Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RUITER OP HET VALE PAARD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RUITER OP HET VALE PAARD

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 6 : 7 en 8

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 6 : 7en 8

Bij de opening van het vierde zegel klinkt weer een stem die zegt: „Kom en zie". Het is de stem van het vierde dier: de arend. De arend is een roofvogel die de schrik is voor de vogelwereld. Met onstuimige kracht werpt de arend zich plotseling op zijn weerloze prooi. Zo is het ook met de dood die hier in dit visioen wordt getekend. De dood wordt wel de Koning der Verschrikking genoemd. Hij is de verschrikking voor alles wat mens heet. Net als een arend werpt hij zich soms met geweldige kracht op de mens. De dood is onwederstandelijk als hij de mens met, zijn kille hand aangrijpt, dan staat de liefde machteloos en kan de knapste arts niets meer beginnen. Zo staan wij tegen deze vijand machteloos. Ieder mens, bereid of niet bereid wordt meegevoerd, Daarom staat dit vierde dier, de arend in nauw verband met dit gezicht.

Wat ziet Johannes dan? „En ik zag en ziet een vaal paard". Met de vale kleur wordt eigenlijk een bleekgroene kleur bedoeld, die wij ook wel zien bij verdorde bladeren in het najaar. Dit bleekgroene paard heeft eigenlijk een doodskleur. Dat klopt ook, want Johannes zegt dat degene die op het paard reed De Dood heette (vers 8). De Dood wordt als een persoon voorgesteld. Dit is een figuurlijke voorstelling, want de dood is geen persoon, maar een macht die als gevolg van de zonde is gekomen. De dood wordt hier voorgesteld als een machtige vorst die als een heerser voortrijdt op het vale paard en zijn verderfelijke triomfen behaalt. Deze vorst is machtiger dan alle machtigen van de aarde bij elkaar. Er zijn wereldvorsten geweest die miljoenen mensen onder hun skepters het hoofd deden buigen maar tenslotte kwam de ruiter op het vale paard en toen moesten deze machtige vorsten hun hoofd buigen. Als een machtige heerser is de dood altijd bezig op zijn paard over de aarde te trekken en er is geen huis waar zijn slagen niet vallen. Iedere dag gaan duizenden mensen de weg van alle vlees en ook wij zullen eenmaal getroffen worden door de pijlen van de ruiter op het vale paard.

Nu is de dood er al sinds de val in Adam., maar in de opening van het vierde zegel wordt gewezen op een buitengewone werkzaamheid van de dood. Het gaat hier over de laatste dingen en dan wordt hier gepredikt dat dan de mensen in menigte zullen sterven op een bijzondere wijze. De ruiter op het vale paard heeft dan ook een gevolg, want er staat dat de hel hem navolgt. Achter de dood staat de duivel, de mensenmoordenaar van den beginne. Johannes ziet in dit visioen dat de dood een grote macht ontvangt: en hun werd macht gegeven om te doden tot het vierde deel der aarde toe-, met zwaard en met honger en met de dood en door de wilde beesten der aarde (vers 8b).

Het vierde gedeelte van de aarde wordt aan het woeden van dood en graf overgegeven. Hoewel dit een aangrijpend gezicht is, ligt hier een troostvolle gedachte, want er staat uitdrukkelijk dat de dood die macht gegeven is! Dit houdt in dat de dood van zichzelf geen macht heeft om te vorderen. Deze macht moet hem gegeven worden en de ruiter op het vale paard kan niet meer doen .dan God toelaat. Zonder de wil van God kan de dood. ons niet aanraken, want tenslotte houdt de dood de teugels niet in handen, maar de Heere. De ruiter op het witte paard gaat voorop. Die heeft de uiteindelijke leiding. Hij spreekt tot de dood: „Tot hier toe en niet verder." Daarom is het. zo nodig dat wij bekeerd worden; want als wij onbekeerd leven dan proberen wij vol angst de dood te ontvluchten. Maar als Gods kinderen geloof mogen oefenen dan mogen ze weten dat de dood geen macht over hen heeft zo de Heere het niet toelaat.

Door welke middelen zullen dood: en graf veel slachtoffers maken? Met zwaard en met honger en met de dood en door de wilde beesten der aarde (vers 8c). Hier wordt duidelijk dat dit zegel verband houdt met de voorgaande zegelen. Er staat in de eerste plaats dat de ruiter op het vale paard er velen zal doden met het zwaard (vgl. het

tweede zegel). Het tweede wapen dat deze ruiter hanteert is de honger (vgl. het derde zegel) waardoor er velen zullen sterven.

Als derde wapen wordt de dood genoemd. Eigenlijk wordt hier de ztoarte dood (de pest) bedoeld. Dit wil zeggen dat er vele epidemieën zullen uitbreken waardoor velen naar het graf gesleept zullen worden.

Ontzettende dingen worden hier gezegd die wij niet van ons afschuiven mogen, want de Heere Jezus wil ook in dit visioen tegen jullie zeggen: „Wat Ik u zeg, dat zeg Ik allen: Waakt!" Wij mogen niet in slaap vallen en van de bijzaken hoofdzaken maken, want er zullen zware tijden komen. De wetenschap van deze dingen moet invloed krijgen op ons leven. Tegenwoordig is de dood in het moderne levenspatroon uitgeschakeld: , maar in de laatste dagen zal de dood overal te zien zijn en zal de dood niet meer weggestopt kunnen worden. Als de mensen in grote getale zullen vallen, dan zullen de geruste harten verontrust worden en zal gezien worden dat de wereld voorbijgaat en niets kan geven wat ons hart nodig heeft.

De Heere zal die bange dagen dan ook gebruiken om terug te voeren tot Hem, Die het leven is.

De ruiter op het vale paard is de dienaar van Christus. Nu weten wij niet of wij mee zullen maken wat hier gepredikt wordt, maar wij moeten in ieder geval beveiligd zijn tegen de dood. De ruiter op het vale paard dreigt altijd en jullie zullen alleen veilig, zijn als je geborgen bent in Christus.

GESPREKSVRAGEN

1. Geef nog eens aan wat Johannes zag bij de opening van de eerste drie zegels. Wat was de betekenis ervan?

2. Wat zag hij bij de opening van het vierde zegel?

3. Welke macht werd „de dood" gegeven?

Is hiervan iets zichtbaar in onze tijd?

4. Hoe kun je veilig zijn voor de ruiter op het vale paard?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1981

Daniel | 28 Pagina's

DE RUITER OP HET VALE PAARD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1981

Daniel | 28 Pagina's