Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OFFERS IN BE BIJBEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OFFERS IN BE BIJBEL

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer je een kijkje neemt in de kerk en je let op de dingen die erin staan, zie je allereerst de preekstoel met erboven vaak een mooi orgel. Verder zie je o.a. een doopvont, een kastje voor de kollektezakken, een kerkera adsbank. Een altaar kom je echter niet tegen. Hoe zou dat komen? Als je in de Bijbel de beschrijving van de inrichting van de tabernakel en de tempel leest, dan wordt er wel over altaren gesproken. Toen de tempel werd ingewijd, zijn er honderd runderen, tweehonderd rammen, vierhonderd lammeren en twaalf geitebokken geofferd. In Genesis 4 lees je van de eerste offers, namelijk van Kaïn en Abel. Na de zondvloed offert Noach de Heere van al het reine vee en van alle reine vogels. En allemaal heb je wel eens gehoord van de offerande van Izak op de berg Moria.

Waarom werd er geofferd?

In het begin van de Bijbel offeren de mensen de Heere voornamelijk uit eerbied, uit dankbaarheid. Het offer draagt eenvoudig de naam van gave. De offeraar brengt het offer zelf; denk maar aan Kaïn en Abel, aan Abraham, Izak en Jakob. Na de wetgeving aan Mozes op de berg Sinai krijgt het offer een iets andere inhoud. De mensen zijn ongehoorzaam aan de Wet van God en voor die overtreding heeft het volk verzoening nodig. De mensen zijn onder d.e indruk van de toorn van God en worden uit angst gedreven om God te offeren. Ze hebben vergeving en verlossing: nodig. Zo komt, steeds meer het zgn. zoenoffer in het middelpunt te staan. Na de wetgeving op de Sinai, regelt de Heere voor Zijn volk de offerdienst. Er komen priesters en er worden wetten gegeven voor het brengen van de offers.

De Israëlieten brachten allerlei dingen, mee om te offeren, zoals vruchten, brood, meel wijn, olie, maar ook vogels en vee. Het offer van mensen en kinderen wordt echter streng verboden.

In de Bijbel wordt over verschillende soorten offers gesproken. De drie meest bekende zijn:

*fc brandoffer •fc dankoffer •fe zoenoffer

Het brandoffer

Iedere morgen en iedere avond wordt het brandoffer gebracht door de priester. Het dient om de gemeenschap tussen God 1 en het hele volk te onderhouden. Voor dit offer kunnen verschillende dieren worden gebruikt, zoals een rund, schaap of geit. Het is wel noodzakelijk dat het offerdier een mannetje is zonder een gebrek.

Arme mensen mogen een paar tortelduiven of twee jonge duiven offeren. In Lukas 2 kun je lezen, dat Maria en Jozef bij de besnijdenis van de Heere Jezus een paar duiven offerden, zodat je hieruit kunt. afleiden dat Maria en Jozef niet erg rijk waren. Vóór het dier geofferd wordt, legt de offeraar zijn handen op de kop van het dier. Hierdoor stelt hij zich gelijk aan het dier en draagt hij zijn zonde, dank en bede over. Daarna wordt het geslacht, het bloed door de priesters opgevangen in een.'schaal en rondom het altaar gesprenkeld. Tenslotte wordt, het dier verbrand.

Het dankoffer

Het dankoffer wordt ook wel het vredeoffer genoemd en geeft de vrede tussen God en de mens weer. Bij het dankoffer wordt altijd een offermaaltijd gehouden. Hier lees je bijvoorbeeld van in het eerste boek van Samuël, als Elkana de Heere offert en samen met Hanna en de andere gezinsleden een maaltijd houdt. Van het dier wordt alleen het vet verbrand. Het borststuk en de rechterschenkel dienen als voedsel voor de priesters. Wat overblijft gebruikt de offeraar bij de maaltijd1 met zijn familie en vrienden, . Voor het dankoffer kan een rund, lam. of geit worden gebruikt. Het mag. zowel een mannetje als een vrouwtje zijn, maar er mag weer niets aan mankeren.

Met zoenoffer

Het zoenoffer wordt gebracht voor de overtreding en dient als verzoening van de zonde, . Voor een zoenoffer moet een var — dit is een jong rund — of een kleiner stuk vee, of duiven gebruikt worden. Wanneer het volk Israël gouden kalveren heeft gemaakt, .offert Mozes een zoenoffer voor de zonden van het volk.

Offers zijn tekenen

De Israëlieten pleiten echter niet alleen op de offers zelf. Zij pleiten veelmeer op de barmhartigheid van God. Dat is ook de bedoeling van de offerdienst in Israël. De offers op zich geven niet de volkomen verzoening. Zij zijn slechts schaduwen, zij zijn tekenen die heenwijzen naar Christus, Die het ene ware offer zal brengen. De .offerdienst van het volk Israël is onvolmaakt en moet verdwijnen. Het bloed van stieren en bokken kan de zonden niet wegnemen. Er moet een ander en beter offer komen.

In Jesaja 53 : 10 staat, dat de Iieere Jezus Zijn ziel zal stellen tot een schuldoffer voor de zonden, van het volk. Door Zijn dood aan het kruis heeft Christus voor Zichzelf en voor degenen die Hem liefhebben alles verworven. Daarom is het Nieuwe Testament de vervulling van het Oude Testament, en wordt er in het Nieuwe Testament veel minder over offers gesproken. Van de Heere Jezus en Zijn discipelen lezen we nergens dat zij gaan offeren. Daarom is het ook geen gebrek aan de inrichting van je kerk, als er geen altaar staat.

Jij leeft; in de tijd van het Nieuwe Testament en dat betekent, dat je in de kerk en op de catechisatie mag horen, dat de Heere Jezus op Golgobha gekruisigd1 is en dat met dit offer de gemeenschap met God is hersteld.

Het is niet eenvoudig om de inhoud en de betekenis van de offers te begrijpen. Ik hoop dat het in dit stukje iets duidelijker is geworden. Eén ding moet je echter proberen te onthouden, namelijk dat de Heere Jezus in de wereld is gekomen om weer een weg te openen tot God in de hemel. I-Ioe slecht je ook bent, er is nu een mogelijkheid om. door de Heere Jezus vrede met God te krijgen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juni 1981

Daniel | 28 Pagina's

OFFERS IN BE BIJBEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juni 1981

Daniel | 28 Pagina's