Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het getal 666

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het getal 666

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hier is de Wijsheid: ie het verstand heeft, rekene het getal van het beest want het is het getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig (Openbaring 13 : 18)

Er zijn teksten in de Bijbel, die , , zwaar zijn om te verstaan". Zo'n tekst is zeker wel de bovenstaande. Het is een woord, dat tot ontelbare spekulaties, gissingen en verklaringen aanleiding heeft gegeven. Hoe kan een beest nu toch een getal hebben? En wat mag toch wel betekenen: het is het getal eens mensen? En wat moeten wij onder dat beest verstaan?

Strijd tussen satan en Christus

In Openbaring 13 lezen wij over de aangrijpende, langdurige worsteling tussen de vorst der duisternis en de Gemeente van Christus. De duivel kan de Heere Jezus Zélf niets meer doen, sinds Deze ten hemel is gevaren, of, zoals wij het lezen in 12 : 5, sinds het Kind werd weggerukt tot God en Zijn troon. Nu satan ziet, dat Christus' troon voor hem onbereikbaar geworden is, stelt hij zich echter ten doel, de vrouw en haar zaad (Gods levende Gemeente!) te doden. Heel de verdere wereldgeschiedenis staat nu in het teken van de strijd tussen Christus, Die aan de rechterhand van God waakt over Zijn Gemeente en tussen de satan, die al zijn vernuft in de strijd werpt om Gods verkoren Kerk te vernielen. In dat licht moeten wij de geschiedenisboeken en de kranten lezen!

De aktualiteit van Openbaring 13

De schrik zou ons om het hart slaan, als wij Openbaring 13 lezen. Het volle licht valt daar op satans macht. Slechts zijdelings, terloops wordt erop gewezen, dat een Ander blijft regeren, maar soms zouden wij gaan denken dat de duivel alle macht heeft. Wij mogen zeggen: ondanks de vele geheimvolle woorden en symbolische taal is Openbaring 13 eigenlijk een heel aktueel hoofdstuk. Is het immers ook niet zo als wij kranten en tijdschriften opslaan of een blik rondom ons slaan op het wereldgebeuren, dat het ons schijnt, alsof satan regeert inplaats van Christus?

De verschrikkelijke macht van het beest

„En ik zag uit de zee een beest opkomen...." Het is een afschuwelijk monster, dat de ziener van Patmos daar uit de schuimende wateren ziet komen. Zeven koppen, tien kronen, een luipaardenlijf, berenpoten, een leeuwenmuil en bovendien een reeks ontzettende vloeken op zijn koppen. Het is niet om aan te zien! Maar Johannes moet kijken, hij kan niet anders. Ontzet ziet hij, dat de draak (de duivel!) dit beest kracht, macht, een troon geeft En verbijsterd ziet de apostel, dat dit gruwelijke monster krijgt, wat alleen aan God en aan Christus toekomt: de aanbidding en verwondering van de gehele aarde! Het beest vloekt Het vloekt God, het vloekt de Kerk, het vloekt de hemel. De aarde dreunt van zijn vloeken. Het beest bereikt, wat Alexander de Grote, Napoleon en Hitier tevergeefs hebben nagejaagd: de absolute wereldheerschappij. Het heeft heerschappij over alle geslacht, en taal, en volk. En dit gruwelijke monster heeft slechts één levensdoel: de heiligen krijg aan te doen, om die te overwinnen. Als een verscheurend monster vernielt hij de kerk. Bij honderden, bij duizenden vallen Gods kinderen, nu niet in een paar landen, achter het ijzeren gordijn, nee, nu over de gehéle wereld, tegelijkertijd. Bedehuizen branden, catechisaties worden uiteengeslagen, Gods knechten verscheurd, de aarde kleurt rood van het bloed van Gods kinderen.

Het tweede beest: de toegewijde propagandist

En nóg is het einde niet! „En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen " Na het beest uit de zee nu een beest uit de aarde. Met gemengde gevoelens staart Johannes naar dit tweede dier. Op het eerste gezicht schijnt het minder erg, minder bloeddorstig dan het eerste. Het heeft tenminste maar één kop, en daar staan geen vloeken op. Integendeel: het draagt twee hoornen, des Lams hoornen gelijk. Hoe is het mogelijk! Dit dier lijkt op het Lam! Het lijkt enigszins op Christus! Maar helaas — de gelijkenis is slechts zeer oppervlakkig. Het is Christus niet. Dat blijkt, zodra het beest zijn mond opendoet. Het spreekt als de draak! Dit tweede dier treedt wél heel anders op dan het eerste. Het verscheurt niet, het vloekt niet, het doodt niet. Het staat totaal in dienst van het eerste dier, dat wel. Vreemd toch: eigenlijk is zijn voornaamste werk: praten, overreden, overtuigen, beïnvloeden. Wij noemen dat tegenwoordig indoktrineren. Het tweede dier is voor het eerste, wat Goebbels was voor Hitier: zijn toegewijde propagandist. Openbaring 13 vermeldt ons van het tweede dier, dat het grote tekenen doet, de mensen verleidt, een beeld laat maken voor het eerste beest, en tenslotte, dat het een merkteken geeft aan de aanbidders van het eerste beest, een merkteken aan de rechterhand of aan het voorhoofd. Ieder, die dat merkteken niet draagt, zal van elk maatschappelijk verkeer worden uitgesloten. Hij wordt een volstrekte paria, mag niet „kopen of verkopen”.

Wat betekent dat alles?

Bij de vraag naar de betekenis van dit alles past ons voorzichtigheid en schroom. Al te dikwijls hebben „uitleggers" de lezers verrast met hun verklaringen, die in feite fantasieën waren en van het heilige boek der Openbaring een rekentabel, puzzelboek of geschiedenisboek wilden maken. Bakens in zee moeten voor ons boeken zijn als dat van Hal Lindsey „Op weg naar een nieuwe wereld". Eigenlijk pretendeert hij vrijwel alles te weten, heeft geen vragen meer en heeft met zijn aktualistische exegese voor elke tekst een hedendaagse verklaring. In alle voorzichtigheid durven wij nu echter wel te stellen, dat met het eerste beest, dat uit de zee opkomt, de antichrist bedoeld wordt, de belichaming van de vorst der duisternis in de laatste dagen. Het tweede beest, dat uit de aarde opkomt, schijnt ons de valse profetie te zijn, die zich in dienst van de antichrist stellen zal en de aanbidding van de antichrist wereldwijd bevorderen zal.

666

Maar wat heeft dit alles nu te maken met het opschrift boven dit artikel? Wij zouden toch trachten een verklaring te geven van dat merkwaardige getal 666? Inderdaad. Maar dat getal blijkt met de beide beesten ten nauwste samen te hangen! Dit getal blijkt namelijk hetzelfde te zijn als het bovengenoemde merkteken van het beest, dat door al zijn aanbidders gedragen wordt. Uit vers 17 kunnen wij opmaken, dat het merkteken hetzelfde is als de naam van het beest en óók hetzelfde als het getal van zijn naam.

Gissingen naar de betekenis

Talloos vele zijn in de loop der geschiedenis de spekulaties, gissingen en verklaringen van het getal 666 geweest. Men heeft er vaak een mysterieuze aanduiding van de komende antichrist in gelezen en gemeend, dat, als wij de juiste sleutel maar hadden, wij dan achter de naam van de antichrist zouden kunnen komen. Zeer vele

exegeten hebben gemeend de sleutel tot het verstaan van 666 te vinden in het feit, dat de letters in de griekse taal (waarin Johannes schreef) cijferwaarden hebben. De griekse letter alpha heeft de waarde 1, beta de waarde 2, enzovoorts. Telt men nu de cijfervvaarde van de letters van een naam op, dan krijgt men vanzelfsprekend een getal. Veel moeilijker is het echter, de omgekeerde weg te gaan, namelijk uit een getal af te leiden van welke cijfers dit getal de optelsom is! En konkreet: van welke cijfers is 666 de optelsom? Ieder begrijpt, dat er vele tientallen mogelijkheden zijn. Men is zodoende op de namen gekomen van Nero, Domitianus, Paus Leo X, Napoleon, Hitier, en zelfs (vanuit de roomse hoek) van Luther en van Calvijn. De kanttekenaren wijzen op de verklaring van de kerkvader Irenaeus, die achter 666 het woord „Lateinos" meende te ontwaren. Zo zou het een aanduiding zijn van de Paus, in wie men in de zeventiende eeuw allerwege de antichrist zag.

666: het toppunt van menselijke macht

Bevredigender lijkt ons echter een andere verklaring. Deze wijst erop, dat het achttiende vers nadrukkelijk zegt: et is het getal eens mensen. Dat wil niet alleen zeggen, dat de antichrist een mens zal zijn, maar vooral ook, dat het getal 666 juist dat mens-zijn van de antichrist karakteriseert en symboliseert! Het getal zes heeft in de Heilige Schrift de gevoelswaarde van menselijke inspanning, arbeid en moeite. Het getal tien karakteriseert de afronding, volkomenheid. Men zie:6 4-10X6 + 10X10X6 = 666! Het is een symbolisch getal, aanduidend het summum en toppunt van menselijk kennen, kunnen en werken. Verder komt de mens nooit. De antichrist zal het opperste toppunt zijn van hetgeen de mens in zijn verzet en woeden tegen God bereiken kan. En nu wordt plotseling het slotvers van dit zo onheilspellende hoofdstuk een zoete troost voor Gods gekenden: e duivel kan vér gaan, zeer ver. Hij zal het Gods kerk onzegbaar moeilijk maken. Hij zal triomf op triomf behalen. Schijnbaar is de zege hem beschoren. Maar hij blijft steken bij de zes! Nimmer bereikt hij de zeven. Nimmer steekt hij God werkelijk naar de kroon, nimmer drijft hij Christus van de troon, nimmer verleidt hij waarlijk de verkorenen. Hier ligt de troost voor Gods kinderen: ijn getal is 666!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1984

Daniel | 32 Pagina's

Het getal 666

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1984

Daniel | 32 Pagina's