Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JOZEF IN HEI HUIS VAN POTIFAR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JOZEF IN HEI HUIS VAN POTIFAR

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe zou ik dan een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God? (Gen. 39 : 9b)

Als iemand de Heere vreest, zal hij in het bijzonder het doelwit van de vorst der duisternis zijn. De duivel is een verzoeker die altijd rondgaat en die nooit rust om mensen in zijn helse strikken te vangen.

De duivel weet heel goed welke strikken hij moet spannen en welke gelegenheden het meest geschikt zijn om je van God en Zijn dienst af te trekken.

De duivel vindt ook een bondgenoot in je verdorven hart. Wat kunnen die boze lustenen die verdorven genegenheden een kracht in je leven zijn. Steeds zulje ervaren te moeten zeggen, Heere wie zal staande blijven in de strijd tegen de zonde?

De grootste verzoeking in de bijzondere omstandigheden waarin Jozef verkeert in het huis van Potifar komt van de vrouw van Potifar. We lezen in Genesis 39 dat ze hem dag aan dag aansprak om hem in de zonde te verleiden. Het was een dagelijkse beproeving. En Jozef was een mens van gelijke beweging als wij. We zouden het heel begrijpelijk hebben gevonden als Jozef in deze strik van de satan gevallen was. Wie zou er dan stenen naar hem hebben durven werpen?

Maar de Heere predikt ons in deze geschiedenis de uitnemende kracht van Zijn genade die in de tere vreze des Heeren beoefend wordt.

Het staat hier beschreven opdat wij, jongens en meisjes, in de verzoekingen waarin we allemaal dagelijks verkeren, om dezelfde genade en dezelfde kracht zouden bidden.

Nee, Jozef is niet in eigen kracht staande gebleven. Dat hij niet viel in de zonde kwam omdat de Heere hem gesterkt heeft in de vreze Gods. En let dan eens op de overwinning die er is in de kracht die God geeft: , , Hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God? "

Jozef mocht door genade volharden in de vreze des Heeren. Die vreze des Heeren moet in de eerste plaats in de weg van het gebed beoefend worden.

De Heere Jezus heeft ons Zelf aangewezen hoe de zonden van ons hart en de verzoekingen van de wereld overwonnen kunnen worden door het gebed: „Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze".

Jongens en meisjes, zonder een bedelend smeken aan de troon der genade zal nooit de overwinning op de zonde behaald kunnen worden. De wereld waarin we leven is zo vol van verzoekingen, openlijke en verborgen verleidingen, waar we mee in aanraking komen. We leven met-elkaar in een ontzettende tijd waarin de zonde en de goddeloosheid zich onbeschaamd aan ons opdringen. We leven zelfs in een tijd waarin Gods Woord zonde noemt, goedgepraat wordt.

Zoek daarom in de allereerste plaats de verzoekingen niet op. Zoek de zonde niet, want dat is levensgevaarlijk.

Doe al die dingen weg die je tot zonde verleiden of tot goddeloosheid prikkelen. Doe al die boeken en tijdschriften weg die je geest proberen te verderven.

Jongens en meisjes, bid of de Heere de genegenheden tot de zonde in je hart wegneemt, als de gelegenheden er zo overvloedig zijn. Vraag of God de gelegenheden ver van je wil houden als de genegenheden in je binnenste zo sterk en machtig zijn. Er is maar één wapen. Dat is het wapen van het gebed. Daardoor bleef Jozef staande. Moge hij, voor ons allemaal te midden van de verzoekingen een lichtend voorbeeld zijn van de heerlijke kracht van Gods bewarende genade.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1982

Daniel | 28 Pagina's

JOZEF IN HEI HUIS VAN POTIFAR

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1982

Daniel | 28 Pagina's