Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

STILZWIJGEN IN DE HEMEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STILZWIJGEN IN DE HEMEL

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 8 : 1—5

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 8 : 1-5

En toen Het het zevende zeffel geopend had, werd er een stilzwijgen in de hemel, omtrent van een half uur. En ik zag de zeven engelen die voor God stonden en hun werden zeven bazuinen gegeven.

En er kwam een andere engel en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat en hem werd veel reukwerk gegeven, opdat hij het met de gebeden van alle heiligen zou leggen op het gouden altaar dat voor de troon is. En de rook van het reukwerk, met de gebeden van de heiligen, ging op van de hand van de engel voor God.

En de engel nam het wierookvat en vulde dat met het vuur van het altaar en wierp het op de aarde en er geschiedden stemmen en donderslagen en bliksemen en aardbeving.

We lezen in het eerste vers dat het Lam, de Heere Jezus Christus, het zevende zegel opent. Maar dan gebeurt er iets wonderlijks, want ineens verstomt het lofgezang van de gezaligden in de hemel en de harpen, bazuinen en citers gaan omlaag. Allemaal zien ze toe in hooggespannen verwachting wat er gaat gebeuren op de aarde nu Christus het zevende zegel verbreekt. „En toen Het het zevende zegel geopend had, werd er een stilzwijgen in de hemel, omtrent van een half uur". Wat kan het stil zijn in de natuur vlak voor een onweer, wat kan het stil zijn in de harten van Gods kinderen als ze een zegen mogen ontvangen, maar deze stilte is veel welsprekender. Wat gaat er nu op aarde gebeuren?

Wat is het troostrijk dat de hemel zoveel belang stelt in de aarde, dat de triomferende Kerk in de hemel meeleeft met de strijdende Kerk op de aarde.

Ze houden als het ware de adem in en er is een stilzwijgen in de hemel vanwege de eerbiedige aandacht voor wat God hier gaat doen op de aarde.

Hebben jullie daar aandacht voor? Hebben jullie aandacht voor de daden van God en de genadetijd die Hij geeft? Juist op dit punt is het zo kritiek in onze tijd, maar de drukte van het leven neemt ons helemaal in beslag.

Hebben jullie erg in dat stilzwijgen in. de hemel? Want dat stilzwijgen vind je ook in jouw leven. Iedere dag dat je wakker wordt, ja iedere polsslag is het stilzwijgen van God. De Heere geeft nog genadetijd en zwijgt voordat de oordelen komen.

Dit stilzwijgen duurt een half uur. Dat is beeldspraak. Het geeft aan. dat de genadetijd een korte tijd is. Van de wieg tot het graf — ook al word je negentig jaar — is slechts een korte onderbreking ten opzichte van de eeuwigheid. Ons leven is slechts een half uur. Hoe besteden jullie dat halve uur?

Dat halve uur om te leven, krijgen we van God om: genade te zoeken. Wanneer door de Heilige Geest onze ogen daarvoor geopend worden en we merken dat er zoveel genadetijd verspild is, ja dat er misschien al negenentwintig m.inuten voorbij zijn van ons leven, dan wordt dat tot diepe smart. We gaan ons dan, haasten en spoeden uit de 'stad Verderf, want als dat halve uur stilzwijgen in ons leven zijn betekenis krijgt, dan hebben we geen leven meer voor ons, want de dood wenkt ieder uur.

In vers twee ziet Johannes zeven engelen die gereed staan tot de dienst van God. Elke engel krijgt een bazuin om signaal te geven voor de laatste strijd' die zal plaats vinden

op de aarde en die de totale verlossing voor de Kerk zal betekenen. Hoewel ze op het punt staan het signaal te geven, mogen ze dit nog niet doen, want het halve uur is nog niet om. De engelen moeten nog wachten, want wat ziet Johannes dan?

In vers drie ziet hij een andere engel komen. Die andere engel is de Heere Jezus, Die bij het altaar gaat staan. We moeten hier denken aan de symboliek die we in het Oude Testament vinden. Iedere morgen en avond werd door de priester in de tempel de wierook aangestoken op het reukofferaltaar. De rook die opsteeg was een teken van het gebed van het volk dat als een liefelijke reuk voor God opsteeg, omdat de gebeden door de priester met wierook geheiligd waren. Deze symboliek vinden we hier terug. Nu is Christus in de hemel als Hogepriester en Hem wordt veel reukwerk gegeven om de gebeden van de heiligen, Gods kinderen, te reinigen.

Christus legt die gebeden op het gouden altaar om ze te verzoenen. Want dit gouden altaar met het reukwerk wijst op het offer van Christus. De gebeden van Gods kinderen moeten gezuiverd worden, omdat ook de allerheiligste slechts een klein beginsel van heiligheid heeft. Christus is in de hemel bezig om. tijdens dit stilzwijgen van een half uur de verkeerde gebeden te zuiveren. Hij zuivert de gebeden van onze hoogmoed, zelfoverschatting, ij delheid, twijfel, kleingeloof. Hij is steeds bezig met de kracht van Zijn eeuwig offer die gebeden voor Zijn Vader te heiligen. Daarom is dat halve uur stilzwijgen er: opdat er de gebeden der heiligen zullen zijn. Als God bekeert, komt er gebed. Hoe verschillend die gebeden in bewoordingen ook zijn, ze hebben allemaal dezelfde ondertoon: „Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde. Uw Koninkrijk kome." En Christus zuivert die gebeden van ongerechtigheden voor de Vader. Hij zuivert de gebeden in de binnenkamer, de openbare gebeden, de gebeden in Bethel en aan de Jabbok, de gebeden om meer heiligmaking, de gebeden voor onze onbekeerde naaste. Al deze gebeden zuivert Christus met Zijn eeuwig offer.

Hij heeft, veel reukwerk, dat wil zeggen genade, om het slechtste en zondigste gebed te zuiveren. Christus doet dit met de gebeden van dlle heiligen. Wat een bemoediging. Niet alleen de gebeden van de grote heiligen, zoals Petrus en Paulus, maar ook de gebeden van de kleintjes, de nedergebogenen en de armen van geest, worden gezuiverd.

Dan gaan de gebeden van de heiligen van. de hand van Christus' op en stijgen voor God, dat wil zeggen: God verhoort die gebeden. Hij strekt Zijn rechterhand uit en wie in het stof ligt neergebogen, wordt door Hem. weer opgericht. Want als dit reukwerk brandt, dat offer van Christus, en de rook van de gebeden van de hand' van Christus opgaat, dan ziet God de Vader die gebeden aan in het volmaakte werk van de Heere Jezus, Die zegt: „Vader Ik weet dat Gij Mij altijd hoort.”

Zolang de gebeden van de heiligen opstijgen en Christus bidt, is het halve uur van de genadetijd niet om en is het oordeel opgeschort. Maar aan dit halve uur komt een eind.

In vers vijf lezen we dat het wierookvat leeg raakt en dan is de genade op.. Het lege wierookvat wordt met vuur , in plaats van met reukwerk gevuld en het wordt op de aarde geworpen. De genadetijd is voorbij.

Dan zal de Heere zeggen: „Ik heb een half uur gezwegen in Mijn liefde, maar nu zal Ik spreken in Mijn toorn dat Ik u niet ken.”

Is dat halve uur stilzwijgen al genadetijd, al gebedstijd, geworden? Je behoeft niet te zeggen dat God je gebed niet hoort, want er is veel reukwerk, veel genade. Dan kan het slechtste gebed nog verzoend worden. Nu is er veel reukwerk, maar haast je en spoed je eer dat dit halve uur voorbij is, . Er is veel reukwerk. Hij wil het vuilste hart nog hebben. Mijn zoon geef Mij uw hart.

GESPREKSVRA GEN

1. Waarom zou er na de opening van het zevende .zegel een stilte in de hemel zijn? 2. Waartoe dient het reukwerk op het reukofferaltaar?

Noem eens voorbeelden uit het Oude Testament waar je dit beeld tegenkomt. 3. De gelovigen worden in vers drie „heiligen" genoemd. Moet je daarbij denken aan de „heiligen" in rooms-katholieke zin?

Waarom worden ze zo aangeduid?

4. Wat is denk je de inhoud van de gebeden van de heiligen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1981

Daniel | 28 Pagina's

STILZWIJGEN IN DE HEMEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1981

Daniel | 28 Pagina's