Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IS TWIJFEL ZONDE?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IS TWIJFEL ZONDE?

7 minuten leestijd

Wie weet niet wat twijfel is? Wie heeft er nooit te worstelen met' twijfels? Wie kent het hebben van twijfels niet? Uit de Bijbel weten wij dat zelfs de allerheiligsten met twijfels hadden te worstelen, door twijfels werden gekweld. Het kan bemoedigend, ja bevrijdend werken wanneer wij in de Bijbel lezen dat zelfs mensen met een groot geloof met twijfels te kampen hebben gehad. Dat staat natuurlijk niet beschreven om ons aan allerlei soorten twijfels niet zwaar te doen tillen... om alle twijfels als iets onschuldigs te beschouwen waarvoor geen verzoening nodig is, waaraan geen bevrijding noodzakelijk is. Integendeel.

Soorten van twijfel

In het bovenstaande schreef ik reeds over „allerlei soorten twijfels". In het bestek van dit artikel gaat het over de vraag of twijfel zonde is. Het twijfelen aan wat mensen zeggen, aan wat mensen geschreven hebben... behoeft beslist niet zondig, dus zonde te zijn. Het zijn met name de jonge mensen die in hun groei naar de volwassenheid met allerlei soorten twijfels te maken krijgen die in hun aard niet zondig zijn maar die wel tot zonde kunnen worden. Dan. zijn er ook nog de twijfels die hun oorsprong niet in ons maar in de duivel hebben. Die twijfels, ook wel inblazingen of ZONDE? bestrijdingen van satan genoemd, brengen vaak grote verwarring teweeg. In zijn boek: „De heilige oorlog" schrijft Bunyan hoe satan in zijn strijd om de stad „mensziel" voor zich te behouden, een leger van twijfels uitzend. De leugenaar en moordenaar van het begin; satan, die met het zaaien van twijfel reeds bij Eva begon om via Eva ook in Adams hart twijfels te zaaien en zodoende tot zonde te brengen, is nog steeds dag en nacht aktief om tot zonde te brengen en daardoor allerlei verwoestingen aan te richten. Voor die aktiviteiten van satan zijn wij niet verantwoordelijk. Zomin wij kunnen verhinderen dat er vogels in de lucht vliegen zo kunnen wij verhinderen dat satan als een engel des lichts ons met< twijfels bestookt. Wanneer wij echter vogels toestaan een nest te bouwen daar waar dat niet goed' is, dan dragen wij daarvoor wel verantwoordelijkheid. Wanneer wij twijfels aangaande God en goddelijke zaken toestaan in onze ziel zich in te nestelen dan stelt ons dat schuldig voor God. Alles wat ons schuldig stelt, voor God is zonde. Als er twijfels in ons opkomen, als twijfels ons kwellen dan moet er onder aanroeping van 's Heer en Naam tegen gestreden worden, anders komen wij van de ene zonde tot de andere zonde en van de ene ellende in de andere.

Twijfelen een deugd?

Er zijn mensen die beweren dat twijfelen een goede zaak is. Die mensen zeggen dat om tot bepaalde zekerheden te komen, je eerst alles in twijfel moet trekken. Deze propagandisten van de twijfel hebben al heel wat onheil gesticht in scholen, gezinnen, kerken enz. Zulk twijfelen is geen deugd maar een ondeugd.

In de Roomskatholieke kerk leert men dat elke vorm van zekerheid in zaken aangaande het geloof hoogmoed is. Twijfelen, zo zegt men daar, is een bewijs van ootmoed. In dat verband1 is twijfelen dus een deugd, zo beweert men in roomskatholieke kringen. De reformatorische kerken wijzen dit af. Het is waar, wie nooit aan zichzelf en aan de juistheid van eigen mening twijfelt is een hoogmoedig mens. Wie echter niets anders doet dan twijfelen en de twijfels voeden doet én de Heere, én de naaste én zichzelf tekort.

In het geloof, als gave Gods, is geen twijfel maar in de gelovige is wel twijfel. Calvijn moet eens gezegd hebben: waar het vuur van het geloof brandt daar is ook de rook van de twijfel. Het. volmaakte geloof kent geen twijfels. Wegens de onvolmaaktheid van het geloof in dit leven blijven twijfels het (lastige) deel van de 'strijdende kerk des Heeren. Het toegeven aan d.e twijfels t.a.v. hetgeen God in Zijn Woord geopenbaard heeft, is geen deugd maar zonde. Gelukkig reinigt het bloed van Jezu.3 Christus, Gods Zoon., ook van die zonde. Gelukkig bewerkt de Heilige Geest als de Geest van Christus bevrijding van twijfel. Al is-het waar dat zolang Gods kinderen in dit leven zijn zij telkens weer met twijfels zullen hebben te kampen, toch zijn er ook tijden dat de Heilige Geest zo'n houvast geeft aan de beloften Gods, dat getuigd wordt: „dit weet ik vast, God zal mij nooit begeven, niets maakt mijn ziel vervaard.”

Als een geneesmiddel tegen de twijfel gaf .de Heere aan Zijn Kerk de sakramenten. De Heere weet wat maaksel wij zijn gedachtig zijnde dat wij stof zijn (Ps. 103 : 14). Waar door Gods genade de lust is verwekt om de Heere te vrezen daar wordt het twijfelen een last... daar leeft een lust om van de twijfels verlost te worden. Twijfelen aan wat God' gezegd en gedaan heeft is geen kenmerk van het ware geloven. Het heeft te maken met ons zondaar-zijn en zondaar blijven. Zulk twijfelen is geen deugd, maar zonde.

Er wordt nogal eens beweerd dat in onze gemeenten het twijfelen als een deugd gezien en aangekweekt, wordt. Dat is laster. Wel is het zo, dat er gewaarschuwd wordt tegen een soort zekerheid die vrucht is van inbeelding. De oproepen in de Bijbel om zich nauw, ja zeer nauw te onderzoeken of men in het geloof is, zijn niet bedoeld om twijfel t.e kweken. Integendeel. Zij zijn bedoeld om valse gerustheid te verdrijven en ware gerustheid, door het getuigenis van Gods Gee'st met onze geest te schenken. Zichzelf onderzoeken betekent niet dat men bij voorbaat al zijn genadestaat in twijfel moet trekken. Het betekent wel dat men zich voor Gods Aangezicht, onderzoekt of er bij ons een schadelijke weg is met de bede of de Heere ons in dat spoor wil doen gaan, waarin Zijn heil wordt verkregen.

Wat sommige twijfelaars deden

Wat deed Paulus toen hij in twijfel was over de Galaten? (Gal. 4 : 20). Hij schreef de Galaten een brief. Dat is de beste methode als wij aan mensen twijfelen. Dat is veel beter dan achter hun rug om over hen praten.

Wat deed Johannes de Doper met de twijfels rond de vraag of de Heere Jezus de. ware Messias w-as of niet? Hij zond zijn discipelen naar de Heere Jezus toe en vroeg om Zijn antwoord. Nee, hij probeerde het feit van twijfelen (hetzij dat hijzelf twijfelde hetzij' dat zijn disci-

pelen twijfelden) niet te bagatelliseren of - verdringen. De twijfelvraag werd gebracht bij de Heere Jezus, de Enige, Die het afdoende antwoord' kon geven.

Wat deed Asaf toen de twijfel hem kwelde of er wel werkelijk wetenschap is bij de Allerhoogste? (Ps. 73). Hij bad tot God. Asaf had het zo moeilijk met het. leerstuk van Gods Voorzienigheid. Is het werkelijk zo dat God alle dingen weet en bestuurt? Weet God werkelijk van mij en mijn omstandigheden af? Wie zal alle twijfels noemen die er in het hart leven bij alles wat er gebeurt in de wereld, in de kerk, in het gezin, in ons eigen leven. Waar dan heen met al die twijfels? Tot Hem, Die ons niet met verwijten zal overladen wanneer wij bij Hem met al onze twijfels toevlucht zoeken. Zijn Naam is Raad en Hij geeft raad. Dat is Zijn taak en vermaak. Hij antwoordt door Zijn Woord en Geest.

Wat deed de apostel Johannes toen hij aan zichzelf twijfelde? Hij viel bij het avondmaal op de borst van de Heere Jezus en vroeg: „Ben ik het die U verraden zal? " (d.W.z. ben ik die huichelaar? ) Ook met twijfels omtrent onszelf kunnen we terecht bij Hem, Die sprak: Komt herwaarts tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven voor uw zielen.

Laat ons het voorbeeld van twijfelaars die met hun twijfels en ellenden tot Iiem zich ter genezingwendden en die door de Heere Jezus van hun twijfels werden verlost, volgen. Hij maakt de giftige pijlen van satan onschadelijk.

Door Hem is ook vergeving en verlossing van zondige twijfels.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juni 1981

Daniel | 28 Pagina's

IS TWIJFEL ZONDE?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juni 1981

Daniel | 28 Pagina's