niet toevallig dat juist in de brieven van de apostelen het dagelijks werk regelmatig ter sprake komt. Het leven van een christen moet juist in de week zichtbaar zijn, zelfs bij slaven. , , en al wat gij doet, doet dat van harte als den Heere, en niet den mensen, niet met ogendiensten als mensenbehagers" (Kol. 3 : 23, 22). Zelfs een slaaf dient dus zijn werk te zien als een goddelijk beroep en het te verrichten zo getrouw als de engelen in de hemel.
Wat komen wij daarin dan vaak tekort! Wat zijn wij juist in ons werk vaak bezield door de geest van deze wereld, een geest van egoïsme en van materialisme. Ook daarom hoort bidden en werken bij elkaar. Het gebed vooraf om ons werk op de juiste wijze en met de juiste instelling te verrichten. Maar ook het gebed achteraf, want zo ergens, dan geldt hier; „wij struikelen allen in vele" en is er nodig een gebed cm vergeving. Denk maar eens na over dat bekende vers uit de Morgenzang. Daarin vir.d je beide. Vooraf: Dat wij ons ambt en plicht o Heer, maar ook na ons werk: en scheld ons cnze misdaan kwijt, o Heer die vol ontferming zijt!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 mei 1975
Daniel | 24 Pagina's