Het gebed om de Heilige Geest
Eerste bondsdaglezing
We zijn vanmorgen samen in Amsterdam, in een stad waar van alles gebeurt. Er zijn in deze stad Qonge) mensen die leven alsof er geen leven na dit leven is, die ondergaan in een leven van pluk-de-dag, mogelijk met het sausje van wat surrogaat-religie.
Midden in deze stad staat ook een bord: „God is er, twijfel niet". En op een ander bord staat: „Een kwartier voor God". Op die God, de Schepper van hemel en aarde wil ik jullie wijzen. God openbaart Zich niet alleen in de natuur, maar vooral in Zijn eigen Woord.
De Bijbel is geen boek van mensen over God. maar God de Heilige Geest heeft een brief aan ons geschreven. Daarvoor heeft Hij mensen gebruikt en ze zo geïnspireerd door de Heilige Geest dat de boodschap onfeilbaar tot ons is gekomen.
En nu bindt God de Heilige Geest Zich aan Zijn eigen Woord. Hij openbaart Zich niet buiten het Woord om. De Geest past Zijn eigen Woord toe: et geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10 : 13-17).
Laat dat Woord van God toch niet gesloten: lees de Bijbel elke dag en bidt elke dag. God weet wel wat je nodig hebt, maar Hij wil er om gebeden zijn.
De gave van de Heilige Geest
We weten uit het Woord van God dat de Heere bij Zijn hemelvaart beloofd heeft dat Hij de Trooster zenden zal.
De Parakleet, dat betekent: de te hulp geroepene, die erbij geroepen wordt.
De Heere Jezus laat Zijn Kerk niet alleen achter: Hij geeft de Heilige Geest, Die met raad en daad bijstaat: de Raadgever, de Leidsman, de Trooster.
Om dat geschenk, om die gave bidt de gemeente in Jeruzalem in Handelingen 1 en 2. Ze bidt om de „dorea" van de Heilige Geest. Dorea betekent: een bruidsgeschenk van Christus, de Bruidegom, aan Zijn gemeente, de Bruid. De Heere schenkt alle gaven en schatten, ook de gave van de Heilige Geest: „Al het Mijne is het uwe".
Tot degenen, die net als in de eerste christengemeente roepen: „Wat moet ik doen? ", mogen we zeggen: bekeer je.... en je zult de gave. de dorea van de Heilige Geest ontvangen.
Als we onder dat Woord zitten, dan spreekt de Heere tot ons. In de prediking komt de Heere tot ons in het gewaad van het Woord, met Zijn roepstem: Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart; roep Mij aan in de dag van benauwdheid en Ik zal je uithelpen.
Wat is het nodig dat de Heilige Geest ook jouw Raadsman wordt.
Indachtig maken
In Johannes 14 : 27 staat dat de Heilige Geest de Zijnen alles zal leren en alles zal indachtig maken wat de Heere gezegd heeft. Alles zal in herinnering gebracht worden en dat is nogal wat. Ik zal iets noemen: e ouders hebben met je gebeden, gelezen uit het Woord van God en gezongen; ook op school ben je gewezen op Hem Die de Weg, de enige Weg tot behoud is; in de kerk heb je het teken van de Heilige Doop ontvangen; er is betekend en verzegeld dat God de Heilige Geest in ons wonen wil en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, apart wil zetten. Hij wil ons afzonderen en Hij wil ons schenken, toeëigenen wat Christus verdiend heeft (zie formulier voor de be-
diening van de Heilige Doop). Hier zijn we bij de kern als het gaat om het gebed om de Heilige Geest. Als de Heilige Geest gaat werken in jouw leven, dan maakt Hij ook indachtig wie jij bent.
Toepassen - toeëigenen
De Heilige Geest past het oordeel van God toe over mijn zondige leven; de Heilige Geest overtuigt, laat zien dat jij en ik met onze rug naar God toe staan en dat door eigen schuld: nergens recht meer op, de erfenis opgevraagd en doorgebracht en we hebben het niet in de gaten.
De Heilige Geest past de vrijspraak toe, de vergeving van de zonden, die ons in het Evangelie wordt verkondigd. Dat er een mogelijkheid van zaligworden is, op grond van het borgwerk van de Zaligmaker. Je kunt het ook anders zeggen: de Heilige Geest eigent toe. Een dief eigent zich iets toe wat van een ander is; het komt hem niet toe; hij neemt het in bezit.
De Heilige Geest eigent toe wat van een Ander is, maar wat door God uit genade geschonken wordt.
Calvijn zegt: oor het geloof, de gave van God de Heilige Geest, ontvangen we deel aan Christus, aan Zijn verdiensten en aan Zijn leven. We mogen Christus en de Heilige Geest niet van elkaar losmaken; wie de Geest van Christus niet heeft, komt Christus niet toe (Rom. 8 : 9).
De Bijbel heeft een ander woord voor toepassen en toeëigenen, namelijk: levend maken; de Geest is het Die levend maakt. , , En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart in zonden en misdaden". Die levendmaking hebben we nodig.
In de geloofsbelijdenis van Nicea wordt het zo beleden: Ik geloof in de Heilige Geest, Die Heere is en levend maakt.
Daarvoor gebruikt de Heilige Geest instrumenten. gezanten van Godswege.
Zij roepen: , , Laat je met God verzoenen". De Heilige Geest maakt het Woord tot een tweesnijdend scherp zwaard, maar ook tot een kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die gelooft.
De doop met de Heilige Geest
De Heilige Geest geeft de gemeenschapsband tussen de zondaar en Christus.
In Christus, het Hoofd, werkt de Heilige Geest en Hij woont en werkt (en dat is een genadewonder) in de leden van het lichaam, de kerk des Heeren.
En die Geest doortrekt het gehele leven van de ontdekte zondaar en dat noemt de Bijbel: de doop met de Heilige Geest. Dat is dus geen aparte daad die in het leven van een wedergeborene gegeven wordt en zichtbaar wordt door het spreken in tongen, zoals de Pinkstergroepen beweren.
De Heilige Geest gaat in de oefeningen van het geloof steeds meer de zonden ontdekken in het leven van de wedergeborenen, en ook dat we zonde zijn: het afsterven van de oude mens. Ook geeft Hij een hartelijke vreugde in God door Christus en een verlangen om naar de wil van God in alle goede werken te leven: de opstanding van de nieuwe mens.
Die voortgaande oefening van het geloof noemt Paulus de doop met de Heilige Geest. Nu de Heere in de hemel is, zal de Trooster Hem (= Christus) verheerlijken. Christus zegt Zelf: Hij zal het uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen" (Joh. 16 : 14).
Woning maken
Pinksteren verkondigt ons dat Gods Geest in de gemeente wil wonen, maar ook in de gelovige, in het lichaam van de christen.
Als de Heilige Geest intrek in je leven neemt, wordt je lichaam een tempel van de Heilige Geest.
Ook jouw lichaam is niet van jezelf: je bent er rentmeester over. God vraagt terug en dan...?
Ik wijs je op Psalm 130: Zo Gij in het recht zoudt treden en gadeslaan onze ongerechtigheden, wie zal dan bestaan? Maar bij U is vergeving....
Wat een wonder als de Heilige Geest woning gaat maken daar waar Hij van nature niet welkom is. Daarom staat er ook: woning maken. De Heilige Geest is Heere, Gebieder en Levendmaker.
Hij maakt plaats.
Wonen, dat wil niet zeggen: ergens tijdelijk zijn, maar het ziet op iets blijvends.
De Heilige Geest blijft wonen in Gods Kind. , , Ik heb u in beide Mijn handpalmen gegraveerd".
Is dat ook altijd de beleving? David bidt in Psalm 51: Neem Uw Heilige Geest niet van mij. In de zonde heeft David de
vreugde van het heil gemist; God verbergt dan Zijn aangezicht; dan is de Heilige Geest niet de Trooster, maar de Aanklager tegen ons.
David en al Gods kinderen, die na ontvangen genade in de zonde leven, bedroeven de Heilige Geest; de liefdesverhouding wordt dan verbroken. Dan gaat de Heilige Geest kastijden, opdat we terugkeren en met Petrus mogen belijden op de vraag: Heb je Mij lief? Ja Heere, U weet alle dingen, ook dat ik U liefheb.
Als de Heilige Geest het geloof schenkt, en als het geloof dan door de liefde werkende is, dan is er ook de vrucht van de Geest, o.a. liefde, blijdschap en vrede (Galaten 5 : 22).
De Heilige Geest schenkt deze gaven aan wie Hij wil en wanneer Hij wil. Daarbij sluiten we geen van de Geestesgaven uit.
De Heilige Geest is gekomen om Christus te verheerlijken. Daaruit blijkt dat de Heilige Geest altijd van Zichzelf afwijst. Een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen zal zalig worden.
Een gebed om de werking van Gods Geest
Jongelui, we leven in de laatste dagen, tussen de hemelvaart en de wederkomst.
De Heere heeft beloofd dat meisjes en jongens zullen profeteren en gezichten zullen zien, want: , , Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees". En als we door genade deel aan Christus mogen hebben, dan zullen we ons niet schamen voor dat Evangelie.
De wereld overrompelt ons met kracht en geweld, maar de heilige Geest komt in een zachte wind.
Als je door genade uit die Geest mag leven, dan zijn de reakties niet mis: zwartkijkers; zo'n God Die maar willekeurig uitkiest en verdoemt, daar wil ik niets van weten; of: wel interessant, maar achterhaald, je doet er nu niets meer mee.
Toch wil ik je oproepen, tegen de stroom van de tijdgeest in: Kies heden wie je dienen zult! Vraag om de Heilige Geest en om Zijn werk in jouw leven.
Je kunt niet afzijdig blijven. Het dienen van de Heere eist zelfverloochening, het vraagt waakzaamheid, want de duivel spreekt alles tegen. Soms als een briesende leeuw, dan weer als een engel des lichts; hij past zich aan de omstandigheden aan.
Hij is een na-aper van Christus en Zijn werk, een imitator.
Wat dat betreft ziet de toekomst op deze aarde er niet best uit. maar de Heere heeft de Heilige Geest gezonden. En die Geest woont en werkt in Gods kind. zodat er met Paulus gezegd kan worden dat het lijden van deze tegenwoordige wereld, het gespot met je levensstijl, je vrijetijdsbesteding, je zondagsviering e.d., niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons zal geopenbaard worden. (Romeinen 8:18 e.v.).
In datzelfde hoofdstuk staat ook dat de schepping meezucht om de openbaarmaking van de kinderen Gods; en dat degenen die van de Heere zijn zuchten, dat betekent verlangend uitzien om altijd bij de Heere te mogen zijn.
De Geest en de Bruid zeggen: Kom, ja kom haastig. Heere Jezus.
Ja, maar wanneer is het nu zo na ontvangen genade? Daar weet de apostel Paulus ook van, want in Romeinen 7 belijdt hij: ls ik het goede wil doen, dan....; en de slotsom: k ellendig mens.... Maar dan zegt dezelfde Paulus in Romeinen 8 : 26, dat de Heilige Geest Zelf ook zucht in ons, want in onze zwakheden komt de Heilige Geest ons te hulp, dan bidt de Geest in ons en zegt ons voor, wat we moeten bidden.
Beste vrienden, dat wil de Heere ons nu nog schenken. Dan alleen is er hoop, een gefundeerde hoop, verankerd op het fundament, de Heere Jezus Christus.
Alleen als de Heilige Geest bekerend in je leven werkt, reis je getroost onder 't heiligend kruis, dan geleidt Jezus je door de aardse woestijn.
Hij wijst niet alleen de Weg, Hij baant ook de Weg, Hij is de Weg.
En om Hem na te volgen schenkt de Geest afhankelijkheid, vertrouwen en gehoorzaamheid.
Beste vrienden, welke geest woont er in jullie leven? Bidt om de Heilige Geest, zonder ophouden, opdat de drieënige God zij geprezen:
Ere zij God de Vader, Die verkiest; Ere zij God de Zoon, Die verlost; Ere zij God de Heilige Geest, Die toepast.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1987
Daniel | 32 Pagina's