Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Welk dagboek lees jij?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Welk dagboek lees jij?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het dag-boek

Elke dag uit hetzelfde boek lezen? Er zijn denk ik heel wat jongeren in Nederland die zich dat niet kunnen voorstellen. Een heel jaar lang elke dag weer opnieuw precies dat ene boek openslaan en er in lezen? Ik denk dat er zelfs heel wat jongeren zijn die naar de kerk gaan en die dat al evenmin kunnen begrijpen. Misschien zijn dat wel jongeren die elke zondag bij jou in de kerk zitten. Misschien ben jij wel zo'n jongere....

Elke dag? Elke avond voor je gaat slapen? Ja, want je kunt dat boek geen dag missen injc leven. In dat boek wijst de Heere jou en mij de weg aan die Hij wil dat wij gaan zullen.

Ja maar. zegje misschien, dat geldt alleen voor de Bijbel? Precies. Op dat Boek voor elke dag wil ik je eerst wijzen. Dat is toch voor jou wel het Boek voor elke dag?

In onze gezinnen wordt gelukkig nog veel uit de Bijbel gelezen. Ik hoop dat het ook bij jou thuis zo is dat bij elke maaltijd de Bijbel opengaat. Maar lees jij ook zelf elke dag injc Bijbeltje? Voorje gaat slapen, bijvoorbeeld? Wat is dat nodig. De Heere vraagt van ons dat wij op Zijn Woord letten. Dat wil zeggen: nauwkeurig acht geven op wat Hij ons te zeggen heeft. De Heere wil door Zijn Woord tot jou spreken. Wat een wonder als dat een persoonlijk woord mag worden. Vanuit onszelf is het zo dat wij helemaal geen belangstelling voor dat Woord hebben.

Dan laten we onze Bijbel gesloten. En als dat anders mag zijn in jouw leven, dan en'aar je dat de Bijbel een gesloten Boek voorje is. Datje niet verstaat wat de Heere in het gedeelte dat je leest tot jou te zeggen heeft. Dan probeer je met je verstand te begrijpen wat er staat, maar het gaat dan weer zo vaak aan je voorbij. Wat is het gebed dan nodig of de Heere ons hart wil openen, zodat we acht gaan geven op Zijn spreken. Laat nooit jc Bijbel gesloten omdat je toch niet begrijpt wat dc Heere tot jou te zeggen heeft. Vraag maar of dat Woord een persoonlijk Woord van de Heere tot jou mag worden. Dan ga je luisteren, zoals je nog nooit geluisterd hebt.

Als de Heere spreekt, dan gaan doden horen! Is dat al gebeurd in jouw leven? Hoorde je Zijn stem? Als dat zo is, dan heeft dat iets teweeggebracht injc leven. Dan verandert alles. Dan krijg je liefde voor de Heere en liefde voor Zijn Woord. Dan wordt dat woord je dag-Boek.

Jouw dagboek?

Naast de Bijbel zijn er veel andere dag-boeken. Die dagboeken hebben een belangrijke overeenkomst. Ze zijn allemaal door mensen geschreven. Het dag-Boek is niet door mensen gemaakt. In 2 Petrus 2 : 21 lezen we: , Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van de Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken."

Eenvoudig gezegd: de Heilige Geest is de schrijver van dat Boek.

Dat geldt niet voor de dagboeken die we naast de Bijbel kunnen lezen. Geen enkel dagboek is dus volmaakt. Toch wil de Heere er wel gebruik van maken, zoals Hij ook het lezen van andere waardevolle boeken tot zegen wil stellen. Een dagboek, een meditaticbundel, een prekenbundel of andere boeken die op Gods Woord gegrond zijn wil de Heere wel gebruiken om onderwijs te geven, te bemoedigen of te

vertroosten. Dan gaat het uiteindelijk niet meer om het woord van een mens, maar om het spreken van de Heere. Dan brengt dat altijd weer bij Gods Woord.

Welk dagboek lees jij? Als je in een katalogus van een onder ons bekende boekhandel kijkt, dan is er keus genoeg. Ik tel er zomaar 38 stuks. Dat maakt de keuze misschien voor jou wel des te moeilijker. Daarom noem ik er een aantal, waaruit je zou kunnen kiezen:

1. Ds. G. van Reenen e.a.: Dagelijks manna deel 1, 2 en 3. Deze bijbelse dagboekjes bevatten overdenkingen die eerder geplaatst zijn als scheurkalenderstukjes. Het zijn gedegen stukjes, maar niet speciaal voor jongeren. Prijs per deel ƒ 18, 50.

2. Ds. P. Blok: Een handvol aren. Een voornaam uitgegeven dagboek, afgestemd op het gezin. Prijs ƒ 34.10.

3. Hoort Zijn stem. Een bijbels dagboek voor jonge titensen. Dit dagboek is oorspronkelijk geschreven voor onze dove medemens. Jongeren worden daarom niet in direkte zin aangesproken. De prijs is ƒ 26, 50.

4. Voor hart en huis. Een dagboekje dat elk jaar verschijnt. Medewerkers zijn: ds. A. van Heteren, ds. G. S. A. de Knegt. ds. D. J. Budding en ds. D. Rietdijk. Niet direkt voor jongeren geschreven, maar wel een eenvoudige stijl en voor jongeren betaalbaar! De prijs is ƒ 10, 30.

5. Bijbels dagboek, geschreven door predikanten van de Gereformeerde Gemeenten. Dit dagboek is al een aantal jaren geleden verschenen en in veel gezinnen te vinden. Prijs ƒ 32.80.

6. C. H. Spuigeon: Voor iedere morgen - Voor ieder avond.

Deze beide dagboeken zijn geschikt voor oudere jeugd. Prijs ƒ 29.50 per deel.

7. Dag in.... dat uit. Bijbels dagboek voor jongeren vanaf 15 jaar en ouder. Onder redaktie van C. Bregman en I. A. Kole, m.m.v. J. van Dooyeweert. ds. A. Elshout, J. Kwantes e.a. Een dagboek m.ct korte stukjes, speciaal geschreven voor jongeren. Elke jongere vanaf 15/16 jaar zou dit dagboekje moeten hebben! Prijs ƒ 18.50.

Voor de goede orde

Een dagboek kap voor jou een leidraad zijn bij de dagelijkse overdenking van een gedeelte van de Bijbel. We zijn anders zo geneigd om maar te gaan lezen waar we onze Bijbel openslaan. Het is ook een stimulans om het elke dag te doen. Ofje nu thuis bent, of misschien bij een vriend of vriendin logeert of met vakantie bent, je Bijbel en je dagboek mogen dagelijks met je meegaan.

Zorg voor regelmaat en orde bij je bijbellezen. En vraag om de verlichting met de Heilige Geest. Ook dat hoort bij de goede orde van de omgang met Gods Woord.

Tenslotte: en soldaat zonder wapen is voor de vijand een dankbaar objekt. Zo is het ook in de geestelijke strijd. Satan is er op uit om jongeren bij de dienst van God vandaan te houden. Satan probeert alles om jonge mensen een slaaf van de zonde te laten zijn. Daarom zegt de Heere (ook tot jonge mensen): .Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen van de duivel. Neem de helm der zaligheid en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord" (Efeze 6 : 11 en 17).

God geve je dat je in het nieuwe jaar met dit zwaard mag strijden, want alleen in Zijn kracht en strijdend met dit zwaard zul je staande kunnen blijven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1987

Daniel | 30 Pagina's

Welk dagboek lees jij?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1987

Daniel | 30 Pagina's