Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is Chiliasme?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is Chiliasme?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In verschillende artikelen in dit nummer van Danierl wordt het chiliasme genoemd. Omdat misscvhien niet iedereen duidelijk voor ogen staat wat hiermee bedoeld wordt, wik ik kort ingaan op wat chiliasme is en hoe onze houding tegenover deze stroming is. Bij het samenstellen van dit artikel heb ik gebruiki gemaakt van een uitvoerige lezing van ds. J. van Haren, opgenomen, in de brochure „Toekomst” en van de salvo-schets„Het 1000-jarig rijk”. Een copy van beide artikelen is op het bonscenturm verkrijgbaar.

De leer van het chiliasme

Het woord chiliasme komt van het griekse woord chilioi dat duizend betekent Op grond van wat in Openbaring 20 staat, komen chiliasten tot de konklusie dat de Heere Jezus duizend jaar als Koning op aarde zal heersen. Christus zal vóór hét laatste oordeel weer lichamelijk op aarde verschijnen als Koning. Niet om te oordelen de levenden en de doden, maar om de satan te binden en hem voor een tijd van duizend jaar onschadelijk te maken, Christus zal dan gedurende die duizend jaar Zijn troon op aarde vestigen. Alles zal zich onder Hem buigen. Met Hem regeren degenen die deel hebben aan de eerste opstanding. Op de vraag wie met Hem zullen regeren wordt verschillend geantwoord 1 .

Als de duizend jaar voorbij zijn houdt — nog steeds volgens de chiliasten — het Rijk van Christus op aarde op. Christus vaart dan met de Zijnen die reeds gestorven zijn* naar de hemel. De satan wordt ontbonden en krijgt vrij spél. Voor Gods volk komt er dan een Ontzettende benauwende en bange eindstrijd. De duivel zal alle volken tegen God verzamelen. Deze tijd zal in een verschrikkelijke worsteling z'n voltooiing vinden in de tweede komst van de verheerlijkte Koning, Die zal verschijnen om het laatste beslissende gericht te houden.

Verschillen onder chiliasten

Onder chiliasten bestaat overigens verschil van mening over een groot aantal zaken. Veel chiliasten verwachten dat Christus Zijn Troon zal vestigen in het weer opgebouwde en verheerlijkte Jeruzalem. Volgens anderen behoeft dat niet zo te zijn. Weer anderen stellen dat er niet eens een aards Koninkrijk zal zijn. Verder is er verschil' van mening over wie zullen delen in de heerlijkheid van Christus op aarde. Sommigen denken alleen aan de martelaren Enkele sekten denken dat het hun eigen leden zullen zijn Weer andere geven aan de Joden de voorrang, terwijl de „ruimste" chiliasten alle gelovigen die heerlijkheid zien binnengaan. Tenslotte is er nog een belangrijk verschil in opvatting over de vraag hoe het, in het' vrederijk zal zijn Velen zien een duidelijk verschil tussen het voorlopige vrederijk en de volle heerlijkheid na het laatste gericht De aardse orde blijft gehandhaafd in het duizendjarig rijk Anderen geloven dat er een geheel andere aarde zal zijn. Het stof wordt verheerlijkt de verhoudingen: tussen de mensen zijn hemels geworden en alle staatkundige en sociale vragen zijn opgelost

Wat zegt de Bijbel ?

Voor veel chiliasten is Openbaring 20 het uitgangspunt van hun visie. Daar lezen we dat Johannes een engel ziet afkomen van de hemel. Die engel heeft een sleutel waarmee het deksel op de put van de afgrond kan worden geopend en gesloten. Ook heeft hij een grote keten. De engel overweldigt de draak ondanks al zijn tegenstand. De draak — de satan — wordt in de afgrond geworpen en het deksel op de afgrond wordt op slot gedaan en verzegeld. Duizend jaar zal hij daar opgesloten blijven. Daarna moet hij naar Gods raad een kleine tijd ontbonden worden.

Wat betekent nu dit alles ?

De getallen in Openbaring hebben een symbolische betekenis. Duizend is het getal van de volkomenheid. De satan wordt dus een — door God — bepaalde tijd aan banden gelegd. Dat wil niet zeggen dat hij zijn verwoestend werk onder de mensen niet meer zal kunnen doen, maar „opdat hij de volken niet zou kunnen verleiden'. Dat laatste zal hij wel kunnen dóen als hij na de duizend jaar wordt losgemaakt

Wanneer zijn die duizend jaar begonnen ?

Wij geloven dat met het duizendjarig rijk de nieuwtestamentische bedeling bedoeld wordt, de tijd tussen de eerste komst van Christus in het vlees en Zijn wederkomst Voor de komst van Christus heerste satan bijna onbeperkt onder alle volken. Alleen aan Israël maakte de Heere Zijn Woorden bekend. Maar stervend aan het kruis heeft Christus de vorst der duisternis een verpletterende slag toegebracht Toen werd de duivel aan banden gelegd. Vanaf dat ogenblik gaat de vorst der duisternis steeds meer terrein verliezen. Hij kan de verbreiding van het Evangelie niet tegenhouden. En door de binding van de satan is ook nu nog zending mogelijk.

Toch heeft de satan nog invloed op deze wereld. Hij gaat nog rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zou kunnen verslinden, maar de verkondiging van het evangelie kan hij niet verhinderen.

In vers 4 staat dat Johannes tronen ziet Van groot belang is het antwoord op de vraag of die tronen in de hemel of op de aarde staan. Op grond van het feit dat in hetzelfde vers staat dat Johannes de zielen zag van degenen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus, kunnen we konkluderen dat Johannes de hemel ziet. De zielen zijn nog niet verenigd met de lichamen en daarom is het wel heel onwaarschijnlijk dat Johannes op de aarde ziet

Voor de gelovigen is het sterven een doorgang tot het eeuwige leven. De eerste opstanding is de opstanding van de ziel direkt na het sterven. Bij de tweede opstanding zullen ziel en lichaam weer herenigd worden.

Wanneer de duizend jaar vol zijn, zal de satan nog een kleine tijd ontbonden worden. Vlak voor het eind der dagen zal satan in de gelegenheid zijn, al zijn geweld aan te wenden om het Evangelie te bestrijden. Dan zal hij alle volken bijeen brengen tegen de heiligen. En dan zal plotseling het einde komen. Dan wordt de oude draak geworpen in de poel van vuur en sulfer. Dan volgt ook het laatste oordeel.

Samenvatting

Uit het bovenstaande wordt duidelijk dat er voor chiliastische verwachting van een duizendjarig rijk geen grond in de Bijbel is te vinden. Integendeel. De tekenen der tijden wijzen ons er op dat het eind der tijden nabij is.

Uit Openbaring 20 konkluderen wij dat het duizendjarig rijk er is na de overwinning aan het kruis van de Heere Jezus op de satan. De satan is nu nog gebonden.

De chiliasten zeggen dat uit de goddeloosheid van onze tijd blijkt dat de satan (nog) niet gebonden kan zijn. De toenemende macht der duisternis en de geestelijke krisis van onze tijd wijzen er echter op dat de satan ontbonden gaat worden. Het zijn tekenen dat Openbaring 20 in onze tijd in vervulling gaat Openbaring 20 leert ons dat de satan nog meer macht zal krijgen. Hij zal nog driester optreden tegen de Kerk. Maar hij zal geen overwinnaar zijn. Op die kleine tijd van glorie volgt voor hem het eeuwige verderf.

En op die kleine tijd van ontzaglijke verdrukking volgt voor de Kerk een eeuwigheid van zaligheid en heerlijkheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1983

Daniel | 32 Pagina's

Wat is Chiliasme?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1983

Daniel | 32 Pagina's