Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ALARMSIGNAAL EN GIDS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ALARMSIGNAAL EN GIDS

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je bent allemaal wel eens in een situatie dat je een gids nodig hebt. Je zou bijvoorbeeld niet graag alleen gaan wandelen in de grotten van Han of in de catacomben van Rome. Je zult ook niet zonder kaart een voettocht, gaan maken in het uiterste noorden van Noorwegen. Je zou, of je nu ondergronds of bovengronds aan het dwalen bent, hopeloos verdwalen.

En zo hebben we nu ook allemaal een gids nodig om de weg naar de hemel in te slaan en die weg te blijven volgen. Daartoe heeft de Heere in Zijn barmhartigheid Zijn eigen Woord gegeven. Als dat Woord zomaar blijft liggen op de boekenplank of in de keukenla of op het nachtkastje, dan zal het zijn funktie als Gids nooit kunnen uitoefenen. Daarom geldt, voor het Woord van God wel in de allereerste plaats: tolle lege, neem en lees! Daarnaast — of beter: daarna — zijn er ook andere geschriften die als gids, als hülpgids hun dienst kunnen doen. De reisroute is het immers ten volle waard? En er zijn toch uiteindelijk maar twee reisdoelen waarheen we op weg kunnen zijn? Daarom is het goed om ons van de beste gidsen te voorzien, opdat we niet de weg naar de dood t, oe, zouden gaan.

Maar de weg naar de hemel willen we uit onszelf helemaal niet gaan. Alles in ons verzet zich daartegen. We blijven zitten waar we itten en we verroeren ons niet. Of beter: we hollen met grote sprongen vooruit op de verkeerde weg, de weg naar de dood en de hel, als God er niet aan te pas komt. Daarom is het nodig om het reveille uit het. Woord van God te horen. Dat reveille zal tegelijkertijd een alarmsignaal zijn: halt! gevaar! ga terug!

En zoals er nu hulpgidsen zijn, zijn er ook alarmsignalen die op hun beurt het grote Alarm van Gods Woord mogen doorgeven.

Ditmaal wil ik enige aandacht vragen voor een boekje van de 17de eeuwse Engelse puriteinse predikant Joseph Alleine. „Alarm to the unconverted" (Alarmsignaal voor de onbekeerden of ook wel: „Sure Guide to Iieaven" (Betrouwbare gids naar de hemel). Onder de laatste titel is het verschenen bij de fa. Romijn en van der Hoff, Gorinchem.

Joseph Alleine

Joseph Alleine werd in 1634 te Denvines in Wiltshore geboren. Hij stamde uit een puriteins gezin. Als 15-jarige jongeman (!) ontmoeten we hem al als theologisch student te Oxford, waar hij o.a. de colleges volgt van de ook nu nog bekende John Owen en Thomas Goodwin,

Op 21-jarige leeftijd werd hij aangesteld als hulpprediker bij George Newton te Tauton. Hier heeft Alleine zijn korte, maar onvergetelijke bediening vervuld. Op 34jarige leeftijd werd' hij door de Heere reeds afgelost.

Zijn leven heeft hij verteerd in de dienst van het koninkrijk Gods. Hij was bezield met een onverzadigbare begeerte naar de bekeidng van zielen. Tegen zijn vrouw (een vrouw van buitengewone godsvrucht) placht hij te zeggen: „Lieve vrouw, ik weet dat je ziel gered is. Maar voor hoevelen, die dreigen om te komen, heb ik nog te zorgen. Kon ik maar meer voor hen doen!"

Zijn werk bleef niet zonder vrucht. Zijn vrouw schreef in een bewogen verslag over het leven van haar echtgenoot.: „Het behaagde de Heere om onze pogingen op buitengewone wijze te zegenen, zodat in enkele jaren velen tot God werden bekeerd". En Newton zei, dat Alleines smeekbeden en vermaningen zo hartelijk en dringend waren, zo vol heilige ijver, leven en kracht, dat. ze een diepe indruk op zijn toehoorders maakten, ze werden verbroken en in tranen wegsmolten.

In zijn „Alarm" of „Sure Guide" liet hij het voornaamste van zijn boodschap na. Het is in Engeland door de eeuwen heen een veel gelezen boekje gebleven, dat voor velen tot eeuwige zegen is geweest. En het heeft ook ons land mogen bereiken. Moge

het ook hier zijn. zegenrijke werk doen. Neem en lees!

Een alarm

Het boekje is: erdeeld in een 7-tal hoofdstukken:1. Wat de bekering niet is. 2. Waarin de bekering wel bestaat. 3. De noodzakelijkheid varï de bekering, 4. De kenmerken van de onbekeerden. 5. De ellende van de onbekeerden. 6. De middelen tot bekering. 7. De weegredenen tot bekering.

Wat bij onze „oude schrijvers" (bij wie ik de engelse en schotse schrijvers gaarne reken) zo opvalt, is hun evenwichtige benadering van de zaken des geloofs. Dat blijkt ook uit dit boekje. Ik ken weinig méér „evangelische" boekjes als deze „Betrouwbare Gids naar de hemel". Maar ik ken ook Weinig boekjes waarin méér alle schijn-geloof en schijn-bekering wordt weggevaagd als juist, in dit „Alarmsignaal voor de onbekeerden". Dat blijkt heel duidelijk uit de eerste 5 hoofdstukken. De bekering — zo zegt Alleine — bestaat niet uit het belijden van het christelijk geloof, en is ook niet gelegen in een zedelijke rechtvaardigheid. De bekering is ook niet een oppervlakkig gelijk-zijn aan de godzaligheid door het intomen van de menselijke Verdorvenheid onder invloed van opvoeding, menselijke wetten of een zwaar kruis. Zelfs bestaat de bekering niet in een verlichting of overtuiging die resulteert in een gedeeltelijke hervorming.

Dit alles lijkt negatief, afbrekend, maar: „Is het niet verstandiger, dat gij u bijtijds door Gods Woord laat onderwijzen en overtuigen dan dat gij uw valse hoop laat varen, dan dat uw ogen bij de dood — maar dan te laat — opengaan en u in de hel is voor u het beseft? Ik zou een trouweloze herder zijn als ik u niet zei, dat u nog in de zonde leeft zolang uw hoop niet op betere gronden rust. Laat uw geweten getuigen."

Daarom geeft Alleine in het 3e hoofdstuk de noodzakelijkheid in de bekering aan. Het begin van dit gedeelte is typerend voor deze vurige prediker.

„Mogelijk zegt u: Wat betekent al deze beroering? Het verwondert u wellicht dat ik u met zoveel ernst blijf vervolgen en er steeds bij u op aandring: Beter u! Bekeer u! Betrof het een onverschillige zaak, kon u gered worden zoals u nu leeft, dan zou ik u met rust laten.. Weet u niet dat ik mij om u bezorgd' maak als" ik duidelijk zie, dat tl. in groot gevaar verkeert en op het. punt staat om verloren te gaan? Verwonder; er u niet over, dat ik ernstig ben om-, u aan te sporen tot een heilig leven en-, dat ik zozeer verlang het beeld van God! in u te zien. Nooit is iemand in de hemel gekomen of zal iemand er binnengaan dan door de weg van wedergeboorte en bekering. Wat acht u onmisbaar? Uw brood? Uw adem? Uw bekering; is veel noodzakelijker!"

De stokbewaarder riep uit: Lieve heren, : Wat moet ik doen opdat ik zalig worde? ? Daarop werd door Paulus een duidelijk: antwoord gegeven: Geloof in de Heerej Jezus' Christus, en gij zult zalig worden.. Ook Alleine geeft antwoord op deze: vraag, in het 6e hoofdstuk van zijn. boekje. Tot nu toe is zijn geschrift, een alarmsignaal voor de onbekeerden. geweest, nu wordt het een betrouwbare gids naar de hemel. Neem en lees!

Een gids

Ook nu weer zo'n typerend begin: „Alvorens u deze aanwijzingen leest, geef ik u de raad, ja ik gelast u voor God en Zijn heilige engelen, dat u voor u zelf het besluit neemt ze op te volgen voor zo ver uw geweten overtuigd zal zijn dat zij overeenkomstig Gods Woord en uw toestand zijn. Roep Zijn bijstand en Zijn zegen in, opdat zij de gewenste uitwerking mogen hebben." En even later: „Zou het ons niet bedroeven als er tegen een heersende ziekte een afdoend geneesmiddel werd gevonden en men wilde het niet, gebruiken, zodat honderden mensen aan de plaag stierven? Ofschoon de zekere kentekenen van de dood op uw gelaat te lezen staan, toch heb ik een middel dat onfeilbaar kan genezen. Volg deze aanwijzingen omtrent de bekering op en als u dan de hemelse heerlijkheid niet verkrijgt, wil ik tevreden zijn die zelf te moeten missen."

1. Beschouw het als een zekere waarheid dat het onmogelijk voor u is ooit de hemel binnen te gaan in uw onbekeerde toestand.

2. Tracht een grondig inzicht en een levendig besef en gevoel van uw zonden te verkrijgen.

4. Bedenk dat u nooit in staat zult zijn om u zelf te redden.

5. Verlaat aanstonds uw zonden.

6. Kies de Heere. tot uw gelukzaligheid.

7. Neem Christus in al Zijn ambten aan als de uwe.

8. Doe afstand van al uw krachten en vermogens en geef uw volle belangstelling aan Christus.

9. Kies Christus' wetten als de regel in uw woorden, gedachten en daden.

10. Laat dit alles besloten worden door een plechtig verbond tussen God en uw ziel.

11. Wacht u er voor om uw bekering uit te stellen, maar geef uw hart onmiddellijk aan de Heere over.

12. Let aandachtig op Gods Woord als het enige middel tot bekering.

13. Werk mee met de Heilige Geest als Hij uw hart begint te bearbeiden.

14. Acht het regelmatig en naarstig, gebruik van het ernstig en vurig gebed van grote betekenis.

15. Verlaat uw slecht gezelschap en vermijd de gelegenheden tot zondigen.

16. Zonder een dag af waarin gij uw zich in het verborgen vernedert door vasten en bidden om een recht besef te krijgen van uw zonden en ellende.

Dit hoofdstuk dat. op een zo bijzondere wijze zielen tracht te leiden, eindigt met een alleenspraak van een zondaar: „Zal ik nog langer talmen in deze treurige toestand? Neen, want dan zal ik omkomen. Is er nog redding mogelijk uit zo'n jammerlijke toestand? Ja, zo zeker als Gods eed waarachtig is, zo zeker zal ik vergiffenis krijgen en barmhartigheid bekomen als ik opstaande voet oprecht en zonder voorbehoud tot. Iiem kom in Christus. Wie ben ik, Heere, dat ik mij zou verbeelden deel aan U te hebben, aangezien ik niet waard ben het stof van Uw voeten te likken? Waar U mij echter de gouden scepter toereikt, daar durf ik komen en die scepter aanraken. Wanhopen zou onderschatten van Uw barmhartigheid betekenen en wegblijven terwijl U mij nodigt tot U te komen zou een bewijs zijn van weerspannigheid onder het. voorwendsel van nederigheid. Kom Heere Jezus, kom haastig! Kom zegevierend in mijn hart. Leg voor eeuwig beslag op mij. Ik geef mij aan U over. Ik kom tot U als de enige weg tot de Vader; als de enige Middelaar door de Vader aangewezen om mij tot God te brengen. Ik heb mijzelf verwoest, maar in U is mijn Hulp. Met dit voornemen wil ik leven en sterven. Ik heb gezworen en zal het bevestigen, dat ik onderhouden zal de rechten van Uw gerechtigheid! Het is mijn oprechte keus voor eeuwig!"

Maar U zult mogelijk zeggen: ik kan niet geloven, ik kan geen berouw tonen en oprechte gehoorzaamheid volbrengen, ik kan de wet niet volbrengen. Bedenk echter, dat Hij Zijn gerechtigheid, Zijn genade aanbiedt, om u er toe in staat te stellen. „Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, opdat gij rijk moogt worden." „Keert u tot Mijn bestraffing. Zie, Ik zal Mijn Geest overvloedig over u uitstorten."

Tenslotte

Zo blijft Alleine aandringen tot in het „Besluit" toe. Ik kan niet beter doen dan met een citaat daaruit te eindigen. „Mag. ik nu uw mening vernemen? Wat zijt gij van plan? Wilt gij zo voortgaan en sterven? Of zijt gij van plan om terug te keren en te grijpen naar het eeuwige leven? Kan de wereld voor u doen wat Christus doen kan? Wat kunt gij winnen door te blijven aarzelen? Zal ik u dan eindelijk nog moeten vex*laten, als een Agrippa bijna bewogen? Scheep me toch niet af m.et een ontwijkend antwoord. Zeg niet: later! Nu moet ik uw toestemming hebben. Als gij nu geen beslissing neemt terwijl de Heere met u handelt en u lokt, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat gij later de goede keus zult doen als deze indrukken zijn uitgewist en gij verhard zijt door de zonde. Wilt gij mij de hand geven en u met een volledige onderwerping aan de Heere Jezus overgeven? Nu is het de aangename.tijd; nu is het de dag der zaligheid!"

Moet ik, na alles, het boekje nog aanbevelen?

Nee toch! Daarom, nog éénmaal: neem en lees dit alarmsignaal voor onbekeerden, deze betrouwbare gids naar de hemel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1981

Daniel | 28 Pagina's

ALARMSIGNAAL EN GIDS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1981

Daniel | 28 Pagina's