Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEBEDS- HOUDINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEBEDS- HOUDINGEN

HOE IS JOUW GEBDEDSHOUDING ?

5 minuten leestijd

HOE IS JOUW GEBDEDSHOUDING ?

Zonder ademhalen kan men niet leven En als het gebed „de ademtocht van de ziel" wordt genoemd, dan is het duidelijk dat niemand het zonder gebed kan stellen. „Ora et labora" is niet alleen een welluidende spreuk, maar tevens een veelbetekenende: ie bidt en'niet werkt verzoekt God en wie werkt en niet bidt vergeet God. Bidden is wachten op antwoord (Izak twintig jaar), voortdurend bidden is bedelen aan Gods Genadetroon; wie vertraagt, wordt moedeloos. De Heere Jezus bad gehele nachten of stond er vroeg voor op (Luk. 6 : 12, 13. Mark. 1 : 35).

Hoe is eigenlijk onze gebedshouding en waarom juist zó en niet anders?

Aan tafel bidden! we zittend, met gevouwen handen en gesloten ogen. Voor de klas, op de verenigingen veelal staand, om 's morgens en 's avonds na en voor de nachtrust te knielen.

In het Oude Testament lezen we hier en daar over bepaalde gebedsplaatsen en - houdingen: de tempel, de synagoge of voor één of meer personen „heilige" plaatseri (Jakob te Bethel Gen. 28, 35). Elia wachtte op „de tijd van het avondoffer", Daniël bad driemaal daags in de richting van Jeruzalem. Naast formuliergebeden kende het Joodse volk ook de persoonlijke, spontane gebeden (Jona, Ballingschap-psalmen 79 89, 102).

Salomo, Ezra en Daniël knielden, terwijl Hanna stond (1 Sam. 1 : 26) evenals Salomo voor het altaar, zijn handen naar de hemel uitbreidend (1 Kon. 8 : 22). Lees ook Psalm 134: eft uw handen op naar het heiligdom en looft de Heere. De N.V. geeft in 2 Sam. 7 : 18 aan dat David ging zitten om te bidden. Tenslotte lezen we dat Eliëzer met gebogen hoofd (Kantt. met gebogen lichaam) bidt, zoals Elia op de Karmel ook ter aarde boog. (Gen. 24 : 28, 1 Kon. 18 : 42).

Het Nieuwe Testament schrijft geen bepaalde gebedshouding voor. Over het algemeen hield de gelovige zich aan bestaande Joodse vormen. De Farizeeër en de geveinsden stonden (Luk. 18 : 11, Matth. 6 : 5), de Heere Jezus knielde in Gethsémané (Luk. 22 : 41) Stefanus ook bij zijn steniging.

Blijkbaar hielden de Joden zich in het Nieuwe Testament ook nog aan de verschillende gebedsuren per dag. Zo bad Petrus op de zesde ure (12 uur) op het platte dak waar hij de stilte had gezocht; samen met Johannes ging hij op de ure des gebeds zijnde de negende (3 uur), naar de tempel. Psalm 119 : 64 spreekt van zeven'maa daags de Heere te loven. Als Paulus vermaant om voortdurend te bidden (1 Thess 5 : 17) doelt ook hij op deze regelmaat. Bovendien draagt Paulus de mannen op blootshoofds en de vrouwen gesluierd (met gedekte hoofden) te bidden.

In de vroeg-Christelijike kerk richtte men zich in gebed naar het oosten, knielenc tijdens de werkdagen en in boetetijden; op zondagen ert gedurende de paastijd staanc met opgeheven hoofd en handen. Symbolisch uitte de bidder zo zijn volkomen afhan kelijkheid van de Heere, van Wie hij alle hulp verwachtte.

De Romeinen en Grieken baden tot hun goden ook staand met opgeheven handen.

Van de Moslims is ons bekend dat zij regelmatig per dag in de richting van Mekka op hun gebedskleedje hun rituele gebeden verrichten, zich geheel in gebogen houding ter aarde werpend. De Nitihras-aanbidders richtten zich naar de zon en in India bidden bepaalde groepen in hurkhouding.

Van de Germanen nam het Christendom over om met gesloten ogen te bidden, zich op deze manier afwendend van alles om hen heen, als ook het bidden met gevouwen handen als teken van onderwerping en huldiging.

De Rooms-katholieke kerk en de Oudkatholieke kerk kennen het geknield bidden van priesters en hun dienaren, aan de voet van het altaar, als ook de gemeente. De eerstgenoemde kerk kent ook het rozenkrans-, bidden in groepen van tien weesgegroetjes voorafgegaan door 1 Onze Vader, aan de hand van een kralensnoer.

Dit doet ons denken aan de gebeden in de synagogen 1 met eindeloze herhalingen, waartegen de Heere Jezus fulmineerde en aan de gebedsmolen van Chinese en Tibettaanse monniken.

Om weer even terug te keren naar ons eigen land en leven.....

Hoe is jouw houding tijdens je gebed thuis, op je kamer of aan tafel? En hoe is je gebedshouding op school, op kantoor, in de kantine of in de mess? Hoe op de vereniging en in de kerk? Bepaal je je houding naar gelang je alleen bent of juist met anderen verkeert?

Bedenk: Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal Zich de Zoon des mensen ook schamen wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders met de heilige engelen". (Mare. 8 : 38)

Je mag vrijmoedig vragen om een ogenblikje stilte en als dat beslist niet lukt, zonder je je maar even af.

Ga je in gebed, neem dan zeker zo'n houding aan waaruit de eerbied spreekt die je — desnoods alleen maar krachtens opvoeding — hebt voor God. Immers zou je met Hare Majesteit de Koningin spreken dan deed je dit op een beleefde toon en met verschuldigde eerbied. Dan is het zeker je plicht een eerbiedige houding aan te nemen; als je je richt tot de Koning der koningen! En dat niet alleen in je persoonlijk gebed. Deze eerbiedige houding dient ook te worden aangenoomen tijdens een gemeenschappelijk gebed. Dat duurt soms lang, maar zoek dan mee te bidden, volg de smekeling voor Gods Troon in zijn of haar gebed. Dit meebidden en zorgdragen voor je houding waken mede tegen afdwalende gedachten.

Want...... stel je nu eens voor dat een buitenkerkelijke jou (ons) ziet bidden, dan moet deze dat tocih aan jouw (onze) houding merken en eventueel anderen tot stilte manen. Weet dat de Heere het zéker gezien heeft en zou je je dan niet meer in acht nemen als je bovendien bedenkt dat Hij op dat moment kon wederkomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1976

Daniel | 20 Pagina's

GEBEDS- HOUDINGEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1976

Daniel | 20 Pagina's