Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goede Vrijdag en Pasen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goede Vrijdag en Pasen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus is het die gestorven is; ja wat meer is, die ook opgewekt is. Romeinen 8 : 34

In het laatste gedeelte van Romeinen 8 mogen wij luisteren naar het zegelied van Gods kinderen. Hierin bezingen zij hetgeen zij door en in Christus van God ontvangen hebben.

Hoor maar: zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? , , God voor ons", besluit de apostel uit het voorgaande in zijn brief, waarin hij de zaligmaking van schuldige en verloren zondaren alléén door het werk en de genade van de Heere Jezus Christus heeft uiteengezet. Dit komt alles voort uit het verkiezend welbehagen van God. In vers 28-30 wordt de keten des heils genoemd. God heeft het betóónd voor de Zijnen te zijn: Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven; hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

Niemand vermag nu nog enige beschuldiging in te brengen tegen de verkorenen Gods. Als God door Christus' verzoenend lijden en sterven hen van de zonde en dood heeft vrijgemaakt, wie zal dan nog de vloek en straf over hen kunnen brengen? Hoewel er nog veel verdoemelijks in hen is, door de zonde die nog — tegen hun wil — in hen is overgebleven, komen zij niet in de verdoemenis. Omdat al hun zonden door God op Zijn eigen Zoon geladen zijn en door Christus overgenomen, geboet, betaald en verzoend zijn.

Christus is het die gestorven is. Goede Vrijdag predikt het ons telkens weer: od bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Maar dan volgt óók: eel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij van Hem behouden worden van de toorn (Rom. 5 : 8-9). Christus is niet alleen gestorven voor Zijn volk, maar Hij lééft hen ook nu ten goede. Dat vernemen wij uit: a wat meer is, die ook opgewekt is. Opgewekt door de heilige Rechter als bewijs dat voor al de zonden is betaald. Opgewekt door de Vader om aan Zijn kinderen nu alles met Hem te schenken.

Als Christus in de dood gebleven was, zou er nimmer een opwekking van dode zondaren plaats kunnen vinden. Maar in de opstanding is niet enkel de dood verslonden tot overwinning, doch de Opgestane schenkt ook een eeuwig leven.

Wie zijn die gelukkige mensen? Wie bedoelt de apostel met „ons"? In vers 1 is het reeds duidelijk omschreven. Er is geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn. Voor hen alléén, maar dan ook voor hen allen. In Christus kunnen wij alleen zijn door een waar geloof, dat met Hem verenigt, deel aan Hem en Zijn weldaden geeft. Is dat geloof ook in jullie harten gewerkt, jonge vrienden? Anders kan het voor ons geen Goede Vrijdag en Pasen zijn!

Waaruit kun je dit weten? Ook daarover laat de apostel ons niet in het onzekere! Het blijkt uit ons bedenken en uit onze wandel. Want die naar het vlees zijn, in welke de natuurlijke verdorvenheid nog haar volle kracht heeft, bedenken dat des vleses is. Dat is de zonde, de vijandschap tegen God, hetgeen het vlees streelt en behaagt. Maar die naar de Geest zijn, die door de Geest Gods zijn wedergeboren, bedenken dat des Geestes is. Hun gedachten zijn bezig met de geestelijke dingen. Zij hebben een afkeer van de zonde en een droefheid naar God, die hen doet begeren voor Hem alleen te leven. Is daar iets van in je hart? Van die droefheid over jezelf en van het verlangen naar God, Die tégen je moet zijn vanwege je zonden? Leeft bij jou de vraag: hoe kan het nog ooit weer in orde komen tussen God en mijn hart?

Als het van onze kant zo onmogelijk wordt, krijgt Gods werk waarde. Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft. Alleen Christus' sterven brengt de verzoening aan en de Levende Heere brengt de vervulling in je hart. Zoek het aan de troon der genade, opdat het Goede Vrijdag en Pasen moge worden in je leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1985

Daniel | 32 Pagina's

Goede Vrijdag en Pasen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1985

Daniel | 32 Pagina's