Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nog één ding ontbreekt u

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nog één ding ontbreekt u

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie kent niet de geschiedenis van de rijke jongeling? Deze overste komt tot Christus met de vraag: Goede meester wat doende zal ik het eeuwige leven beërven? Christus antwoordt: Al de geboden zijn u bekend, waarop de jongeling antwoordt: .A.1 deze geboden heb ik onderhouden van mijn jonkheid aan. En Jezus dit horende, zeide tot hem: Nog één ding ontbreekt u: verkoop alles wat gij hebt en deel hel onder de armen en gij zult een schat hebben in de hemel en kom herwaarts, volg Mij. Maar dil horende, werd hij geheel droevig, want hij was zeer rijk. Wat heeft dit schriftgedeelte | ons veel te leren. Tot waar-; schuwing en tot zelfonderzoek. , opdat ook wij met de rijke jongeling niet verloren zullen gaan. Want weet je waar deze jongeling hel voorbeeld van is. van het tijdgeloof dat niet genoeg is tol zaligheid. Want ..Nog één ding ontbreekt u". Alleen die het waar geloof verkregen hebben, zullen zalig worden. En wat is nu dil ware geloof.' Spreekt ons Godswoord niet van velerlei geloof, waarbij ik alles wal in de Bijbel staat voor waarachtig houd: een wondergeloof, waarbij ik geloof, dat door mij of aan mij door Gods krachten een wonder zal geschieden (dit wordt op ziekt"»edden nog wel eens ' aangetroffen): een tijdgeloof. waarbij men voorbeeldig gaat leven naar Gods geboden met de rijke jongeling: men doet veel deugden en laat veel zonden. Maar een mishagen aan zichzelf wordt er gemist. Het zaligmakende geloof, dat bestaat in de kennis van zijn ellende en een vertrouwen, dat God om Christus" wil verzoening kan en wil schenken. Deze rijke i j j jongeling is het duidelijke beeld van het tijdgeloof en dat is zo gevaarlijk. Ja het lijkt alles en zo echt. En velen willen hier dan ook niet van horen en zeggen: wie kan dan zalig worden (vs. 26)? Deze jongeling was zeer godsdienstig, zeer vroom (maar niet als Jozef). Hij was rijk maar niet arm. Het was alles zijn werk en niet Gods werk. Hij bleef innerlijk de oude mens en bezat niet de nieuwe mens door de wedergeboorte en hartvernieuwende genade (Zondag 33). Wat O nb ree kt nu bij hem? Dat die vraag ons bezig hield en de Heilige Geest ons hier het antwoord opgaf. De rijke jongeling is zeer vroom in eigen oog en in hel oog van zijn omgeving. En de Heere beminde hem maar Christus doorziet hem. En dan gaat hij van Christus weg. Hij heefl geen schal in de hemel en wordt geen volgeling van Christus. Hel lijkl alles zo mooi. maar hel valt alles tegen. Ook met al onze beste werken hoe mooi en goed ook. Wij moeien zondaar voor God worden. Hel moet totaal onmogelijk worden aan 's mensen zijde, en dan alleen wordt het mogelijk bij God. Nog één ding ontbreekt u. Dus deze jongeling had het al ver gebracht. Op één ding kwam het nog aan. op de waarachtige bekering. Nog één ding ontbreekt u! Dat zegt geen mens tegen deze jongeling, maar Christus zelf. En pas op jongens en meisjes, dal dat ook niet eens van onze godsdienstigheid gezegd zal moeten worden. Zo komt de ware gestalte van de rijke jongeling openbaar. Uw rijkdom O jongeling, is de aarde en niel de hemel, want daar heefl hij geen schal. .Als dat waar was. I was hij niet bedroefd wegge-! lopen. Het ware geloof is de vereniging mei Christus door Gods Heilige Gee.st gewerkt. En niet alleen een beschouwing met ons verstand, en verder ons eigen leven blijven leven. Dan zal ook Chrislus eenmaal legen ons zeggen: Ik heb u niet gekend. Nog één ding ontbreekt u: Gij denkt rijk te zijn en weet niet. dal gij arm zijt. L' denkt geenszins gebrek te hebben, terwijl u juist het ene nodige ontbreekt. Hoe is dal met ons jongens en meisje.s. ja alle ; medereizigers naar die beslissende en nimmereindigende ' eeuwigheid. Tijdgeloof lijkt veel. ! maar gaat mee tot aan dc dood en dan verlaat het ons. Ja. een tijdgelovige neemt Christus aan als Middelaar Gods en der mensen, gelooft dat Christus genoegdoening volkomen is. vertrouwt op Hem in zijn sterven, maar wil met Hem niet leven. Dal Chri.stus het Lam Gods wa.s. geloofde ook de rijke jongeling, daarom kwam hij tot Jezus. Een tijdgelovige wil alleen te doen hebben met tijdgelovigen. maar ontwijkt degenen waar de vreze des Heeren in woont. Want de rijke jongeling verlaat de discipelen en wil niet verder met hen omgaan. Zo ontbreekt een tijdgelovige ook ' alles. Een tijdgelovige aanvaardt Chrislus wel als koning om door Hem geregeerd le worden, maar niel om Zijn wetten le ontvangen en er naar le leven. Zij blijven dezelfde en dit moet Christus ook niel veranderen. Hij moet de rijke jongeling niet bevelen alles le verkopen om Hem de wet voor le schrijven. Zij zijn vreemdeling van hel: Kom herwaarts tot Mij die vermoeid en belast zijn. De tijdgelovige zegt alles als hel uiterlijke maar goed is. Nee. hel innerlijke moet goed zijn. deze ' twee zaken zijn nooit van : elkander te scheiden. En wij zijn ' wij? Niet meer dan de rijke jongeling die alles ontbrak en die dit niet bewust was. Hij kwam tot j Christus en ging weg. Eens zullen wij allen voor Gods rechterstoel moeten verschijnen en dan? Een van tweeën: geheel bedroefd of eeuwig verblijd. En daarom, dat Gods Heilige Cjeest i ons leerde bidden: Cieef mij dat I ene ding dat mij ontbreekt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1988

Daniel | 32 Pagina's

Nog één ding ontbreekt u

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1988

Daniel | 32 Pagina's