Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TUSSEN PASEN EN PINKSTEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TUSSEN PASEN EN PINKSTEREN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weet je, dat er tussen Pasen en Pinksteren vijftig dagen liggen?

Weet je, dat sinds de Middeleeuwen' de christelijke kerk het Paasfeest op de eerste zondag na de volle maan na 21 maart vierde?

Weet je, dat de volksgebruiken die van oudsher verbonden zijn of waren aan het Paasfeest vrijwel uitsluitend van heidense oorsprong zijn?

Weet je, dat Pasen ook wel het gekerstende heidense voorjaarsfeest is met zijn zgn. voorjaarsgebruiken, o.a. vuren, die akkers, mens en dier vruchtbaarheid moesten schenken?

Weet je, dat het paasei een grotere rol dan het paasvuur speelt? Als kiem van nieuw leven bergt en schenkt het ei levenskracht. De heidens denkende mens hecht (te) daarom veel waarde aan het eten van eieren rond Pasen.

Weet je, dat in Limburg en Brabant de kinderen op paaszaterdag nog naar in huis en tuin verstopte eieren zoeken?

Weet je, dat Christus op Pasen als de grote Triumfator hel en graf overwon en als de Levende tot Zijn kinderen zegt: Ik leef en gij zult leven?

Weet je, dat de hemelvaart van de Heere Jezus 40 dagen na zijn opstanding plaatsvond? Lucas deelt ons in Hand. 1 : 9 mee, dat Jezus door een wolk aan de ogen van Zijn discipelen onttrokken werd.

Weet je, dat in het Evangelie van Johannes de Heere Jezus spreekt van „heengaan tot de Vader" (Joh. 7 : 33), „verhoogd worden" (Joh. 3 : 14) en „verheerlijkt worden" (Joh. 12 : 23)?

Weet je, dat de hemelvaart van de Heere Jezus de doorgang is tot Diens verhoging en de reddende macht van Zijn zoendood?

Met de hemelvaart begint de heerschappij van Jezus Christus, die Hem van Godswege over hemel en aarde is toegewezen. Dit wordt aangeduid met „zittende ter rechterhand Gods".

Weet je, dat de naam Pinksteren is afgeleid van het Griekse Pentécosté, wat betekent: de 50e dag? 50 dagen na Pasen wordt de Heilige Geest uitgestort en deze christelijke feestdag gevierd.

Weet je, dat Pinksteren het heilsfeit is, dat de grote daden' Gods in de volheid der tijden afsluit en de weg opent voor de laatste cler heilsfeiten, de wederkomst van Christus ?

Naar die wederkomst van Christus verlangt de Geest. Ook Gods kinderen kunnen naar die dag verlangen, omdat ze weten dat op de jongste dag het heil, de zaligheid volmaakt, volkomen zal zijn. Zie Openb. 22 : 17.

Weet je, dat Guido de Brés, de opsteller van de Geloofsbelijdenis zijn 37 artikelen besluit met deze woorden: „Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen' om ten volle te genieten de beloften Gods in Jezus Christus, onze Heere".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 april 1976

Daniel | 16 Pagina's

TUSSEN PASEN EN PINKSTEREN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 april 1976

Daniel | 16 Pagina's