Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KUNSTMATIGE INSEMINATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KUNSTMATIGE INSEMINATIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de bondsdag van vorig jaar werd een vraag gesteld of kunstmatige inseminatie met sperma van de eigen man akseptabel is. Wat is kunstmatige inseminatie (k.i.)? Wanneer bij een kinderloos echtpaar blijkt dat de oorzaak van de kinderloosheid bij de man ligt, bestaat soms de mogelijkheid om op kunstmatige wijze de bevruchting tot stand te brengen. Hoewel niet langs de normale weg van huwelijksgemeenschap verwekt, wordt er toch een eigen kind geboren dat vanaf het ogenblik van de bevruchting bij de moeder is gegroeid.

We begrijpen dat kinderloosheid voor veel echtparen eengrote moeilijkheid is, zelfs een zwaar kruis kan zijn. Het spreekt vanzelf dat men op allerlei wijze deze nood zoekt te lenigen. Voor velen is het aannemen (de adoptie) van een kind de daartoe gevolgde weg.

De mogelijkheid van kunstmatige inseminatie bij de mens is al lang bekend, maar werd nog weinig toegepast. Mede door de experimenten met de reageerbuisbaby is de toepassing ervan de laatste twee jaar in een stroomversnelling terecht gekomen. We zullen ermee moeten rekenen dat k.i. in de toekomst een steeds grotere rol zal gaan spelen. Ook in het pastoraat zullen we daarmee gekonfronteerd worden. Laten we niet denken dat het overbodig is hier aandacht aan te besteden. Dit vraagstuk eist verantwoorde, bijbelse bezinning. Met een al te gemakkelijk bespreken van de ethische en theologische bezwaren, 'zal een beslissing genomen kunnen worden die niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Het is verbazend te merken dat er toch wel mensen zijn die gretig ingaan op voorstellen van medische zijde, zonder zich te realiseren wat dit wel betekent.

Wanneer kunstmatige inseminatie wordt overwogen, zal men er goed aan doen niet alleen met de arts te spreken, maar zich ook pastoraal te laten begeleiden. Het zal er om gaan in meerdere gesprekken de ander in nood te helpen ontdekken, dat er met deze oplossing (k.i.) wellicht nieuwe, onoplosbare problemen worden opgeroepen. Daarom zal er een relatie van begrip en vertrouwen moeten zijn voor de nood van het kinderloze echtpaar en vooral van de kinderloze vrouw, die op deze wijze een oplossing nastreeft.

De zogenaamde homologe kunstmatige inseminatie, met sperma van de eigen man, zal minder problemen oproepen dan de heterologe k.i. (met sperma van een derde). De laatst genoemde is een beslist af te keuren „oplossing".

Deze k.i. betekent een aantasting van de grondstruktuur van de huwelijks-en gezinsrelatie, die immers inhoudt dat deze man en die vrouw en dat kind onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Omdat deze man en die vrouw samen in een bewust aanvaarde verantwoordelijkheid gekozen hebben één vlees te worden, ook in hun kind. Wanneer door heterologe k.i. een derde het huwelijk binnentreedt, zullen de gevolgen diep ingrijpend zijn. De vrouw weet immers niet van wie zij een kind heeft. Haar man, de sociale vader, kent ook de biologische vader niet. Welke gevoelens wekt het op dat een onbekende zijn vrouw een kind schonk? Het kind zal bij het opgroeien onwetend gehouden worden van zijn wording. Wat een onwaarachtige situatie is dat! En de donor? Hij weet zich vader van een (groot? ) aantal kinderen met wie hij verder niets te maken heeft. Men maakt zich op deze wijze los van de verantwoordelijkheid voor de kinderen die men verwekt. Langs deze weg mag nimmer de nood van de kinderloosheid worden gelenigd.

U begrijpt dat ik op deze ene pagina slechts beknopt enkele gevaren van k.i. kan noemen. Het heeft echter wel de intentie van een dringende waarschuwing om vooral niet zonder meer de mogelijkheden die er zijn te gebruiken. De technische mogelijkheden moeten bij het uitvoeren ook onderworpen zijn aan het gezag van Gods Woord. Zo gemakkelijk vallen we, onder het kruis van de kinderloosheid, in de verzoeking om slechts de mogelijkheden te onderzoeken, zonder te vragen: Wat wilt Gij, Heere, dat we doen zullen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1983

Daniel | 34 Pagina's

KUNSTMATIGE INSEMINATIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1983

Daniel | 34 Pagina's